Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Varsi
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Touko 2021, 21:01
Paikkakunta: Kouvola

Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja Varsi »

Parin viikon vanha piippari löysi ekalla kunnon reissulla tämmöstä. Ensimmäinen kolikko ja vaikka oli vain euro, niin löi semmosen adrenaliiniboostin tähän touhuun että morjes :lol:

Laitteena Nokta Makro Simplex+ / Oon yrittäny suodattaa alimmat ID:t pois 10-15 ja rautaääni on minimissä. Noi ruosteisest naulat hämää tosi paljon. Saiskos vinkkejä?


Kuva

Kuva

Kuva
jarski
Kunniajäsen
Viestit: 1234
Liittynyt: 29 Loka 2017, 14:19
Paikkakunta: kerava

Re: Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja jarski »

Paras vinkki, kun etsii vähempi naulaisia paikkoja.
Klippa
Innostunut Etsijä
Viestit: 65
Liittynyt: 27 Marras 2020, 17:23
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja Klippa »

Kannattaa harjotella pihalla noilla löydöillä. Yleensä jos on liki sama id-luku kahdesta suunnasta niin on hyvä. Kaivamalla oppii. Normaali reissulla tulee taskullinen roskaa ja hyvässä lykyssä pari lanttia :D
david goljat
Metallinetsijä
Viestit: 451
Liittynyt: 22 Huhti 2018, 20:54
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja david goljat »

Hyvät löydöt! :D aikansa ku kerää nauloja nii kyllä ne loppuu! Samalla oppii vähän kuoppien tekemistä ja välillä naulaäänillä tulee hyviäkin löytöjä. :wink:
Ei ruoho kasva missä kulkenut oon
velho
Metallinetsijä
Viestit: 117
Liittynyt: 05 Joulu 2015, 22:26
Paikkakunta: vantaa

Re: Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja velho »

Nauloja pullonkorkkeja rautalangan pätkiä. Joskus tulee paja taottuja nauloja. Ne on hienoja.
HannuM
Metallinetsijä
Viestit: 449
Liittynyt: 01 Kesä 2019, 18:40
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja HannuM »

Itse olen huomannut, että kun menee riittävän syvälle metsään, niin signaalit on ehkä harvemmassa, mutta tahallaan heitetyt roskat/ naulat vähempänä. Se motivoi kaivamaan kaiken mitä sattuu kelan alle osumaan. Toisinaan yllättyy tuloksesta.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Varsi kirjoitti: 15 Touko 2021, 15:43 Oon yrittäny suodattaa alimmat ID:t pois 10-15 ja rautaääni on minimissä. Noi ruosteisest naulat hämää tosi paljon. Saiskos vinkkejä?
Laita rautaäänet päälle äläkä kaiva jos kohde pörähtelee rautaa.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
velho
Metallinetsijä
Viestit: 117
Liittynyt: 05 Joulu 2015, 22:26
Paikkakunta: vantaa

Re: Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja velho »

HannuM kirjoitti: 22 Touko 2021, 22:59 Itse olen huomannut, että kun menee riittävän syvälle metsään, niin signaalit on ehkä harvemmassa, mutta tahallaan heitetyt roskat/ naulat vähempänä. Se motivoi kaivamaan kaiken mitä sattuu kelan alle osumaan. Toisinaan yllättyy tuloksesta.
Joo. Näin myös teen . Tulee samalla hyvin liikuntaa.
Perttu
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Marras 2020, 21:48
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja Perttu »

Varsi kirjoitti: 15 Touko 2021, 15:43 Parin viikon vanha piippari löysi ekalla kunnon reissulla tämmöstä. Ensimmäinen kolikko ja vaikka oli vain euro, niin löi semmosen adrenaliiniboostin tähän touhuun että morjes :lol:

Laitteena Nokta Makro Simplex+ / Oon yrittäny suodattaa alimmat ID:t pois 10-15 ja rautaääni on minimissä. Noi ruosteisest naulat hämää tosi paljon. Saiskos vinkkejä?

Kuva

Kuva

Kuva
Itsellä Simplexillä rautaäänet päällä ja jos esine antaa ~70 lukemien lisäksi hieman kohteesta sivuun / eri kantilta huispatessa muita lukemia aina 04 saakka ja raudan ääniä, niin jätän suosiolla kaivamatta, koska tällöin maassa on naula, kruunu- tai repäisykorkki tms. roska. Kolikot antaa pääsääntöisesti tasaisia lukemia riippuen materiaalista esim. vaikka 70-71, mutta niin antavat myös alkon korkit. Puisto2 aika hyvä asetus erottelemaan jos vierekkäin romua ja kolikko ja toimii sekä puistossa että roskaisella pellolla. Viime syksystä asti tullut harjoiteltua ja tovi meni ennen kuin hoksasin miten homma toimii... pirusti tullut kaiveltua roskaa, mutta turhat montut vähenevät koko ajan :wink:
Minelab Equinox 900 / Nokta Makro The Legend WHP 11" / XP MI-4 / Minelab Pro-Find 20
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäinen kolikko ja roskaa

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Perttu kirjoitti: 25 Touko 2021, 09:12 Itsellä Simplexillä rautaäänet päällä ja jos esine antaa ~70 lukemien lisäksi hieman kohteesta sivuun / eri kantilta huispatessa muita lukemia aina 04 saakka ja raudan ääniä, niin jätän suosiolla kaivamatta, koska tällöin maassa on naula, kruunu- tai repäisykorkki tms. roska.
Tuo testi kannattaa kuitenkin tehdä: https://vimeo.com/275215967 ja nimenomaan kupari tai hopeakolikoilla. Joko pinkkana tai pystyyn laitetulla kolikolla. Ei ole ihan yksiselitteistä näillä automaattiviritteisillä koneilla vaikka pääsääntöisesti rautaääntä tulee vain rautaa sisältävistä kohteista.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Vastaa Viestiin