DIY kaivuupuukko

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Tähän asti olen nurmikolikoiden(pullonkorkkien) vääntelyyn käyttänyt isoa ruuvimeisseliä. Toimii hyvin ihan pinnassa ja "löysässä nurmessa" oleville kohteille, mutta jos nurmi on painunut tiukaksi on kaivelu vähän työlästä. Sattumalta törmäsin jossakin tarvikesivulla termiin "digging knife", eli kaivuupuukko. Eihän tuollaista ostaa raaski, mutta tein itse.

Kuva

Sahasin pyörän ohjaustangosta pätkän, littasin pään ja hitsasin siihen teräksi 30x3 lattaa (80-luvun vesikourun kannattimesta) Toinen reuna terästä "terävä" ja toinen pyöristetty. Kokonaispituus 25cm, mutta pitää sentti lyhentää että menee garretin mukana tulleeseen vyölaukkuun. Pyörällä kun huispaus reissuja kulkee niin on kätevä että kaikki muut etsintävasrusteet menee vyölaukkuun paitsi etsin ja iso lapio.
Pihalta piippasin rautanauloja ja kaivelin tällä ylös. Ihan kätevältä tuntuu. Miksei tavallinen puukkokin toimisi, kunhan kahva on riittävän tukeva vääntelyyn. Tämä on vähän isompi ja kun tuota romua pyörii nurkissa niin tein ite :)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
-miksu-
Raavas Tonkija
Viestit: 957
Liittynyt: 30 Elo 2012, 18:36
Paikkakunta: Nousiainen

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

Toimivan näköisen kapineen olet tehnyt. :D
XP Deus
Vanhimmat kolikot 3x Otto III penning 991-1002, 6x Dirhem 700-1000, Thietmar billung 1025-35+4 tunnistamatonta 1000-luvulta
Tunnistettuja rautakautisia esineitä löytynyt: yli 200
paras löytö: hopeinen apostolilusikka 1400-luvulta
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Hyvä idea. Tuommoiset "romuista" kasatut välineet lämmittää tämmöisen Tein-Itse-Ja-Säästin -miehen mieltä. :D
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Avatar
möykäri
Metallinetsijä
Viestit: 102
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 20:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja möykäri »

Hieno projekti. Tuo polkupyörän kahva on hyvä idea. Saa hyvän kädensijan helpolla. Kuinkahan on, kun tarpeeksi vääntelee, niin katkeaako tuosta hitsisauman vierestä ? Mitä, jos hitsaisi yhden tai kaksi pitkittäistä tukea ? Jos lisäisi puukkoon vielä väistin, niin siihen saisi tuen hyvin kiinni.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

möykäri kirjoitti:Hieno projekti. Tuo polkupyörän kahva on hyvä idea. Saa hyvän kädensijan helpolla. Kuinkahan on, kun tarpeeksi vääntelee, niin katkeaako tuosta hitsisauman vierestä ?
Itse epäilin tankoputken kestävyyttä, sen seinämävahvuus ei varmaan ole kuin 1,5mm? En siis hakannut putkea ihan littuun vaan jätin terän levyisen aukon. Rälläköin aukon päihin hahlot ja upotin terän sentin verran kahvaan. Toinen hitsaussauma näkyykin kuvassa kahvan sivussa. Jälkeenpäin ajateltuna olisi kannattanut upottaa vähän pidemmästi.
Ihme on jos taipuu kun vääntövarsi on noin lyhyt, ei ainakaan mun voimilla :D
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
möykäri
Metallinetsijä
Viestit: 102
Liittynyt: 18 Heinä 2013, 20:59
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja möykäri »

Läpi kahvan konstruktio (full tang) olisi tietenkin kaikkein tukevin. Polkupyörän kahva olisi vain holkkina siinä päällä. Edestä lyttyyn lyötynä, että saa hitsattua kiinni. Taakse joutuisi tekemään jonkin pyöreän lapun, missä keskellä reikä ruodolle. Peräpään hitsauksen jälkeen laittaisi vasta kahvan paikoilleen. Olisi varmaan aika tukeva.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Tänään vääntelin turppaita oikein kunnolla. Terän kiinnitys kestää, mutta terä vääntyi puolen sentin kaarelle. Eli heikko paikka ei ole kiinnitys vaan 3mm karkaisematon terä. En ala oikomaan, toimii hieman käyränä paremmin lapiona ;)
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Kaivuupuukko V 2.0

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Tunteroinen joutoaikaa ja pätkä 40x3 lattaa pyöri käsissä. Päätin tehdä siitä vähän isomman kaivuupuukon, vai joko tämä on lapio?

Kuva

Kuvassa takana ketjun alussa esitelty kaivuupuukko, hyvä on ollut hoidetuilla puistonurmilla(hox! maalin ja sinkityksen kuluminen), mutta välillä pitää tonkia paikkoja joista ei nurmea juuri leikata ja se tamppautuu tiukaksi matoksi(esim. lumenkaatopaikka). Tarvii vähän sahalaitaa ja pitää pystyä vääntämään pidemmälle ennen kuin rystyset ottaa maahan.

