Olin paikalla eilen kun tuo kolikko löytyi. Löytöpaikka on Vapaussodan rintamalinjalla, joten nykyfeikki on poissuljettu.Vaikea on myös kuvitella millä ihmeen nahkapaskalla tuo olisi tehty rintamaolosuhteissa. Samalta paikalta otettiin talteen myöskin pieni kanto jossa on useita kymmeniä arisakan ja -91 luoteja, eli tarkkuutta on ammutta ja vieläpä aikalailla.
Yhdyn P. Aholaisen mielipiteeseen, ampumalla on tulleet reiät
Olen ampunut eri paksuisiin teräslevyihin aika paljon luoteja. Osumapuolen reikä on taipunut reunoistaan sisäänpäin ja roiskeet ovat toisella puolella.
Kolikosta on vaikea sanoa kummalta puolelta on osuma tullut. Pehmeä kupari saattaa käyttäytyä eri lailla kuin teräs, varsinkin jos kolikko on ollut tiukasti pölkyn päässä.
Arvioni on että ampumalla reiät on tehty, kunnes pääsen kokeilemaan miten kupari käyttäytyy.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Ampumisreijiltä näyttää, mutta kolikko on ollut jotakin puuta tms. vasten kun on ammuttu. Jos olisi ilmaan heitettyä kolikkoa ammuttu niin olisi taipunut paljon enemmän. Kolikko luotia kevyempänä olisi "väistänyt" osuman saadessaan. Esim: https://www.youtube.com/watch?v=XJ_fPY7axmU
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
[quote="ärkoo"]Olen ampunut eri paksuisiin teräslevyihin aika paljon luoteja. Osumapuolen reikä on taipunut reunoistaan sisäänpäin ja roiskeet ovat toisella puolella.]
Itsekkin nuorempana tarkkuutin pienaria ja lintukivääriä eri kohteisiin mm alumiiniseen ja kupariseen vanhoihin kahvipannuihin sekä romuautojen pelteihin ja samat oli tulokset!
Ihan kuten kennedyn tapauksessa. Osuma tulee viistosti edestä ja takaraivo lentää pois!
Seinää vasten ilmeisesti kolikko ollut ja ammuntaetäisyys ei kovin pitkä!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!