Sivu 1/1
Kullan etsintää sopivan hintainen laite ??
Lähetetty: 02 Tammi 2014, 19:45
Kirjoittaja Morttinen
Mikähän olisi sopiva laite kultahippujen etsintään? hinta?
Millaisia lupia se tarvitsee jos Lapista jonnekin eksyisi hakemaan ja mitä maksaa?
Mitä alueita olisi lapissa?
Re: Kullan etsintää sopivan hintainen laite ??
Lähetetty: 02 Tammi 2014, 20:33
Kirjoittaja Sulikka
Mitä tarkoitetaan sopivan hintaiselle

halvimmat tuohon (+yleiskäyttöön) tehdyt ovat Garrett AT gold pikkukelalla tai Minelab X-terra 705 Gold Pack. Hinta riippuu ostopaikasta.
Re: Kullan etsintää sopivan hintainen laite ??
Lähetetty: 03 Tammi 2014, 17:26
Kirjoittaja kollikko
Sitten olis toi VASKOOLI. Malminäytteitä saa ottaa. Itse menisin Kemijoen ylimpien voimalaitosten alle vanhojen koskipohjien paikkeille. Aina jotain pientä löytyy. Ei tuu sitten mokattua paremmilla laaneilla.Ite meen Finnmarkiin ja tammukkapuroille otan vaskoolin ja propointerin.
Re: Kullan etsintää sopivan hintainen laite ??
Lähetetty: 03 Tammi 2014, 17:56
Kirjoittaja Detektoni
Ainakin tuota X-tera gold packia uskallan suositella. Toimii ihan kolikko koneenakin jos sellainen kiinnostaa lapinreissujen välis. Löytää toki pienimmätkin folion kulma palaset.
Re: Kullan etsintää sopivan hintainen laite ??
Lähetetty: 03 Tammi 2014, 19:59
Kirjoittaja Sulikka
Ei taida propoinnterilla löytää. Vaskooli ois kyllä hyvä, pari viikkoakin kun pääsis huuhtomaan niin maksa varmaan sanois poks. Vaskoolissa on se huono puoli, että se tarvii vettä. Ei kyllä ole havaintoa paljonko suomessa metallinetsimellä on koitettu etsiä.
Re: Kullan etsintää sopivan hintainen laite ??
Lähetetty: 05 Tammi 2014, 13:13
Kirjoittaja aar1pne
Morttinen kirjoitti:Mikähän olisi sopiva laite kultahippujen etsintään? hinta?
Millaisia lupia se tarvitsee jos Lapista jonnekin eksyisi hakemaan ja mitä maksaa?
Mitä alueita olisi lapissa?
Laitteista edellisissä viesteissä kerrottiinkin. Mitään lupia ei tarvita kun ei mene alueelle jossa on voimassaolevia valtauksia tai kaivospiirejä , mutta niitähän on puronvarret lähes täynnä . Alueena tietysti perinteinen kullanhuuhdonta alue jossa hippuja on .
Kyllä siellä piipparimiehiä joka kesä tapaa , mutta heikot on tulokset . Olen itsekkin kokeillut monet kerrat haravoida mutta kyllä siihen turhautuu kun mitään ei löydy.
Fishers 75 ottaa myös napakasti kultahippuun.
Re: Kullan etsintää sopivan hintainen laite ??
Lähetetty: 01 Helmi 2014, 15:10
Kirjoittaja Patsku
aar1pne kirjoitti:Morttinen kirjoitti:Mikähän olisi sopiva laite kultahippujen etsintään? hinta?
Millaisia lupia se tarvitsee jos Lapista jonnekin eksyisi hakemaan ja mitä maksaa?
Mitä alueita olisi lapissa?
Laitteista edellisissä viesteissä kerrottiinkin. Mitään lupia ei tarvita kun ei mene alueelle jossa on voimassaolevia valtauksia tai kaivospiirejä , mutta niitähän on puronvarret lähes täynnä . Alueena tietysti perinteinen kullanhuuhdonta alue jossa hippuja on .
Kyllä siellä piipparimiehiä joka kesä tapaa , mutta heikot on tulokset . Olen itsekkin kokeillut monet kerrat haravoida mutta kyllä siihen turhautuu kun mitään ei löydy.
Fishers 75 ottaa myös napakasti kultahippuun.
Niin piipparilla saat etsiä kultaa ilman mitään valtauksia

? Itse olen ymmärtänyt, että pitää olla valtaus. LKL:n valtauksillahan saa etsiä ihan vapaasti jos on jäsen, harvoilla rahkeet riittää omaan valtaukseen. Onko minulla sitten väärää tietoa
Vai rinnastetaanko piipparilla etsiminen näytteen ottoon, kuten vaskooli sieltä tai täältä?
edit.
Luin asiasta toisesta aiheesta ja asia selventyi.
Re: Kullan etsintää sopivan hintainen laite ??
Lähetetty: 02 Helmi 2014, 11:40
Kirjoittaja aar1pne
Jokamiesoikeus riittää metsissä piippailuun kun ei vahingoita luontoa , pienen kolon voi kaivaa kunhan sen peittää hyvin . Sama pätee kullanhuuhdonta-alueella ja kullan saa pitää jos löytyy, mutta kuten edellä kerroin ei muitten valtauksille paitsi LKL:n jos on jäsen.