Mulla on ton Black Bullin tiivistys edessä tänä talvena. Olisiko kellään ideaa mistä saisi varmasti vedenpitävän koteloinnin? Tarkoitus olisi purkaa nykyisen kotelon sisukset ja asentaa ne uuteen vesitiiviiseen kotelointiin. Olen katellu tollaisia muoviklipseillä suljettavia ilma-/vesitiiviitä ruuansäilytysastioita tyyliin Curver jne. mutta sopivan kokoisia ei tahdo löytyä, ainakaan niistä parista Prismasta ja sittarista mistä oon katsonut. Ideoita muista koteloinneista?
Eilen tilasin vesitiiviit korvanapitkin (napit ettei tule korville rusketusrajoja ), joten ei auringonottajatkaan sitten häiriinny piippauksista.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Niin siis sellainen vedenpitävyys riittää, että kestää vyötärönsyvyistä vettä, jos laite sattuu vajoamaan pohjaan kaivuuvaiheessa. En aio sukellella vaan kahlailla uimarannalla vaan.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Onkos sillä kotelolla niin väliä, kunhan on vesitiivis.
Suurempi murhe voi olla johtojen tivistys koteloon.
Luulisi olevan olemassa jonkinlaiset vedenpitävät läpivientiliittimet molemmille piuhoille, niin laite olisi muutettavissa vielä takaisin normaaliksi.
Piuhan vieminen suoraan kotelon läpi jollain silikonimömmö tuhrauksilla ei ole toimiva.
JK kirjoitti:Onkos sillä kotelolla niin väliä, kunhan on vesitiivis.
Suurempi murhe voi olla johtojen tivistys koteloon.
Luulisi olevan olemassa jonkinlaiset vedenpitävät läpivientiliittimet molemmille piuhoille, niin laite olisi muutettavissa vielä takaisin normaaliksi.
Piuhan vieminen suoraan kotelon läpi jollain silikonimömmö tuhrauksilla ei ole toimiva.
Niin se just, kun pitäisi löytää sellainen sopivankokoinen kotelo. Ne mistä löytyy sopivia tiiveyksiä ovat ihan liian pieniä tai vastaavasti liian isoja. Sopivankokoisia ei ole tullut eteen ja niihin kyselen nyt ideoita. Ja sen verran kotelolla on väliä että mitä isomman siihen tuppaa sitä enemmän vedenvastusta siitä tulee, siksi pyrin mahdollisimman kompaktiin ratkaisuun. Ja tee-se-itse miehelle on lopputuloksen silmää hivelevällä viimeistelylläkin väliä Siirrän samalla sen kotelon kyynärvarren alle jotta se aiheuttaa vielä vähemmän vedenvastusta kuin vakiopaikassaan kädensijan edessä.
Laitteen takaisinmuuntamisella ei ole väliä vaan tästä tulee ns. lopullinen ratkaisu.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Kiitos Öhkö, juuri tuota tietoa halusinkin! Tietysti Etolassa on noita Curvereita, sinne huomenna tsekkaamaan saatavuus. Kiitos! Ties vaikka paikalliset avantouintipaikat saisi tänä talvena uuden kuningaskahlaajan
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
JK kirjoitti:Entäpä jos tekisitkin kelluvan kotelon.
Meinaat että irrallinen varresta ja kelluisi perässä? Olisi ainakin pieni vedenvastus ja voisi laittaa sen jättämään veteen jotain väriainetta että tietäisi missä on piippaillut Vyölle laitettavaa koteloakin mietin mutta tuon kelan kaapeli ei taida riittää kumpaankaan ratkaisuun. Sitä pitäisi siis jatkaa enkä tiedä mitä signaalille tapahtuisi jatketussa kaapelissa.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
JK kirjoitti:Entäpä jos tekisitkin kelluvan kotelon.
