Puukonterä ja vanhan aseen kuula?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
oskutapani
Viestit: 3
Liittynyt: 19 Syys 2016, 20:50
Paikkakunta: Kalajoki

Puukonterä ja vanhan aseen kuula?

Viesti Kirjoittaja oskutapani »

Ylinnä metsästä (Veteli) löytynyt "puukonterä" - kuva ("fotosopattu") yläpuolelta ja sivulta - pituus n.166mm - terän leveys n.15mm - paino n.31g. Yleensä puukonterän kiinnitys kahvaan on erilainen! Tavallinen puukko kuitenkin kyseessä?

Toinen kysymys koskee kuvan "valkoista kuulaa". Löutöpaikka Vetelissä vanhan sotilasvirkatalon takana olevalta pellollta löytynyt lyijy (ominaispainon mukaan) kuula. Halkaisija n.17,6mm - paino 30g. Minkähän aseeen ammus mahtaisi olla kyseessä?

Muut löydöt lintukiväärin luoti?, alarivissä markka 1922, penni 1956?, 5 penniä 1974, markka 1974, ruotsinraha 1984
Kuva
Garrett AT Gold + Garrett Pro-Pointer AT
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Puukonterä ja vanhan aseen kuula?

Viesti Kirjoittaja iipe »

Asiaa!!

Ekaks tervetulotoivotukset foorumille ja tokaks kehut, todella asiallisesta ensimmäisestä postauksesta! :D
Fotosoppauskin sellainen, ettei meitsi edes "ymmärrä"! Kuvauspohjat ja muut...

Terästä ei hajua, mutta kuula on perus musketin.
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
Niksu
Kunniajäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 25 Maalis 2014, 08:23
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puukonterä ja vanhan aseen kuula?

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Tervetuloa foorumille myös minunkin puolesta.

Puukonterästä en osaa sanoa mitään, mutta ottamaasi kuvaa täytyy kyllä kehua. Harvoin tällä foorumilla näkee tuollaista, että esineen sivu- ja päällysprofiili olisi photoshopattu samaan kuvaan. Ja kuvan valaistuskin on mitä parhain.

Onnea tuleviin etsintöihin ja laita ihmeessä lisää noin hyviä kuvia löydöistäsi. :)
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Avatar
Hiisi
Metallinetsijä
Viestit: 206
Liittynyt: 21 Loka 2015, 17:45

Re: Puukonterä ja vanhan aseen kuula?

Viesti Kirjoittaja Hiisi »

Voisko puukko olla joku ruokailu- tai leipäveitsi. Löysin kesällä tälläisen ja mielsin pienten googlailujen jälkeen sen leipäveitseksi. Nykyisissäkin leipäveitsissä näkee samanlaista kahvan kiinnitystyyliä.

Kuva

Näkyykö sulla noita poikittaisia nastoja ja onko tuo ruoto kokonainen vai katkennut? Omassa löydössäni ruoto on selvästi pidempi.
XP Orx
XP Deus

MPE ry
Vastaa Viestiin