No niin tuli hommattua huutokaupasta tommonen ekaks paljastimeks ku halavalla sai.!
Minkälaisia käyttökokemuksia tollasesta? Ny ois pikku ongelma kun tuossa mukana ei tullut kun eng kieliset ohjeet ja toi kieli ei oikeen taitu ja hakuses olis suomenkieliset ohjeet.
Koitin hakea netistä ja kääntää ne suomenkieliseks mut se meni aika tai oikeestaan tosi sekavaks.
SE mallissa samat ohjeet?
Ei kellään ois pdf:nä noita ohjeita niin pääsis kaiveleen muutakin kuin päätänsä.
Minelab explorer 2
Re: Minelab explorer 2
Käyttökokemuksai ei Explorerista mutta Safarista on joka on hieman samankaltainen.
Power: Pitämällä pohjassa käynnistäessä 5 sekuntia palauttaa tehdas asetukset, pitäisi kuulua ääni ja tulla Factory presets teksti ruuttuun.
Backlight: taustavalo
Menu: valikko
Back: peruutus/takaisin
Noise Cancel: vähentää sähkömagneettisten häiriöiden vaikutusta etsimeen valitsemalla automaattisesti parhaat taajuudet. Safarin ohjeissa neuvotaan pitämään kela liikkumatta n 30cm korkeudella maasta kohdassa missä ei ole metallia. kestää noin 30 sekuntia explorerissa tämä.
Explorerissa on ilmeisesti mahdollisuus valita taajuudet myös itse Advanced modessa
Detect näppäin: tätä en ihan täysin ymmärrä mutta..
Quickstart modessa vaihtaa Smartfind ja Digital tilan/näytön välillä?
Advanced Modessa vaihtaa Smartfind, Digital sekä Learn and Edit tilan/näytön välillä.
Kirjoitan jossain vaiheessa lisää kun ehdin...
Jos muuten asut pääkaupunkiseudulla tai liikut muuten täälläpäin voin lähteä joskus yhdessä ihmettelemään etsimen toimintaa
Power: Pitämällä pohjassa käynnistäessä 5 sekuntia palauttaa tehdas asetukset, pitäisi kuulua ääni ja tulla Factory presets teksti ruuttuun.
Backlight: taustavalo
Menu: valikko
Back: peruutus/takaisin
Noise Cancel: vähentää sähkömagneettisten häiriöiden vaikutusta etsimeen valitsemalla automaattisesti parhaat taajuudet. Safarin ohjeissa neuvotaan pitämään kela liikkumatta n 30cm korkeudella maasta kohdassa missä ei ole metallia. kestää noin 30 sekuntia explorerissa tämä.
Explorerissa on ilmeisesti mahdollisuus valita taajuudet myös itse Advanced modessa
Detect näppäin: tätä en ihan täysin ymmärrä mutta..
Quickstart modessa vaihtaa Smartfind ja Digital tilan/näytön välillä?
Advanced Modessa vaihtaa Smartfind, Digital sekä Learn and Edit tilan/näytön välillä.
Kirjoitan jossain vaiheessa lisää kun ehdin...
Jos muuten asut pääkaupunkiseudulla tai liikut muuten täälläpäin voin lähteä joskus yhdessä ihmettelemään etsimen toimintaa
Viimeksi muokannut Rasvaton, 07 Maalis 2015, 22:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Aka Sorex Pro
-
petro_1975
- Viestit: 2
- Liittynyt: 09 Maalis 2014, 20:03
Re: Minelab explorer 2
Kiitos noista suomennoksista! Koitin tota laitetta kotipihas ja jotain piippailua sain aikasekskin mut maa on viä jääs ja en viittiny hakee rautakankea. Kai siä joku rautalanka piileksii
Näytön mukaan n.15cm päässä kun se lapion kuvakkeen pykälä kävi noin puolessavälissä.? Näytössä se neliö on siä oikealla puolla vaaleella alueella! Kuinkahan tota tulkitaan? 
Re: Minelab explorer 2
Joo onhan tuo "pikkuisen" monimutkaisempi kuin Safari mutta luulisin että perustoiminnot kun oppii niin hyvin alkuun pääsee.
Kannattaa varmaan ensin pelauttaa tehdasasetuksset ja sen jälkeen harjoitella Quikstart modessa etsimisen perusasioita. Pihalle voi vaikka levitellä erilaisia esineitä (kolikkoa,rautanaulaa,foliopalaa,jne) ja kokeilla miten etsin niihin reagoi.
Etsimien syvyyslukemat on hyvin viitteellisiä kun ne on säädetty kolikon kokoiselle esineelle, näyttävät kolikkoa isommat esinet lähemmäksi kuin ovatkaan ja pienemmät vastaavasti kauemmaksi.
Sensitivity on herkkyyden säätö joka vaikuttaa siihen miten syvältä etsin löytää. Tämä pitäisi säätää mahdollisimman suurelle mutta ei kuitenkaan niin että etsin tuottaisi kokoajan virhesignaaleja tai että ne on siedettävällä tasolla. Alussa harjoitellessa kannattaa pudottaa hieman reilumminkin.