Meinaat että irrallinen varresta ja kelluisi perässä? Olisi ainakin pieni vedenvastus ja voisi laittaa sen jättämään veteen jotain väriainetta että tietäisi missä on piippaillut Vyölle laitettavaa koteloakin mietin mutta tuon kelan kaapeli ei taida riittää kumpaankaan ratkaisuun. Sitä pitäisi siis jatkaa enkä tiedä mitä signaalille tapahtuisi jatketussa kaapelissa.
t. patti
Luulisi että sopivan kokoinen kotelo kyllä löytyy jostain kun vaan etsii. Läpivienteihin tarkoitettuja tiivisteitäkin on olemassa, ei tarvitse juurikaan tuhrata silikonien kanssa. Piuhan pituus tosiaan määrää aika pitkälle sen, voiko boksin ottaa irti varresta. Laita boksi tarranauhalla reiteen tai tunge se uimahousuihin niin ei tarvitse virittää mitään vyöklipsejä.
Patin tuntien tuosta tulee kyllä hieno ja toimiva peli, omat viritykset on yleensä sarjaa "kun itse tekee, saa sellaisen kuin sattuu tulemaan."
patti kirjoitti:
Kiitos Öhkö, juuri tuota tietoa halusinkin! Tietysti Etolassa on noita Curvereita, sinne huomenna tsekkaamaan saatavuus. Kiitos! Ties vaikka paikalliset avantouintipaikat saisi tänä talvena uuden kuningaskahlaajan
t. patti
No pahus, ei ollut Etovassa kuin sellaisia höyryluukulla varustettuja mikroastioita joissa oli vesitiiviit tiivisteet kannelle. Mitä ideaa muuten on tiivistää noi kannen reunat kuns e itse höyryluukku vuoti kuin seula???
Etsintä jatkuu, klipseillä suljettavia vesi-/ilma-/bakteeritiiviitä rasioita saa edelleen ehdottaa mistä niitä löytäisi. Minimisisämitat pitäisi olla 90x100x50, kansi ehdottoman vesitiivis.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Patille ja muillekin tiedoksi, että videokameralinkissä esitelty "Self Lock" kotelo on melko pätevä. Tiivis, sisämitoiltaan noin 12 cm leveä, 7,8 cm syvä ja 10 cm korkea.
Ja mikä tietenkin tärkeintä, sisään mahtuu nipin napin ACE 150/250 boxi sellaisenaan. Sisään jää juuri sopivasti tilaa johtojen läpiviennille, mutta muuten paketti on erittäin kompakti. Laatikon voi tarvittaessa kiinnittää helposti takaisin rungon päälle, tai vaikkapa käsituen alaosaan.
Omani on ostettu pari vuotta sitten Hämeenkadun Etolasta, mutta ilmeisesti niitä ei enää myydä siellä (Vai mitä sanoo Patti) ? Mistähän näitä saisi, kun googlen haku "Self lock" tuottaa melko paljon kaikkea aivan muuta. Rasiassa ei tosiaan lue muuta kuin "Self Lock (R) 1l /33 OZ /1,1 QT" ja lisäksi polypropeenin kierrätysmerkit.
Osaako kukaan sanoa, että myydäänkö ACE:ssa käytettyjä 5-pinnisiä DIN (???) liittimiä vesitiiviinä missään? Olisi kätevää, jos ACEn kelan johtoon voisi vaihtaa vesitiiviin urosliittimen ja sukelluskoteloon vastaavasti vesitiiviin naarasliittimen. Tekemällä pienen välijohdon rasian sisään liittimeltä ACEn boxille välttäisi täysin kaikki muutokset ACE:en itseensä (mitä nyt kelan liitin vaihtuisi vesitiiviiseen malliin).
Toisaalta eipä se käyttöä juurikaan haittaisi, vaikka ACE:n boxi olisi pysyvästikin sukelluskotelossa, kun kannen saa kuitenkin aina tarvittaessa pois ja nappulat ovat käytössä kuten normaalistikin.
Rolle kirjoitti:
Omani on ostettu pari vuotta sitten Hämeenkadun Etolasta, mutta ilmeisesti niitä ei enää myydä siellä (Vai mitä sanoo Patti)?