Tein aluksi pahvista mallit ja päädyin siihen että teräosan sopiva pituus on 15cm(puukossa 10cm) ja poikkiraudan pituus 10cm. Molempien leveys siis 4cm.
Sitten vaan latasta pätkät, niiden muotoilu mallin mukaan, teroitus ja yhteen hitsaus. Kahva on myös hieman puukon kahvaa pidempi ja siihen sopii myös polkupyörän tuppi.
Piti maalata heti kuumana ruuvipenkissä kun en viitsinyt koko autotallia alkaa tuon vuoksi lämmittämään, siksi kärki maalaamatta :D
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Bruin
Kunniajäsen
Viestit: 2187
Liittynyt: 01 Syys 2013, 17:31
Paikkakunta: Turengi

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Bruin »

Hieno tuli, kyllähän tolla kelpaa maata leikata.
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Kukin tekee mieleisensä ja hyvä niin! Itse arvostan tuota itsevärkkäämistä, koska olen rakennellut kaivuulapiot ym ja jopa kehitellyt eri malleja! Kaivuulapiona toimii 120 cm lapio, muokattu kärki (tokmankamaa) +koivuvarsi! Ei tartte kumarassa kaivaa vaan seisaaltaan maapotti ylös! Kelalla kokeilla seisaaltaan onko löytö maapotissa vai montussa! Vasta sitten kumarrun! Helppoo kun heinänteko!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

iron maden kirjoitti:Kukin tekee mieleisensä ja hyvä niin! Itse arvostan tuota itsevärkkäämistä, koska olen rakennellut kaivuulapiot ym ja jopa kehitellyt eri malleja! Kaivuulapiona toimii 120 cm lapio, muokattu kärki (tokmankamaa) +koivuvarsi! Ei tartte kumarassa kaivaa vaan seisaaltaan maapotti ylös! Kelalla kokeilla seisaaltaan onko löytö maapotissa vai montussa! Vasta sitten kumarrun! Helppoo kun heinänteko!
Mun itsetehdystä lapiosta kuva tässä lapiokeskustelussa: http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... 75#p117979
Mutta ei tuota kehtaa puistossa edes kantaa :lol: Pieniin täsmäkoloihin nämä puukot on paljon parempia.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Kieltämättä hyvä ratkaisu joka sopii sinulle! Mie luotan omiin kehittelemiini!
Itse käytän mallia jonka terän leveys on 15cm ja terä on teroitettu veitsenteräväksi! Kädensijana on kunnon muovinen lapion ponsi,käteen sopiva.
Sillä voi pistellä maahan joko pyöreän tai neliönmuotoisen kakun/potin ja jopa seisaaltaan sen vipsauttaa ylös!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Avatar
Shotgun
Metallinetsijä
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2015, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Shotgun »

Haarukan projektin innoittamana väsäsin oman.

Kuva

Kuva

Kuva
Reenjalaksen pätkä sai uuden elämän kaivuu puukon teränä. Voi olla että terää joituu kaventamaan tai lyhentämään, mutta tämä on ensimmäinen kokeilu versio.
Golden Mask 4 Pro, 7", 9x10"

Garrett Pro-Pointer AT
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Tuota ei ehkä ole tarkoitettu hienovaraiseen puistopiippailuun? Metsämaastoon kenties?

Kerrohan sitten käyttökokemuksia. Niistä saa hyviä ideoita omiin kehitelmiin.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Avatar
Shotgun
Metallinetsijä
Viestit: 212
Liittynyt: 09 Touko 2015, 20:33
Paikkakunta: Kuopio

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Shotgun »

Kaivuupuukon terä oli hiukan liian meltoa routaisen maan kaiveluun. Muuten puukko toimi loistavasti. Koveralla terällä sai kaiveltua kuin puutarha lapiolla ja sahalaita leikkasi pieniä juuria yllättävän hyvin... Mutta puukko tippui metsään ja nyt oli kehitettävä uusi...
Kuva
Terä on tällä kertaa lehtijousesta ja päässä oleva kuula on maanalta löytynyt myllyn kuula.
Golden Mask 4 Pro, 7", 9x10"

Garrett Pro-Pointer AT
Avatar
koruhaukka
Viestit: 29
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 12:05

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja koruhaukka »

Kiitos haarukka hyvästä ideasta! Itsekkin väsäsin tänään samanlaisen lapion kun tuo sinun tekemä oranssi. Tuli ihan kohtuu hyvä, eikä pitäisi taittua kun paksua tavaraa on :D
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

koruhaukka kirjoitti: eikä pitäisi taittua kun paksua tavaraa on :D
Hyvin on omaniki kestänyt, kuin myös tuo pienempi puukko
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
koruhaukka
Viestit: 29
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 12:05

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja koruhaukka »

Haarukka, millä maalasit lapiosi? Ja onko maali kulunut pois :D
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

koruhaukka kirjoitti:Haarukka, millä maalasit lapiosi? Ja onko maali kulunut pois :D
Sprayllä. On kulunut pois, mutta silti mun mielestä kannattaa maalata. Maali pysyy siellä mistä ei kaivaessa kulu ja estää ruostumisen. Paikat joista se kuluu hinkkautuu myös ruoste pois kaivettaessa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
koruhaukka
Viestit: 29
Liittynyt: 24 Huhti 2016, 12:05

Re: DIY kaivuupuukko

Viesti Kirjoittaja koruhaukka »

Juu, kyllä mä sen jo maalasin mut kysyinpähän vaa :)
Vastaa Viestiin