Kullan / hopean testaus kotioloissa (happotestit,XRF yms)

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Dyykkari
Metallinetsijä
Viestit: 411
Liittynyt: 02 Elo 2012, 22:35
Paikkakunta: Riihimäki, Kanta-Häme

Kullan / hopean testaus kotioloissa (happotestit,XRF yms)

Viesti Kirjoittaja Dyykkari »

Onko kenelläkään kokemusta kullan / hopean testauksesta kotona?

Paljonko testaushapot maksavat ja kauanko on säilyvyysaika?
Voiko niitä ostaa suoraan apteekista / sekoittaa itse vapaasti ostettavista aineista?

Tämä kiinnostaa lähinnä romun testaamisen kannalta, mitään
säilytettävää ei ole tarkoitus hapolla tarkistaa.

XRF -testeri olisi tietysti paras, mutta ei nyt ole 20 - 30 000 euroa laittaa moiseen :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=0QI-8kcbDHQ


Muita menetelmiä?
Sig
Raavas Tonkija
Viestit: 524
Liittynyt: 16 Maalis 2008, 22:44

Re: Kullan / hopean testaus kotioloissa (happotestit,XRF yms

Viesti Kirjoittaja Sig »

Minelab Excalibur II, Underwater robot ROW, underwater cameras, fishing magnets etc..
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kullan / hopean testaus kotioloissa (happotestit,XRF yms

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Mitä on tarkoitus testata? Että onko joku sitä tai tätä? Itse pääsin ominaispainon mittauksella riittävän lähelle varmistaakseni, että "köntti" oli alumiinia. Se on ainakin halpa tapa testata...
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Dyykkari
Metallinetsijä
Viestit: 411
Liittynyt: 02 Elo 2012, 22:35
Paikkakunta: Riihimäki, Kanta-Häme

Re: Kullan / hopean testaus kotioloissa (happotestit,XRF yms

Viesti Kirjoittaja Dyykkari »

Sig kirjoitti:Se halvempi vaihtoehto :mrgreen:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... it&_sop=15
Joo noita olen itsekin katsellut, esim

http://www.ebay.com/itm/NEW-Gold-Test-A ... 1145889037


olisi aika sopiva. Mutta miten se säilyvyys? Yksi pullo riittäisi varmaan vuoden jos ei pitempäänkin määrän puolesta.
Tai luulen niin, en tiedä paljonko tuota menee yhteen testiin.

jarpat kirjoitti:Mitä on tarkoitus testata? Että onko joku sitä tai tätä? Itse pääsin ominaispainon mittauksella riittävän lähelle varmistaakseni, että "köntti" oli alumiinia. Se on ainakin halpa tapa testata...
Testata onko kultaa / hopeaa ja pitoisuus. Ja ihan romutavarasta tosiaan tässä vaiheessa.

Lueskelin kyllä tuota alumiinin ominaispainomittaus-projektia ja sekin varmasti toimii jossain määrin mutta mitenkäs seosmetallit? kullan kai pitäisi olla sitten puhdasta että tuo toimisi. Vai ? Toisekseen matematiikka ei ole ihan sitä omaa huippuosaamisaluetta :cry:
Avatar
jarpat
Metallinetsijä
Viestit: 270
Liittynyt: 21 Syys 2013, 16:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kullan / hopean testaus kotioloissa (happotestit,XRF yms

Viesti Kirjoittaja jarpat »

^
No "matikasta" se ei jää kiinni. Mutta itsekin pohdin tuota seoksen puhtautta. Toki jos on about saman painoisia kulta / hopea esineitä, niin voihan aina tehdä vertailumittauksia. Ja onnistuakseen (tarkkuudessa) noissa mittauksissa pitäs olla aika tarkka vaaka pienille painoille (löytyy muuten luultavasti myös jokin "appsi" koskenäytööpuhelimille?) ja toisaalta pieni astia, missä sitä vettä on. Itse koin kyllä suoranaista onnistumisen riemua, kun sain tuon alumiinin "tiheyden" mitattua osimoilleen kohdilleen. Kokeilla ainakin voi? Eikä se happotestikään kai suoraan puhtautta kerro..?
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
Avatar
Spyrre
Metallinetsijä
Viestit: 163
Liittynyt: 23 Kesä 2015, 23:43

Re: Kullan / hopean testaus kotioloissa (happotestit,XRF yms

Viesti Kirjoittaja Spyrre »

http://www.webkauppa.finndetector.com/p ... p-676.html
Tosin tuolla hinnalla ostaa testaus nesteitä aika läjän.
Minelab Equinox
Sig
Raavas Tonkija
Viestit: 524
Liittynyt: 16 Maalis 2008, 22:44

Re: Kullan / hopean testaus kotioloissa (happotestit,XRF yms

Viesti Kirjoittaja Sig »

Minelab Excalibur II, Underwater robot ROW, underwater cameras, fishing magnets etc..
Vastaa Viestiin