...
Olisi kätevää, jos ACEn kelan johtoon voisi vaihtaa vesitiiviin urosliittimen ja sukelluskoteloon vastaavasti vesitiiviin naarasliittimen.
Etola on nykyään muuttanut Hämeenkadulta Kaukajärvelle. Siellä ei ollut noita Self Lockeja lainkaan Tylsiä Curverin vesi/ilma/bakteeritiiviitä kuppeja oli missä oli ei vesi/ilma/bakteeritiivis venttiililäppä mikrokäyttöä varten. En tajua miksi siihen oli sellainen laitettu...
Tuota muuten mietin itsekin, että tuolla tavalla toteutettuna tuo kaapeliliitäntä olisi paras. Vaikka käyttäisi ihan vaan vesitiivistä läpivientiä niin liittimen joutuu kuitenkin uusimaan että saa kaapelin läpi läpiviennistä. Sama tehdä saman tien tuollainen järkevä liitoskappale väliin. Ja eihän sen liittimen tarvitse olla identtinen ACEn liittimen kanssa, riittää että siinä on tarpeeksi pinnejä ja on vesitiivis. Vai kuinka?
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
patti kirjoitti:
Tuota muuten mietin itsekin, että tuolla tavalla toteutettuna tuo kaapeliliitäntä olisi paras. Vaikka käyttäisi ihan vaan vesitiivistä läpivientiä niin liittimen joutuu kuitenkin uusimaan että saa kaapelin läpi läpiviennistä. Sama tehdä saman tien tuollainen järkevä liitoskappale väliin. Ja eihän sen liittimen tarvitse olla identtinen ACEn liittimen kanssa, riittää että siinä on tarpeeksi pinnejä ja on vesitiivis. Vai kuinka?
t. patti
Ei toki tarvitse, kunhan tekee sitten toisen adapterikaapelin ilman koteloa+läpivientiä jota voi käyttää silloin kun aurinko paistaa ja kotelon haluaa nypätä irti (olettaen siis että kelan johdossa ei enää ole alkuperäinen liitin vaan joku muu). Ajatuksena oli siis alunperin säilyttää ACE mahdollisimman paljon alkuperäisen kaltaisena, ihan jälleenmyyntiarvonkin takia. Vaikka tuskin tuosta koskaan luovuttua tulee, kun on ihan hauska vehje pihapiirissä ja pienillä retkillä.
Korkeat taajuudet ovat sen verran mystisiä juttuja, että ylimääräiset liittimet eivät ikinä ainakaan paranna toimivuutta. Tällä 5-20 kHz luokalla ilmeisesti ylimääräisistä liittimistä adapterissa ei kuitenkaan ole haittaa, kunhan ovat laadukkaita. Vai onko? Onhan se ainakin coaxin suojauksen kannalta ongelmapaikka. Osaako joku radiotekniikkaa harrastava ehdottaa sopivia vähintään 5 pinnisiä (+ maa/kuori) pariin metriin vesitiiviitä liittimiä? Mitään överijäreitä "30 vuotta suolavedessä" ratkaisuja ei tarvita, melkein pelkkä hyvä roiskevesisuojaus riittää.
Se on about saman kokoinen kuin normaalit piippareiden koteloinnitkin ovat ja väittää olevansa 100% tiivis ilmalle ja vedelle. Laitoin sen tiiviystestiin yön ajaksi ja huomenna sitten katsotaan onko se tosiaan sitä mitä lupaa. Ei ollut edes hinnalla pilattu, maksoi 6.50 €.
