Mä sain idean ensi kesän uudeksi rantahuispaustyyliksi. Ajattelin irroittaa tuon Fisher F5:n elektroniikkaboksin varresta ja laittaa sen jatkopiuhan päähän ja sijoittaa sen vyölle. Jatkopiuhaksi kelpaa vanha DIN-liitäntäisen näppiksen kierretty jatkojohto. Pelkkä varsi+kela on höyhenenkevyt verrattuna siihen, että laitteessa olisi vielä elektroniikkaboksikin. Viime kesänä meinasi välillä tulla kramppi, kun piippaili tuntitolkulla eurojen perässä.
Sitä mä en kyllä ymmärrä että miksi esim. F5:n boksi on tehty noin isoksi ja painavaksi, kun kotelon reijistä katsoen sisällä oleva elektroniikka mahtuisi 1/3 kokoiseen koteloon kuten esim. Teknetics Deltassa. Delta on kuitenkin muuten 95% sama etsin kuin F5. Ja tuon kotelon kokoeron huomaa kyllä painossa, kun Delta on höyhenenkevyt. Turhaa painoa vaan lisätty muuten hyvään laitteeseen ylikoon kotelolla :S
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Täh, eihän F5 ole painavaa nähnytkään, jos sitä vertaa vaikka Golden maskiin ja eikö kukaan ole muistanut mainita, että välillä voi myös pitää pikku juomataukoja piippailun lomassa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Etsijä82 kirjoitti:Täh, eihän F5 ole painavaa nähnytkään, jos sitä vertaa vaikka Golden maskiin ja eikö kukaan ole muistanut mainita, että välillä voi myös pitää pikku juomataukoja piippailun lomassa.
Maskia ja F5:ttä käytän ihan eri tavoilla. F5:ssä on varsi maksimipituudellaan, että saan mahdollisimman laajan huispauksen ja siis paljon skannattua maata yhdellä heilautuksella. Tämä tekee vääntöä käteen, kun koneessa on 11" kela kiinni, joka painaa noin 1.5x sen mitä vakiokela. Maskin paino taas tulee ihan aidosti sen kokonaispainosta mistä johtuen sitä ei voisi ajatellakaan käytettävän tuolleen niinkuin yllä lukee.
patti kirjoitti:
Maskia ja F5:ttä käytän ihan eri tavoilla. F5:ssä on varsi maksimipituudellaan, että saan mahdollisimman laajan huispauksen ja siis paljon skannattua maata yhdellä heilautuksella. Tämä tekee vääntöä käteen, kun koneessa on 11" kela kiinni, joka painaa noin 1.5x sen mitä vakiokela. Maskin paino taas tulee ihan aidosti sen kokonaispainosta mistä johtuen sitä ei voisi ajatellakaan käytettävän tuolleen niinkuin yllä lukee.
Täh, juomataukoja, etteks te ole oppineet mitään Leijonalta??
t. patti
Mikäs kiire sinulla Patti oikein on noiden eurojen kanssa, kun pitää huitoa menemään hieman huonolla tekniikalla, onko täkäläisten kilpailu siellä niin kovaa.
No Leijona ei olekkaan ihan mikä tahansa piiparoija, onhan se jo nähty juttu, mutta onhan tuota itsekkin jokusen kerran tullut piiparoitua 4-6 tuntia ilman ruokaa ja juomaa+ sen päälle sitten monta kilometriä pyöräilyä, ei oo herkkua siinä vaiheessa...