Käsittääkseni Noise cancel kannattaa ajaa läpi ennen herkkyyden säätöä.
Detect näppäimestä kannattaa vissiinkin valita tuo Digital tila kun siinä ymmärtääkseni näkee ID numerot. Eri esineet antaa eri numeron sähkönjohtavuuden mukaan, esim 20cent kolikko voisi esim antaa luvun 27. Rautapitoiset esineet pienempiä lukuja ja ei-rautaiset(kupari,pronssi,hopea,jne) suurempia lukuja. Tähänkin vaikuttaa hyvin paljon esineen koko, esim rautainen kirveenterä voi hyvin suuren luvun ja pieni ohut folio hyvin pienen luvun kun taas isompi folio voi näyttää isojakin lukuja.
Tuota Smart tilan toimintaa en ihan äkkiseltään täysin ymmärtänyt mutta näyttää ilmeisesti samaa asiaa tuommoisella kuvaajalla.
Treshold pitäisi säätää sellaiselle tasolle että juuri ja juuri kuuluu pieni humina. tai sitten vähän sen alle että ei kuule mutta silloin ei kuule kaikkein pienimpiä tai syvällä olevia kohteita. Liian suurella se taas peittää ne pienimmät signaalit.
Jaa oisko tuossa vielä perusjutuista iron mask ja pinpoint niin pääsee alkuun, mutta niistä vaikka huomenna lisää...
Kannattaa varmaan ensin pelauttaa tehdasasetuksset ja sen jälkeen harjoitella Quikstart modessa etsimisen perusasioita. Pihalle voi vaikka levitellä erilaisia esineitä (kolikkoa,rautanaulaa,foliopalaa,jne) ja kokeilla miten etsin niihin reagoi.
Etsimien syvyyslukemat on hyvin viitteellisiä kun ne on säädetty kolikon kokoiselle esineelle, näyttävät kolikkoa isommat esinet lähemmäksi kuin ovatkaan ja pienemmät vastaavasti kauemmaksi.
Sensitivity on herkkyyden säätö joka vaikuttaa siihen miten syvältä etsin löytää. Tämä pitäisi säätää mahdollisimman suurelle mutta ei kuitenkaan niin että etsin tuottaisi kokoajan virhesignaaleja tai että ne on siedettävällä tasolla. Alussa harjoitellessa kannattaa pudottaa hieman reilumminkin.
Käsittääkseni Noise cancel kannattaa ajaa läpi ennen herkkyyden säätöä.
Detect näppäimestä kannattaa vissiinkin valita tuo Digital tila kun siinä ymmärtääkseni näkee ID numerot. Eri esineet antaa eri numeron sähkönjohtavuuden mukaan, esim 20cent kolikko voisi esim antaa luvun 27. Rautapitoiset esineet pienempiä lukuja ja ei-rautaiset(kupari,pronssi,hopea,jne) suurempia lukuja. Tähänkin vaikuttaa hyvin paljon esineen koko, esim rautainen kirveenterä voi hyvin suuren luvun ja pieni ohut folio hyvin pienen luvun kun taas isompi folio voi näyttää isojakin lukuja.
Tuota Smart tilan toimintaa en ihan äkkiseltään täysin ymmärtänyt mutta näyttää ilmeisesti samaa asiaa tuommoisella kuvaajalla.
Treshold pitäisi säätää sellaiselle tasolle että juuri ja juuri kuuluu pieni humina. tai sitten vähän sen alle että ei kuule mutta silloin ei kuule kaikkein pienimpiä tai syvällä olevia kohteita. Liian suurella se taas peittää ne pienimmät signaalit.
Jaa oisko tuossa vielä perusjutuista iron mask ja pinpoint niin pääsee alkuun, mutta niistä vaikka huomenna lisää...
-Aka Sorex Pro
Re: Minelab explorer 2
Explorer 2 on paljon enemmän sukua E-TRAC:lle kuin Safarille. E-trac:ssa ja Explorerissa on molemmissa ns. smart find josta löytyy yksinkertaistettu selitys tästä ketjusta
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... f=7&t=1096
Explorerissa koordinaatisto on kuitenkin toisin päin eli magneettisuus on vaaka-akselilla eli mitä enemmän vasemmalle se täppä menee sitä magneettisempi (rautaisempi) kappale on. Vastaavasti johtavuus on pystyakselilla eli mitä suurempi on johtavuus sitä ylemmäs täppä menee. Joka kappaleelle tulee siis 2 id-lukua magneettisuuden ja johtavuuden mukaan.
-TAZ-
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... f=7&t=1096
Explorerissa koordinaatisto on kuitenkin toisin päin eli magneettisuus on vaaka-akselilla eli mitä enemmän vasemmalle se täppä menee sitä magneettisempi (rautaisempi) kappale on. Vastaavasti johtavuus on pystyakselilla eli mitä suurempi on johtavuus sitä ylemmäs täppä menee. Joka kappaleelle tulee siis 2 id-lukua magneettisuuden ja johtavuuden mukaan.
-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
