Sivu 1/3
Kausi 2013 aluilla- kaikennäköstä.
Lähetetty: 04 Touko 2013, 19:00
Kirjoittaja nikodeemus97
Tuli käytyä Rovaniemellä kaivuulla jo 30.4.2013.
Kuvat löydöistä:
IT-hylsyjä sun muuta.

kolikot, 10 centtiä ja 50 markkaa 1956.
4.5.2013- Sallassa.
Oli sulannu routa pellosta. Hopiaraha kruunasi päivän joka oli kolikoiden osalta laihan sorttinen. Tämä on vasta toinen löytämäni hopiaraha.

Peltoa:

Päivän löydöt:

Rahat, 1 penninen vuodelta 1867 ja hopeinen 10 kopeekkaa vuodelta 1856:

Lähetetty: 04 Touko 2013, 19:41
Kirjoittaja iipe
komiat on hylsyt! Onko nuo kaksi tuossa keskellä päivänlöydöt kuvassa, jotain kranaattien kärkiä?
Lähetetty: 04 Touko 2013, 19:52
Kirjoittaja ärkoo
Bakeliittiset kappeleet kuvan keskellä ovat saksalaisia kranaatinheittimen ammusten sytyttimiä.
Lähetetty: 04 Touko 2013, 20:01
Kirjoittaja nikodeemus97
Hylsyt? Täälä net on riesaksi asti, ennen tuli kerättyä kaikki.
Lähetetty: 04 Touko 2013, 20:02
Kirjoittaja nikodeemus97
Ontot ja tyhjät on nämä sytyttimet.
Näitä useampi kymmenen löytynyt...
Lähetetty: 04 Touko 2013, 20:05
Kirjoittaja Metallikokki
Komiaa hopiaa!!

Lähetetty: 04 Touko 2013, 20:08
Kirjoittaja JK
Tuo hopiainenhan on aivan huippukuntoinen!
Lähetetty: 04 Touko 2013, 20:11
Kirjoittaja raiban
Onnittelut hopiasta

Lähetetty: 04 Touko 2013, 20:20
Kirjoittaja nikodeemus97
Tääläpäin rahat on yleensä hyväkuntoisia, hopiat erinomaisia. Kyllä se tuo hopia aina säväyttää.
Lähetetty: 04 Touko 2013, 20:37
Kirjoittaja nikodeemus97
Tässä nämä löytämäni hopeiset:
Tämä tämänpäiväinen ja tuo 13.10.2012 Syyslomalla löytynyt 25 penninen.
1.Linkki:
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... highlight=
2.Linkki:
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... highlight=
Lähetetty: 04 Touko 2013, 22:54
Kirjoittaja Joona :D
Ton kuntosen hopia rahan voisi holmastoltaki löytää virtiinistä!
Onnittelut hopeasta!
Lähetetty: 06 Touko 2013, 17:17
Kirjoittaja nikodeemus97
Kiitoksia

Lähetetty: 06 Touko 2013, 17:26
Kirjoittaja nikodeemus97
5.5.2013-Sallassa.
Kerkesi vielä käymään heilumassa pellolla. Uusina tuttavuuksina tuli löydettyä näitä kukkanappeja jotka ovat siellä etelämpänä nähtävästi varsin yleisiä.
Komeita on nuot napit.
1 penninen vuodelta 1911. Nuorin 1 penninen tällä hetkellä.
Mieltä lämmittävät.

Lähetetty: 06 Touko 2013, 17:28
Kirjoittaja Tirehtoori
Hyvä kuntoosta tavaraa näyttää nousevan!
Lähetetty: 06 Touko 2013, 17:31
Kirjoittaja nikodeemus97
Kyllä kyllä, odotellaan tulevaa.
Lähetetty: 18 Touko 2013, 14:28
Kirjoittaja nikodeemus97
18.5.2013- Sallassa, Helluntai-aattona.
Kävin eilen illalla pikakaivuulla, löytöinä kello, 1 penniä 1875 (jäi pois kuvasta), 5 penniä 1929 ja muuta roskaa. No ihan ok ilta.
Tänä päivänä tuli käytyä aamupäivästä. Tällä kertaa uusi laite näytti todella tehokkuutensa, tunnin verran tuli kaivettua
Mahtavat löydöt näin meikäläiselle!! Ensiksi hyväkuntoinen 1 kopeekka 1840, sitten muutama naula, ja sitten toinen 1 kopeekka samalta vuodelta, sekin hyväkuntoinen. Ei tarvinnut aikaisemmasta löytöpaikasta montaa metriä liikkua kun laite huusi ja kaivoin, noniin!! Siinä se vanhin itse löytämä rahani, 1/2 Skilling vuodelta 1801, hyväkuntoinen. Hetken ihasteltuani löytöä jatkoin etsintää ja taas signaali ja eikun kaivamaan. Noniin taas raha! 5 penniä 1866, hyväkuntoinen. Pitää mennä tässä iltapäivästä uuvestaan

