Parin uuden pellon mukavat antimet

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
-miksu-
Raavas Tonkija
Viestit: 957
Liittynyt: 30 Elo 2012, 18:36
Paikkakunta: Nousiainen

Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

Kalmistoa sun muuta pukkaa taas uusilta paikoilta..

Kuva

Ehjät rautakautiset ne säväyttää. :D

Kuva

Kuva

Tää on mielenkiintonen tunnistaako joku?? 3 kulmaa ja jokapuolla noita koloja.

Kuva

Kupura.

Kuva

Vähän huonoksi mennyt vyönhela.

Kuva

Rautakautinen sormus? No vanha ainakin.

Kuva

Vähän hajonnut hepankenkäsolki.

Kuva

Rannerenkaan pätkä, pronssihelmi ja joku ketjulaite.

Kuva

Onko tää maksuhopeaa? Mun mielestä on. :)

Kuva

Kuva

Onko tuo lukko rautakautinen? Tuo putkilukon avain ainakin on. :)

Kuva

Jooh siinä sitä romaania taas, joku voi ajatella että olen kaivanut liikaa mutta ovat tosiaan kahdelta pellolta ja otan itse vastuun, museoon kohta toimittelen, ihmettelemistä tädeille taas hetkeksi. :)

Ja tää viel, luonnonkivi vai mikä?

Kuva
XP Deus
Vanhimmat kolikot 3x Otto III penning 991-1002, 6x Dirhem 700-1000, Thietmar billung 1025-35+4 tunnistamatonta 1000-luvulta
Tunnistettuja rautakautisia esineitä löytynyt: yli 200
paras löytö: hopeinen apostolilusikka 1400-luvulta
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Kyllä tässä on ihmettelemistä itse kullakin :shock: Täältä on vaikea löytää edes muutaman rautakautisen vuodessa ja sä löydät tuosta vain sinkkiämpärillisen :mrgreen: On kyllä pienen museon verran esineitä Onnittelut täältä :D
Avatar
-miksu-
Raavas Tonkija
Viestit: 957
Liittynyt: 30 Elo 2012, 18:36
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

Juu kiitoksia. :D Tämmönen englantilainen half penny ensimmäinen laatuaan mulle löytyi myös. :)

Kuva
XP Deus
Vanhimmat kolikot 3x Otto III penning 991-1002, 6x Dirhem 700-1000, Thietmar billung 1025-35+4 tunnistamatonta 1000-luvulta
Tunnistettuja rautakautisia esineitä löytynyt: yli 200
paras löytö: hopeinen apostolilusikka 1400-luvulta
markko
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Heinä 2013, 13:18
Paikkakunta: Kiiminki

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja markko »

Onnittelut kovista löydöistä ja on kyllä komia patina tuossa half pennyssä!
Avatar
MacGyver
Metallinetsijä
Viestit: 317
Liittynyt: 25 Elo 2013, 02:25

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja MacGyver »

-miksu- kirjoitti: Jooh siinä sitä romaania taas, joku voi ajatella että olen kaivanut liikaa mutta ovat tosiaan kahdelta pellolta ja otan itse vastuun, museoon kohta toimittelen, ihmettelemistä tädeille taas hetkeksi. :)
Komeasti noussut rautakautta, onnittelut! Ei tuossa mun mielestä olisi liikaa edes yhdeltä pellolta nostettuna, oletuksena tietysti, että kaikki löytyi kyntökerroksesta. Siellä ne pyörii kyntökerroksessa kyntöauran murjotessa vielä toiset 1000 vuotta, ellei joku niitä nouki talteen. Museoväki ei varmasti koko pellon kyntökerrosta kävisi läpi, vaikka pellosta kiinnostuisivatkin, joten hyvä, että joku vastuullinen harrastaja ottaa nuo esineet suojaan auran väkivallalta ja toimittaa museoon. Jos pellot lyödään suojelukseen heti muutaman esineen takia, niin loput kyntökerroksen esineet A) pyörivät tomuksi asti siellä pellolla tai B) joku lainsuojaton piippailija, jota ei suojellut alueet hetkauta, käy keräämässä ne omaan hyllyynsä. Molemmissa tapauksissa tietoa häviää.

Jos taas tavaraa löytyy kyntökerroksen alta, niityltä tai metsästä, olisin paljon varovaisempi.

Tietysti, jos museoväki pyytää jättämään pelto "rauhaan" niin sitä pyyntöä on hyvä noudattaa. :)
Avatar
-miksu-
Raavas Tonkija
Viestit: 957
Liittynyt: 30 Elo 2012, 18:36
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

MacGyver kirjoitti:
-miksu- kirjoitti: Jooh siinä sitä romaania taas, joku voi ajatella että olen kaivanut liikaa mutta ovat tosiaan kahdelta pellolta ja otan itse vastuun, museoon kohta toimittelen, ihmettelemistä tädeille taas hetkeksi. :)
Komeasti noussut rautakautta, onnittelut! Ei tuossa mun mielestä olisi liikaa edes yhdeltä pellolta nostettuna, oletuksena tietysti, että kaikki löytyi kyntökerroksesta. Siellä ne pyörii kyntökerroksessa kyntöauran murjotessa vielä toiset 1000 vuotta, ellei joku niitä nouki talteen. Museoväki ei varmasti koko pellon kyntökerrosta kävisi läpi, vaikka pellosta kiinnostuisivatkin, joten hyvä, että joku vastuullinen harrastaja ottaa nuo esineet suojaan auran väkivallalta ja toimittaa museoon. Jos pellot lyödään suojelukseen heti muutaman esineen takia, niin loput kyntökerroksen esineet A) pyörivät tomuksi asti siellä pellolla tai B) joku lainsuojaton piippailija, jota ei suojellut alueet hetkauta, käy keräämässä ne omaan hyllyynsä. Molemmissa tapauksissa tietoa häviää.

