Ford&son kirjoitti:minunkin mielestä tämä keskustelu kanssasi on lystikästä.

tunnut pomppivan vähän sielä sun täälä noissa aiheissasi. tarkoituksenasi todistaa jokaikinen väittämä vääräksi, mutta en oikein ole saanut vielä todisteita mistään. eli jatka vaan kaivelua. olisi mukava kuulla myös omia perustelujasi/pohdintoja asioista.
kyllä internetistä linkkejä ja sivustoja löytyy. ihan niinkun tutkimuksia jotka ovat sellaisia kuin tutkimuksen tilaaja haluaa.
englannin kieleni oli riittävä ymmärtämään ensimmäisen lauseen "asiantuntevasta" linkistäsi joka alkaa: -dear viking answer lady- pahoittelen, mutta vatsani ei kestänyt lukea enempää. jos haluan oksentaa, voin lukea vaikka tyttöni harry potteria.
olipas mahtava ja suuri kaupunki tuo Birka. ei kumminkaan niin mahtava ja suuri etteikö hämäläiset kärpänmetsästäjät sitä onnistuneet polttamaan. (näinhän kertovat ruotsalaisten omat kronikat)
no viimeksi lukemani tieto miekoista on n. kymmenen vuoden takaa, mutta suomesta on löytynyt n. 20kpl aitoja ulfberth-miekkoja ja manner-ruotsista 3kpl ja myös tanskasta 3kpl. Raiban varmaan tietää tarkat tilastot??
oma pohdintani tuosta paljon puhutusta turkisten myynnistä joka on siis koko suomen n. 2000 vuotta elättänyt. on se, että se on lähes koomisen liioiteltua.

Yrittäkäämme kuitenkin edelleen pysyä hirteishuumorilinjalla ja yrittää pitää keskuteluissamme kurissa tämä liiallinen pätemisen tarpeemme. Myönnän auliisti, että pompin ja poukkoilen, mutta kyllähän tuota omaakin tekstiäsi tuntuu vaivaavan välillä tietty sekavuus, jonka kyllä ymmärtääkin koska tuotat tekstiä aika paljon.
Laitan tänne linkkejä siksi, että en oikein luota omiin teorioiteni oikeellisuuteen, vaikka toki minullakin voi olla olemassa jonkinlaisia teorian yritelmiä.
Birkan häviämisen syynä ei kuitenkaan liene ole olleet suomalaiset tai virolaiset, vaan se on yksinkertaisesti hylätty maan kohoamisen takia.
Minulla voisi myös ehkäpä olla mahdollisuus saada selville moniko noista miekoista todella on aito Ulfberth, sillä olen ollut tekemisissä sellaisen henkilön kanssa, joka on tutkinut mm. Suomen alueelta löytyneitä viikinkiaikaisia keihäänkärkiä.
Historia on kyllä kieltämättä usein valloittajien kirjoittamaa, mutta eiköhän olisi jo aika päästä eroon tuosta jotenkin tässäkin keskusteluketjussa läpi kuultavasta alemmuuden tunteesta ruotsalaisia kohtaan. Kyllä ruotsalaiset nykyään alkavat jo uskoa, että me suomalaiset olemme yhtä hyviä jääkiekossa ja yhtä hyviä kaikissa muissakin asioissa
Kirjotit muistaakseni jossain tuolla aiemmin, että omalla kotiseudullasi on pysyvä kielimuuri suomen ja ruotsin kielisen väestön välillä. Täällä Porvoon seudulla ei nykyään enää sellaista ongelmaa ole, sillä kaikki äidinkieleltään ruotsinkieliset puhuvat myös Suomea ja myös avioliitot äidinkieltään suomen ja ruotsinkielisten välillä ovat hyvin tavallisia.
Käytätkö muuten liian usein sanaa: "mä en usko" tai "ei mun miestä". Eihän tämä vain ole merkki liiallisesta "minä itse asenteesta"?
Koska nyt lähdettiin vähän tuulettamaan vinttiä, niin tässä yhteydessä voin hyvin ottaa myös esille huolen, että valitettavasti meitä metallinetsijöitä saattaa usein vaivata sellaiset suuret tunteet kuten: pätemisen tarve, ahneus ja kateuskin. Kun aloin tunnistamaan itsessäni omasta mielestäni liiallisen pätemisen tarpeen oireita, aloin heti pyrkiä rajoittamaan omaa etsintääni ja myös esineiden esille laittoa foorumille.
Olen myös ajatellut, ettei minun saa olla niin ahne, että kaivan muutamassa vuodessa kaikki Porvoon seudun pellot tyhjiksi "muinaiskuninkaiden" esineistä, ennenkuin muut uudet ja innokkaat etsijät niille ennättävät.
Meidän pitäisi osata ajatella myös tulevaisuuden piippailijoita, eikä koko ajan paahtaa pitkin peltoja pää märkänä
Nimimerkki "Ford&son" ei kuitenkaan taida itse juurikaan harjoittaa metallinetsintää, mutta olen ollut tunnistavinani jotain keskustelutyylisi tapaista eräiltä toisiltakin foorumeilta, mutta voin toki olla väärässäkin

Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.
Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas