Metallinilmaisimen valitsemiseen neuvoja

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Kinganatoli
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Maalis 2022, 11:21

Metallinilmaisimen valitsemiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Kinganatoli »

Moikka!

Olen foorumilla sekä harrastuksen parissa uusi kaveri ja nyt pitkän fiilistelyn jälkeen olen päättänyt hommata metallinilmaisimen 8)

Tarkoitus olisi kesämökin lähipelloilta ja metsistä lähteä liikenteeseen, siellä on tiettävästi ollut viljelytoimintaa ainakin 1700-luvulta alkaen.

Mitkä on tärkeitä ominaisuuksia ilmaisimelta, jos lähinnä pelloilta ja metsistä etsii?
Budjetti olisi n.600-700€, ehdottomia rajoja ei ole ja tarkoitus olisi ettei laitteen ominaisuudet/kyky lopu liian pian kesken, vaan ko. laitteella pystyisi useamman vuoden harrastamaan.

Olen selannut keskusteluketjuja läpi ja itselleni on noussut XP Orx ja Garrett At Pro vahvoiksi ehdokkaiksi. Haluisin kuulla kokemuksia ko. tai vastaavista laitteista ja mitä mieltä olette, mikä laite meikäläiselle voisi sopia?

Kiitos jo etukäteen
Avatar
Sephä
Raavas Tonkija
Viestit: 663
Liittynyt: 17 Tammi 2014, 15:02
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Metallinilmaisimen valitsemiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Mitkä on tärkeitä ominaisuuksia ilmaisimelta, jos lähinnä pelloilta ja metsistä etsii?
Ergonomia, erottelunopeus (eli jos on roskaisempaa, niin löytää esim naulan vierestä kolikon), äänimaailma, jne. Nämä tahtoo vähän olla kyllä osa makuasioitakin, että mitä kukin pitää tärkeänä. Nuiden mainitsemiesi laitteitten lisäksi kannattaa tutustua mm Minelabin, Golden Maskin ja Noktan etsimiin. Mutta jos nuista kahdesta pitäisi valita, niin ottaisin Orxin. Itse pitäisin joitain muita halvempia ja uudempia laitteita jo tuon AT pron tasoisina. Tosin nyt tulee myös käytettyjä Deusseja myyntiin Deus 2:n tieltä, jolloin siinäkin yksi vaihtoehto.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Metallinilmaisimen valitsemiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Tuossa hintaluokassa kaikki merkkikoneet ovat varmasti sähköisiltä ominaisuuksilta riittävän hyviä. Eroja tulee painossa, vedenpitävyydessä, langattomuudesta, akut/paristot, äänimaailma yms. Näissä taas vaikuttaa makuasiat.

Minusta garretin AT sarjan etsimet alkaa olla vähän vanhahtavia ja raskaita. Oli yhtenä kesänä AT gold, mutta jotenkin tuntui askeleelta taakse verrattuna esim. Makro Raceriin.

Jätä vähän rahaa sivuun että saat pinpointerin ja aika pian osut varmasti paikkaan jossa kunnolla etsiminen vaatii pienen kelan ostoakin...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Kinganatoli
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Maalis 2022, 11:21

Re: Metallinilmaisimen valitsemiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Kinganatoli »

Kiitos vinkeistä!

Tiputetaan joo tuo At Pro vaihtoehdoista, pohdin itsekin jo että onko aika ajanut tästä ohi. Tuo Orx vaikuttaisi kyllä lupaavalta, finndetectorissa on tuolla HF 9” -kelalla, se taitaa olla hyvä ”peruskela”, joka toimisi niin pellolla kuin metsässä?
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Metallinilmaisimen valitsemiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Kinganatoli kirjoitti: 16 Maalis 2022, 20:53 Tuo Orx vaikuttaisi kyllä lupaavalta, finndetectorissa on tuolla HF 9” -kelalla, se taitaa olla hyvä ”peruskela”, joka toimisi niin pellolla kuin metsässä?
Tässä tullaan sitten niihin makuasioihin. _mun mielestä_ jos vähänkään meinaa etsiä pelloilta niin kannattaa valita isompi kela, eli noin 11". Etsintäsyvyydessä ei ole kovin suuri ero, mutta pinta-alassa jonka se yhdellä heilautuksella kattaa on se 5cm. Todellisuudessa 9" kela kattaa noin 8" pitkän alueen ja 11" kattaa 10", eli ero isomman hyväksi 25%. Voit joko liikkua vähän nopeammin tai samaa vauhtia liikkuessa löytöjä tulee enemmän. Ei ole sattumaa että hyvin usealla merkillä vakiokela on noin 11", poislukien malliston halvimmat laitteet.

9" menee toki paremmin kanervikossa ja löytää paremmin reittejä risujen seasta, mutta 11" löytää jonku sentin syvempää, eli ei tarvi viedä ihan yhtä lähellä maata kun löytää samat kohteet. Jos käyttäjä on joku muu kuin "normaali" aikuinen mies ja pitää paino huomioida niin siinä tapauksessa voisin itselleni perustella varsin helposti myös tuon 9" kelan.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Patsku
Metallinetsijä
Viestit: 170
Liittynyt: 28 Kesä 2012, 22:27
Paikkakunta: Karjala

Re: Metallinilmaisimen valitsemiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Patsku »

Kinganatoli
Viestit: 9
Liittynyt: 13 Maalis 2022, 11:21

Re: Metallinilmaisimen valitsemiseen neuvoja

Viesti Kirjoittaja Kinganatoli »

Xp Orx + MI-6 pointteri tulivat tänään postissa ja nyt lähdetään opettelemaan näiden käyttöä ja venailemaan, että pellot pehmiää!
Vastaa Viestiin