Minelab Musketeer Advantage
Lähetetty: 27 Helmi 2007, 21:31
Tämä kyseinen etsin korvaantui Xterra sarjalla Minelabin mallistossa. Musketeereja ehdittiin tekemään useita vuosia ja Advantage jäi mallisarjan viimeiseksi. Mielestäni tämä on sääli, sillä tässä laitteessa on hinta/laatu enemmän kuin kohdallaan.
Laite on varsin simppeli toiminnoiltaan ja siinä ei ole näyttöä. Laite piippaa yhdellä äänellä esineiden kohdalla, tosin aikaa myöten siitä yhdestäkin äänestä erottaa aika paljon tietoa. Erotteluasteikko on aika maltillinen, joten tiukimmassakin asetuksessa tavaraa tulee vielä paljon läpi. Tämä on etu silloin, jos halutaan tarkasti säätää esim. rautaesineiden erottelua. Haittaa tuosta ei mielestäni olekaan, koska paras tapa erotella esineet on kaivaa ylös ja käyttää silmiä.
Huonoja puolia ehdottomasti paino ja balanssi. Aika onneton suoritus vakiosetillä ja varmaankin tämän takia moni on jättänyt tuttavuuden lyhyeen. Mutta jos hankkii kantolaukun elektroniikalle tai siirtää elektroniikkaboksin kiinnikkeen aivan varren takareunaan, niin tilanne paranee huomattavasti. Esim. Sovereign GT:ssä on jo nykyään vakiona se boksin paikka siellä takana. Jos vielä saa purista, niin kruunukorkit rannalla kyllä tulee tehokkaasti kerättyä talteen. Joku voi tietenkin pitää näytön puuttumista suurenakin puutteena, itseäni se ei vaivaa.
Hyvinä puolina DD-kela, joten mineraalipitoisuudet rautaroskat haittaavat vähän. Säädettävä maahäiriönpoisto, aivan ehdoton ominaisuus, jos revitään laitteesta kaikki irti. Pinpointia ei tarvita, kun laite osoittaa esineen tarkasti myös discriminointimoodissa, vaikka tämäkin ominaisuus laitteesta löytyy. Ja sitten tietenkin se syvyys, uskomattomia suorituksia toisinaan, verrattuna moneen muuhun laitteeseen. Nollausaika raudassa lähes olematon, joten naulojen seasta löytyy kolikot.
Alkuun laite saattaa tuntua äänekkäältä, kun rätinää poksuntaa kuluu luureista reilusti. Kun laitteen oppii säätämään oikein, niin etsintäkin sujuu helposti ja roskan määrä tippuu reilusti. Nuo säädöt oppii kyllä varsin nopeasti, periaatteessa ainoastaan maahäiriön poisto ja herkkyys kohdalleen.
Jos etsintäpaikalla on paljon tietyntyyppistä roskaa, niin niiden blokkaaminen onnistuu paremmin näytöllisellä etsimellä. Jos taas etsii pelloilla tai metsissä, joissa roskaa on vähemmän, niin ehdottomasti tutustumisen arvoinen laite. Monien mielestä yksi aliarvostetuimmista laitteista...
Laite on varsin simppeli toiminnoiltaan ja siinä ei ole näyttöä. Laite piippaa yhdellä äänellä esineiden kohdalla, tosin aikaa myöten siitä yhdestäkin äänestä erottaa aika paljon tietoa. Erotteluasteikko on aika maltillinen, joten tiukimmassakin asetuksessa tavaraa tulee vielä paljon läpi. Tämä on etu silloin, jos halutaan tarkasti säätää esim. rautaesineiden erottelua. Haittaa tuosta ei mielestäni olekaan, koska paras tapa erotella esineet on kaivaa ylös ja käyttää silmiä.
Huonoja puolia ehdottomasti paino ja balanssi. Aika onneton suoritus vakiosetillä ja varmaankin tämän takia moni on jättänyt tuttavuuden lyhyeen. Mutta jos hankkii kantolaukun elektroniikalle tai siirtää elektroniikkaboksin kiinnikkeen aivan varren takareunaan, niin tilanne paranee huomattavasti. Esim. Sovereign GT:ssä on jo nykyään vakiona se boksin paikka siellä takana. Jos vielä saa purista, niin kruunukorkit rannalla kyllä tulee tehokkaasti kerättyä talteen. Joku voi tietenkin pitää näytön puuttumista suurenakin puutteena, itseäni se ei vaivaa.
Hyvinä puolina DD-kela, joten mineraalipitoisuudet rautaroskat haittaavat vähän. Säädettävä maahäiriönpoisto, aivan ehdoton ominaisuus, jos revitään laitteesta kaikki irti. Pinpointia ei tarvita, kun laite osoittaa esineen tarkasti myös discriminointimoodissa, vaikka tämäkin ominaisuus laitteesta löytyy. Ja sitten tietenkin se syvyys, uskomattomia suorituksia toisinaan, verrattuna moneen muuhun laitteeseen. Nollausaika raudassa lähes olematon, joten naulojen seasta löytyy kolikot.
Alkuun laite saattaa tuntua äänekkäältä, kun rätinää poksuntaa kuluu luureista reilusti. Kun laitteen oppii säätämään oikein, niin etsintäkin sujuu helposti ja roskan määrä tippuu reilusti. Nuo säädöt oppii kyllä varsin nopeasti, periaatteessa ainoastaan maahäiriön poisto ja herkkyys kohdalleen.
Jos etsintäpaikalla on paljon tietyntyyppistä roskaa, niin niiden blokkaaminen onnistuu paremmin näytöllisellä etsimellä. Jos taas etsii pelloilla tai metsissä, joissa roskaa on vähemmän, niin ehdottomasti tutustumisen arvoinen laite. Monien mielestä yksi aliarvostetuimmista laitteista...