Siinä kuvat:
Siinä se vanhin tähän mennessä:

Lähetetty: 18 Touko 2013, 15:44
Kirjoittaja P.Aholainen
Harvinaisen hyvä kuntoisia kolikoita

Lähetetty: 18 Touko 2013, 15:46
Kirjoittaja RautaLanka
Mahtavaa... mää oon jo kuvitellu että kunnon löydöt jää tonne eteläsuameen. Metkin painutaa sallaan ens viikonloppu ja siitä eteenpäin pari viikkoa. Et varmaan uskalla kertoa edes viitteitä missä päin sallaa näin mahtavia löytöjä tekee??
Lähetetty: 18 Touko 2013, 17:58
Kirjoittaja Kätkäläinen
Hyvät ja hyväkuntoiset löydöt

Lähetetty: 18 Touko 2013, 19:35
Kirjoittaja nikodeemus97
No täälä Sallan itäkolkassa haravoin (ei kehtaakkaan paljastaa

). Nämä on normaalikuntoisia rahoja. Johtunee pellon hiekkaisesta maaperästä. Kävin jo uuden kierroksen kolikkopellolla, tuloksena 2 rahaa: täydellinen 5 penninen 1866 ja 5 penniä 1921 ihan ok kuntonen. Kuvat tulee huomenissa.
Ois suunnitelmissa käyvä haravoimassa huomena toisessa kylässä.
Suosittelen Sallan Kursua, ittellä oilis tarkotus käyvä sielä tänä kesänä. Jos soturomua hakee niin sitä on pitkin mettiä.
Rahoja on tästä parhaasta kolikkopellosta noussut yli 40 hyväkuntosta rahaa.
Lähetetty: 18 Touko 2013, 19:38
Kirjoittaja nikodeemus97
Kursu ois kyllä hyvä paikka haravoida, kun on paljon peltoalaa ja on niin vanha asuinpaikka. Olen ensi viikolla Sallassa ettimässä ensi keskiviikolta lähtien, jos on intoa yhteistyölle niin onnistunee...
On tievossa muutamia lupaavia paikkoja. Tosiaan ei kehtaa tarkempia paikkoja sanoa ettei tänne kovin pukkaisi hirviää ihmislaumaa

Lähetetty: 18 Touko 2013, 20:36
Kirjoittaja Leijona
Todella siistejä kolikoita
Kello on varmaan pronssia, jossa on paljon tinaa joukossa, niin näyttää hyvin vaalealta. Rautakaudellakin on käytetty monissa pronssiesineissä paljon tinaa, joten ovat säilyneet erittäin hyvin.
Lähetetty: 18 Touko 2013, 20:40
Kirjoittaja nikodeemus97
Ahaa juu mietinkin tässä, mistä nuo aisakellot onkaan valmistettu

Lähetetty: 18 Touko 2013, 21:57
Kirjoittaja RautaLanka
nikodeemus97 kirjoitti:Kursu ois kyllä hyvä paikka haravoida, kun on paljon peltoalaa ja on niin vanha asuinpaikka. Olen ensi viikolla Sallassa ettimässä ensi keskiviikolta lähtien, jos on intoa yhteistyölle niin onnistunee...
On tievossa muutamia lupaavia paikkoja. Tosiaan ei kehtaa tarkempia paikkoja sanoa ettei tänne kovin pukkaisi hirviää ihmislaumaa

Met mennään ens viikonloppuna Hirvasvaaraan tosiaan. Jos oot maisemissa 25.5. 2013 n. kahden viikon ajan niin vois käydä pari tuntia huitomassa kaverina jonain hetkenä. Ja toki jos pyyetään niin ei niitä piippailupaikkoja jakele
Kursu on näköjään n. 50 km sieltä meitin munmolan tiluksilta. Sielläkin tulee huiskittua ja luultavasti siellä ei ole koskaan ennen huispareita ollut. Sotaromua ei ole aikomus hirveesti huiskia ellei satu kelan alle. Se jo kerran hukkaamani kaasunaamarin kotelo olis kiva taas pongata kun sen 30 vuotta sitten hukkasin eli heitin takaviistoon vasemmalle...
Lähetetty: 18 Touko 2013, 22:00
Kirjoittaja JK
Meinasin ehdottaa materiaaliksi vaski, mutta vilkaisin ensin wikistä.
Luulin, että vaski olisi joku tinapronssiseos.
Joka päivä oppii jotain uutta.
Vaski on ikivanha sana, joka lienee alun perin tarkoittanut kuparia, sittemmin myös pronssia ja messinkiä. Joissain uralilaisissa kielissä sanan vastineet merkitsevät myös rautaa (esimerkiksi vas unkarissa merkitsee rautaa pelkästään).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaski