Ajattelin jotenkin loogisesti että tarvitsen x-terra 70 myös korkeataajuuskelan. Mutta miten se on , ovatko haitat isommat kuin hyöty? Olen katsellut erilaisia testejä ja alkanut hiukan miettiä onko ajattelemani elliptisen 18,75kHz DD-kelan hankkimisessa mitään järkeä.
Testien mukaan xt70 vaikuttaa peruskokoonpanossa ja -asetuksilla olevan etsin joka on jonkin verran hintaluokan etsinten yläpäässä. Hintaluokka kohenee aika paljon uudella kelalla. Jos haravoi suurimmaksi osaksi uimarantoja tai vanhojen asuinpaikkojen ympäristöä niin onko mitään järkeä ostaa 18,75kHz DD kela. Vai missä se on parempi kuin tämä mukana tuleva 7,5 kHz kela.
Onko kokemuksia tai mielipiteitä näistä DD-keloista ja taajuuksista?
Kelojen Taajuudet/ toivotut kohteet
Kelojen Taajuudet/ toivotut kohteet
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä
) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.

Minulla on ollut X-Terra 50:ssä toisena kelana juuri tuo 18,75 kHz DD-kela. Korkeataajuksinen DD-kela on käytön perusteella "varmempi" tunnistamaan kulta-, hopea- ja kupariesineet kuin vakiokela. Huom! Poikkeus vahvistanee säännön eli löytämäni denga on kuparia eikä hopeaa, mitä X-Terran lukema 36 enemmänkin olisi tarkoittanut!
DD-kelan hyvänä puolena voisi mainita myöskin sen, että maassa hyvin lähekkäin/vierekkäin olevat saman kokoluokan rojut ovat erottuneet omina kappaleinaan. Esimerkiksi kun vakiokelalla on antanut jostain kohdasta yhden piippauksen ja sitten pyyhkäistäessä DD-kelalla samasta kohdasta, niin saattaa antaa kolmekin piippausta. Kaivamisen jälkeen maanpinnalle on sitten noussut kolme eri löytöä.
Korkeataajuisen kelan (DD-kelankin) mukana saa huonona puolena etsintäsyvyyden hienoisen pienenemisen (käytössä todettu), mutta kyse ei todellakaan ole mistään radikaalista muutoksesta, ainakaan X-Terran kohdalla.
Itse olen ollut tyytyväinen, että hankin sen 18,75 kHz DD-kelan. Kelan vaihtokin sujuu rutiininomaisesti parissa minuutissa
DD-kelan hyvänä puolena voisi mainita myöskin sen, että maassa hyvin lähekkäin/vierekkäin olevat saman kokoluokan rojut ovat erottuneet omina kappaleinaan. Esimerkiksi kun vakiokelalla on antanut jostain kohdasta yhden piippauksen ja sitten pyyhkäistäessä DD-kelalla samasta kohdasta, niin saattaa antaa kolmekin piippausta. Kaivamisen jälkeen maanpinnalle on sitten noussut kolme eri löytöä.
Korkeataajuisen kelan (DD-kelankin) mukana saa huonona puolena etsintäsyvyyden hienoisen pienenemisen (käytössä todettu), mutta kyse ei todellakaan ole mistään radikaalista muutoksesta, ainakaan X-Terran kohdalla.
Itse olen ollut tyytyväinen, että hankin sen 18,75 kHz DD-kelan. Kelan vaihtokin sujuu rutiininomaisesti parissa minuutissa

||--=[]~~~~~(0)
"The most important is not to find but to search..."
Minelab X-Terra 50
White's Eagle Spectrum
Minelab X-Terra 50
White's Eagle Spectrum
Just sitä elliptistä ajattelin kun sillä pitäisi olla isompi pyyhkäiisyala kuin tavallisella ja tarkempi (niinkun sitä xt70'llä tarvis) pinpoint. Täälllä oli just tarjouksessa se pieni kuuden tuuman kela vaan 700 NOK. (esittelykappale) ja en perkule ostanut sitä, ja tietty se on jo mennyt. http://www.metallsoker.no/asp/vare_deta ... vareID=462
missä sitten niitä linkkejä onkin keskitettyinä tällä foorumilla niin moderaattori voisi ehkä ottaa ihan harrastuksen vuoksi mukaan tämän paikallisen superputiikin. http://www.metallsoker.no/ . Meikäläiselle se on ajomatkan päässä. Eivätkä hinnatkaan niin kovin 'norjalaisilta' tunnu .
missä sitten niitä linkkejä onkin keskitettyinä tällä foorumilla niin moderaattori voisi ehkä ottaa ihan harrastuksen vuoksi mukaan tämän paikallisen superputiikin. http://www.metallsoker.no/ . Meikäläiselle se on ajomatkan päässä. Eivätkä hinnatkaan niin kovin 'norjalaisilta' tunnu .
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä
) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.

Normaalilla pyöreällä kelallahan "etsintäalue" on jotakuinkin porkkanan muotoinen. Suurin havainnointisyvyys löytyy kelan keskeltä varsin
pieneltä alueelta. DD keloilla tuo alue on pitkänomainen ja kapea, jossain määrin purjeveneen köliä muistuttava. Itse aion seuraavaksi hankkia 4x6 tuuman DD-kelan millä pitäisi roskaisella paikalla päästä parempaan erotteluun.
Yki
pieneltä alueelta. DD keloilla tuo alue on pitkänomainen ja kapea, jossain määrin purjeveneen köliä muistuttava. Itse aion seuraavaksi hankkia 4x6 tuuman DD-kelan millä pitäisi roskaisella paikalla päästä parempaan erotteluun.
Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Unohdin tuohon aiemmin laittaa, että minulla on juuri tuo (18,75 kHz) elliptinen 10 x 5 DD-kela. Tuossa alempana yksi kuvalinkki, josta näkee sen kelan hyvin.
http://www.crawfordsmd.co.uk/accessory_ ... tegoryID=5
http://www.crawfordsmd.co.uk/accessory_ ... tegoryID=5
||--=[]~~~~~(0)
Minelab X-Terra 50
White's Eagle Spectrum
Minelab X-Terra 50
White's Eagle Spectrum