Jos taas tavaraa löytyy kyntökerroksen alta, niityltä tai metsästä, olisin paljon varovaisempi.

Tietysti, jos museoväki pyytää jättämään pelto "rauhaan" niin sitä pyyntöä on hyvä noudattaa. :)
Juu täysin samaa mieltä olen kanssasi. :)
XP Deus
Vanhimmat kolikot 3x Otto III penning 991-1002, 6x Dirhem 700-1000, Thietmar billung 1025-35+4 tunnistamatonta 1000-luvulta
Tunnistettuja rautakautisia esineitä löytynyt: yli 200
paras löytö: hopeinen apostolilusikka 1400-luvulta
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Hienoja löytöjä pukkaa koko ajan. :shock:

Kyntösyvyydestä puheen ollen, mikä on maximaalinen syvyys ? Auraahan voi säätää maan ja tilanteen mukaan :wink:
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10473
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Sieltä päin nousee hirmuisesti rautakautista :shock:
Mukavahan tuollaisilla paikoilla on pyöriskellä :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Tokertaja
Viestit: 37
Liittynyt: 02 Touko 2015, 20:41
Paikkakunta: Savo

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja Tokertaja »

Onnittelut, taas täydentyy historia. Tuosta pellosta kaivamisesta tuntuu olevan museollakin eri näkemyksiä jos löydöt on kyntökerroksessa.
Avatar
Esko65
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2014, 16:51
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja Esko65 »

Tokertaja kirjoitti:Onnittelut, taas täydentyy historia.
Ei noista nyt ainakaan Nousiaisten historiaa uusiksi kirjoiteta. Kirkonseutu ja Hirvijoen välimaasto on täynnä vanhoja löytöpaikkoja ja museon suojelualueita :)
Garrett, C.scope
Avatar
-miksu-
Raavas Tonkija
Viestit: 957
Liittynyt: 30 Elo 2012, 18:36
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

Esko65 kirjoitti:
Tokertaja kirjoitti:Onnittelut, taas täydentyy historia.
Ei noista nyt ainakaan Nousiaisten historiaa uusiksi kirjoiteta. Kirkonseutu ja Hirvijoen välimaasto on täynnä vanhoja löytöpaikkoja ja museon suojelualueita :)
No ei tosiaan ole mistään tunnetuilta muinaisjäännöksiltä, ja jos kerran noin niin mikset itse laita löytöjäsi? Kun ilmeisesti on niin paljon. :D

Joku 15-20kpl rautakautista kirkonseudulta nyt keväällä, toiset parikymmentä ihan muualta. :)
XP Deus
Vanhimmat kolikot 3x Otto III penning 991-1002, 6x Dirhem 700-1000, Thietmar billung 1025-35+4 tunnistamatonta 1000-luvulta
Tunnistettuja rautakautisia esineitä löytynyt: yli 200
paras löytö: hopeinen apostolilusikka 1400-luvulta
Garrett 350
Kunniajäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja Garrett 350 »

Kyllä tänne kelpaisi edes yksi rautakautinen. :D
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
Avatar
Detectorist
Innostunut Etsijä
Viestit: 57
Liittynyt: 25 Kesä 2015, 23:23
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja Detectorist »

Mielenkiinnolla oottelen mitä sitten siellä museossa sanovat osasta noista löydöistä, jotka ovat viel tunnistamattomia. :D
Minelab X-Terra 705
Garrett Pro-Pointer AT

Vanhin kolikko: Otto III & Adelheid penninki (983-1002 jKr.)
Paras löytö: Rannerengas, viikinkiaika (800-1050 jKr.)
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Nyt on kyllä miksulla kovat mestat. Onnittelut upeista rautakautisista!

Tuon tyyppisiä heppasolkia on mun mielestä hopeisiakin, eli sellainen sitten seuraavaksi :wink:
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
-miksu-
Raavas Tonkija
Viestit: 957
Liittynyt: 30 Elo 2012, 18:36
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Parin uuden pellon mukavat antimet

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

Kiitokset onnitteluista. Alkaa pellot oleen kylvetty pian kaikki, noh heinäpelloilla jatketaan. :)
XP Deus
Vanhimmat kolikot 3x Otto III penning 991-1002, 6x Dirhem 700-1000, Thietmar billung 1025-35+4 tunnistamatonta 1000-luvulta
Tunnistettuja rautakautisia esineitä löytynyt: yli 200
paras löytö: hopeinen apostolilusikka 1400-luvulta
Vastaa Viestiin