Materiaali on lyijyä.
Esineestä on kuvat museollakin, jossa asiaa tutkitaan.
Tämä on sisältä ontto.
Minulla on asiasta omat epäilykseni, mutta mikä tämä on foorumilaisten mielestä?

Keseppa, juuri sellaiseksi arvelin esinettä heti kun veljeni kaivoi sen maasta.Keseppa kirjoitti:Esineen oikeaa nimeä en nyt saa mieleen (järki ei oikeen luista tähän aikaan vuorokaudesta) mutta mun mielestä se näyttää sellaselta pullolta missä on kannettu mukana pyhää vettä. Joidenki mielestä niissä on kuljetettu hajusteita. Aika usein ne muistuttavat roomalaisia amforoita. Taitaa olla suomessa melko harvinainen löytö, mikä ei tietysti enään yllätä Leijonan löytämänä
Ruutimitaks tuo on mielestäni vähä epämääräisen muotoinen. Ne oli yleensä paljo suoraseinäsempiä. Tuolla ei sais luotettavaa mittaustulosta.
Onnittelut.
Tuolla englannin foorumeilla olen nähnyt myös pyöreitä ja aika moni on ollut lyijystä tehty. Koita illalla katsoa jos vielä löytäsin linkkejä sinne. Vähä helpottaa nyt kun ei tarvi muistella tuota nimeäLeijona kirjoitti:Keseppa, juuri sellaiseksi arvelin esinettä heti kun veljeni kaivoi sen maasta.Keseppa kirjoitti:Esineen oikeaa nimeä en nyt saa mieleen (järki ei oikeen luista tähän aikaan vuorokaudesta) mutta mun mielestä se näyttää sellaselta pullolta missä on kannettu mukana pyhää vettä. Joidenki mielestä niissä on kuljetettu hajusteita. Aika usein ne muistuttavat roomalaisia amforoita. Taitaa olla suomessa melko harvinainen löytö, mikä ei tietysti enään yllätä Leijonan löytämänä
Ruutimitaks tuo on mielestäni vähä epämääräisen muotoinen. Ne oli yleensä paljo suoraseinäsempiä. Tuolla ei sais luotettavaa mittaustulosta.
Onnittelut.
Elikkä Pilgrims ampulla, toisin sanoen pyhiinvaeltajan ampulli.
Tällaiseksi arvelin myös museolle ja heidänkin mielestä se voisi olla sellainen, mutta tutkimukset jatkuvat.
Yleensähän nämä ovat litteitä malliltaan, mutta voihan näitä olla erilaisiakin.
Jos tämä on ko. esine, niin sekin kertoisi siitä asiasta, että Suomesta on matkailtu kauas jo keskiajalla