Yksi minkä huomasin on, että koteloon täytyy lisätä reippaasti lisäpainoa, jotta etsimestä saa veden alle upotettavan. Muuten se kelluu kotelosta kuin korkki.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Ja pulltab toi mitään vedenkestävä ollu. Tai siis ainakaan upotuksenkestävä. Saattaa siinä keitto pysyä eväsrasiassa töihin saakka. Siirryn sitten noihin IP67/68 luokiteltuihin koteloihin. Niissä on vaan se ongelma, että ne suljetaan ruuveilla, joten nopean laitteen säädön kesken kahlailun saa unohtaa. Ellen sitten korvaa laitteen kytkimiä ja potikoita myöskin IP67 tai IP68 luokitelluilla vastaavilla
Projekti jatkuu!
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Mä ostin jo IP67 luokitellun Fiboxin kotelon ja IP67 luokiteltuja potikoita, kytkimiä ja läpivientejä. Noista syntyy sopiva vesitiiveys BB:lle. Ongelmana on vain se, että kotelon seinämät on niin paksuja, että potikoiden/kytkimien kierteet ylettyy juuri ja juuri seinämän läpi. Hiukan arveluttaa pystyykö ne kiristämään riittävästi ja pysyykö ne kireällä, kun ei saa lukitusprikkaa väliin. Oonkin miettiny, että pitää varmaan tehdä noi säätönamiskat kotelon kanteen, joka on vain 2 mm paksu mutta sitten käy niin, että elektroniikka on kotelon pohjassa ja säätimet kannessa eikä kantta saa irti kokonaan. No eihän tuo haittaa mutta hiukan varovainen saa vaan olla paristojen vaihdossa.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Keinuvipuihin toi ehkä onnistuisi mutta potikoille on vaikea porata syvennystä sisäpuolelle seinämään. Onkos tuollaisia tasapohjaisen syvennyksen tekeviä poranteriä olemassa? Täytyy kehitellä ideaa, kiitos vinkistä.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
patti kirjoitti:Keinuvipuihin toi ehkä onnistuisi mutta potikoille on vaikea porata syvennystä sisäpuolelle seinämään. Onkos tuollaisia tasapohjaisen syvennyksen tekeviä poranteriä olemassa? Täytyy kehitellä ideaa, kiitos vinkistä.
t. patti
Ulkopuolelta ajattelin ja itse poraisin. Siihen potikkaan saa 20 sentillä hienoja nuppeja jotka peittää sen syvennyksen mikäli näyttää rumalta.
Maverick kirjoitti:
Ulkopuolelta ajattelin ja itse poraisin. Siihen potikkaan saa 20 sentillä hienoja nuppeja jotka peittää sen syvennyksen mikäli näyttää rumalta.
Aaa, meinaat, että upottaisin potikan säätönupin syvemmälle enkä mutteripuolta? Aika ovelaa. Täytyy harkita. Nupit noissa on jo valmiina eikä haittaisi vaikka ne oliskin hiukan uponneina.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Maverick kirjoitti:
Ulkopuolelta ajattelin ja itse poraisin. Siihen potikkaan saa 20 sentillä hienoja nuppeja jotka peittää sen syvennyksen mikäli näyttää rumalta.
Aaa, meinaat, että upottaisin potikan säätönupin syvemmälle enkä mutteripuolta? Aika ovelaa. Täytyy harkita. Nupit noissa on jo valmiina eikä haittaisi vaikka ne oliskin hiukan uponneina.
t. patti
Venttaas hetki kun nyt ei meikä ymmärrä.
Eli jos otetaan normipotikka niin sen kierrehän menee noin 6-8 mm reikään. Potikka työnnetään tuohon reikään tietty kotelon sisäpuolelta ja ilman mutteria eikös juu.
Sitten ulkopuolelle kiristetään se mutteri, joka tässä tapauksessa ei yllä kierteeseen kunnolla kun kotelon seinä on liian paksu.
Ajatukseni oli tosiaan senkata se mutterinpaikka kotelon ulkopuolelta seinämän sisään 2-3 milliä. Nuppia ei upoteta vaan se työnnetään kuin suojavaruste konsanaan varren päälle juurta myöden.
Työkalu jolla tuon tekisin on nimeltään karmipora jota myös porrasporaksi haukutaan. Malli löytyy esim tuolta