Lähdinpäs muutaman tunnin iltapiippailulle lähipelloille. En ehtinyt kauaa etsiä, kun naapurin ukko tuli hakemaan omalle pellolleen etsimään peltoon pudottamaansa avainta. Seurasin sitten ukkoa peltoa pitkin samaa reittiä kuin hän oli kulkenut avaimet hukatessaan. Useita lupaavia signaaleja, mutta avainta ei löytynyt. Ukko sitten pysähtyi polun päähän ja sattui vilkaisemaan jalkoihinsa. Siellähän se avain olla köllötteli ja ihan ilman piipparia!

Ukko kiitteli kovin ja väitti löytymisen olleen minun ansiotani, tarjosipa palkkiotakin. Minulle kuitenkin riitti pari uutta lupapeltoa entisten lisäksi.

Hyvä mieli jäi tapauksesta, vaikka en sitten avainta piippaamalla löytänytkään.
Hyvä mieli jatkui sitten kun pääsin varsinaisiin etsintähommiin. Mukavia löytöjä tälle illalle, tässä mielenkiintoisimpia.
Itse en ole oikein perehtynyt tarkemmin kuin noihin kolikoihin. Muista esineistä otan mielelläni vastaan arvioita palstan tietäjiltä. Tuo 1/2 öre 1615 on ilmeisesti suhteellisen harvinainen. Kristiinan 1/4 kupariööre myös kiva löytö. Alan juuri tässä kaivelemaan, mikä tuo palasina oleva hopeakolikko on, mutta jos joku tunnistaa heti, niin säästyn mielelläni etsimisen vaivalta.