Viikinkiaikainen neulakotako?

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viikinkiaikainen neulakotako?

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Moi vaan pitkästä aikaa. En ole oikeestaan missään esitellyt muutamaan vuoteen löytöjäni, eli aika hiljaa niiden suhteen oon ollut. Harrastus kuitenkin on jatkunut ja mielenkiintokin pysynyt metallinetsintään kohtuullisen kovana. Joka kevät täytyy heti kun mahdollista päästä etsimään ja näin on mentykin. Tietty helpot etsintäpaikat alkaa olemaan kivenalla, ainakin ihan tässä lähettyvillä. Mutta sitten käydään niissä vähän vaikeammissa. Nykyään tulee enemmän videokuvattua noita löytöjä ja tietysti piipparireissuja, ihan vaan sen takia, että on helpompi näyttää lähimmille porukoille.

Mutta joo, tälläisen löysin nyt kevään ekalla reissulla ja aika paljon näyttää mun mielstä neulakodalta.
Youtubesta löytyy putkesta tarkempaa pyörittelyä mun essentiaalisilla krapulakäsillä: https://www.youtube.com/watch?v=dRqu_u8gBJQ&t=339s

Kuva
Kuva
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10486
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Viikinkiaikainen neulakotako?

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Yleensähän rautakautisissa neulakodissa taitaa olla kiinteä "roikotin". Onhan tuosta kyllä jotakin revennyt irti melko keskeltä.
Toinen pää taitaa olla hieman lytätty?
Kun katsoo noita kohokuvioita, niin kyllähän noiden epäsäännöllisyys viittaisi vanhaan.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Viikinkiaikainen neulakotako?

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Juu, kiinteät roikottimet näissä yleensä on tainnut olla. Jos toi nyt on neulakota niin tuollaista roikotinsysteemiä siihen veikkaisin: https://catview.historiska.se/catview/m ... res/343371
Kuva
Vastaa Viestiin