Kurssi siis Juuan kansalaisopistossa 26.-27.5. (toivotaan, että metriset hanget on tuohon mennessä muisto vain):
https://opistopalvelut.fi/juuka/course.php?l=fi&t=1084
Voisitko selvittää meille vähemmän harrastaneille mitä siellä 4 tunnin luennolla käsitellään.iron maden kirjoitti:Lukasin sivuilta aikeet!
Itse olen konkari metallinetsinnässä ja noudatan mm SMEEN eli suomen metallinetsijöiden sääntöjä! Voisin osallistua pelkkään etsintään sillä taatusti jo ne asiat tiedän, mitä 4 tunnin luennoilla selvitetään! Miksikö vastasin? Argeologia on yksi itseopiskelu harrasteeni!
Minä voin selventää, koska olen kurssin vetäjä. Luennolla käsitellään muinaismuistolakia ja miksi meillä sellainen on (lyhyesti, ei tarvitse pelätä, että kuolee ikävystymiseen), metallinilmaisinharrastamisen historiaa, nykyisyyttä ja tulevaisuutta sekä mitä seikkoja pitää ottaa huomioon, kun epäilee törmänneensä kiinteään muinaisjäännökseen. Lisäksi tietenkin katsellaan esinekuvia (rautakautta ja varhaishistoriallista aikaa) sekä tutustutaan Itä-Suomen periferia-alueiden arkeologiaan (miksi rautakausi ja keskiaika on niin vähän tutkittua siellä). Lopuksi käydään läpi niitä alueita, jotka olen valinnut piipparointipäivän kohteiksi. Sen verran voin paljastaa etsintäkohteista, että ne tulevat perustumaan omaan tutkimukseeni Pielisen alueella, jossa pyrin löytämään rautakautista ja varhaishistoriallista asutusta. Lähteinä käytän kartta-aineistoja, luonnontieteellisiä analyyseja (viljelyhistoria), topografiaa, ilmastotilastoja, irtolöytöjä, lähialueiden kiinteiden mj:ten sijottautumista jne. Koska olen arkeologi, haen tutkimusluvat alueille, joita käydään piipparoimassa.Bruin kirjoitti:Voisitko selvittää meille vähemmän harrastaneille mitä siellä 4 tunnin luennolla käsitellään.iron maden kirjoitti:Lukasin sivuilta aikeet!
Itse olen konkari metallinetsinnässä ja noudatan mm SMEEN eli suomen metallinetsijöiden sääntöjä! Voisin osallistua pelkkään etsintään sillä taatusti jo ne asiat tiedän, mitä 4 tunnin luennoilla selvitetään! Miksikö vastasin? Argeologia on yksi itseopiskelu harrasteeni!
Kerro vaikka ensin luennon Aiheet ja sitten kunkin aiheen sisältö, noin niinkuin suurinpiirtein lyhennettynä tiivistelmänä.
Haluaisin kovasti tietää mitä tuohon 4:n tuntiin sisältyy??