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Nii ja vaikka F5 onkin "kevyt" niin mulla on tapana yrittää maksimoida hyödyt ja minimoida haitat. Silleen sitä saa sitten 500 € kasaan vähemmällä vaivalla
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
patti kirjoitti:Nii ja vaikka F5 onkin "kevyt" niin mulla on tapana yrittää maksimoida hyödyt ja minimoida haitat. Silleen sitä saa sitten 500 € kasaan vähemmällä vaivalla
t. patti
Minua ei nuo eurot niin hirveästi kiinnosta, koska olen enemmän suuntautunut etsimään noita vanhempia kamiksia ja toisaalta täälläpäin voi olla aika nihkeetä kerätä 500e edes muutaman kesän aikana, niin pienet piirit täällä kuitenkin on verrattuna pääkaupunki seutuun.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Etsijä82 kirjoitti:
Minua ei nuo eurot niin hirveästi kiinnosta, koska olen enemmän suuntautunut etsimään noita vanhempia kamiksia ja toisaalta täälläpäin voi olla aika nihkeetä kerätä 500e edes muutaman kesän aikana, niin pienet piirit täällä kuitenkin on verrattuna pääkaupunki seutuun.
Joo-o, siis faktahan on, että Tampere ON Suomen metallinetsinnän pääkaupunki
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Etsijä82 kirjoitti:
Mikäs kiire sinulla Patti oikein on noiden eurojen kanssa, kun pitää huitoa menemään hieman huonolla tekniikalla, onko täkäläisten kilpailu siellä niin kovaa.
No itse asiassa jos näkisit mun tekniikan, niin et varmasti sanoisi sitä huonoksi. Kela on kaiken aikaa ihan kiinni maassa vaikka kaari onkin laaja. Kaikki riippuu siitä lähteekö liike olkapäästä vai kyynärpäästä.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
patti kirjoitti:
No itse asiassa jos näkisit mun tekniikan, niin et varmasti sanoisi sitä huonoksi. Kela on kaiken aikaa ihan kiinni maassa vaikka kaari onkin laaja. Kaikki riippuu siitä lähteekö liike olkapäästä vai kyynärpäästä.
t. patti
En minä huitomistekniikasta mitään ole sanonutkaan, vaan tuon varren liian pitkänä pitämisestä ei välttämättä koidu mitään hyvää pitemmän päälle.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Etsijä82 kirjoitti:
En minä huitomistekniikasta mitään ole sanonutkaan, vaan tuon varren liian pitkänä pitämisestä ei välttämättä koidu mitään hyvää pitemmän päälle.
Siksipä juuri tuon boksin tuohon vyölle laitankin keventämään etsintä. Muna vai kana?
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Etsijä82 kirjoitti:
Joo-o, tiedä hänen faktoistaan, mutta pysykää siellä Tampereella minun puolestani, niin minä jatkan näitä ören kaiveluitani kaikessa rauhassa.
Voisi sitä Kuopijjonki suunnalla kesällä piipahtaa, jos tilanne niin on ettei sitä öreä ole vielä siihen mennessä kelan alle saatu.
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Öhkömönkijä kirjoitti:
Voisi sitä Kuopijjonki suunnalla kesällä piipahtaa, jos tilanne niin on ettei sitä öreä ole vielä siihen mennessä kelan alle saatu.
Kyllä me Öhkö sulle öret saadaan täältä pääkaupungistakin Kuhan vaan maltat ton mielesi etkä kaivele niitä viikinkilöytöjä örejen sijasta
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Jos tarkotus on pitää varsi pitkänä niin ei siitä ole juurikaan apua että siirtää kotelon vyötärölle. Se kotelon paino on suunnilleen käden kohdalla eli sen osuus rasituksessa verrattuna pitkän varren päässä olevaan kelaan on olematon. Tärkeämpää ois tehdä jotain tasapainon suhteen. Jos mahdollista niin siirrä kotelo varren päähän kyynärpään takapuolelle ja jopa lisää painoa sinne. Hyöty on huomattavasti suurempi.
Esimerkiksi Golden maskin tasapainon saa parannettua siirtämällä akkukoteloa taaksepäin, jopa oman varren varaan. Kokonaispaino ei juuri muutu mutta tuntuma kädessä muuttuu paljo kevyemmäks.
Ergonomiassa harvemmin on kyse painosta, useimmiten tasapaino ratkasee. Tuo painon taaksepäin vieminen toki lisää tangentiaalisia voimia mitkä vaikeuttaa svingiä mutta kun svingin tekee vartalolla niin sen jaksaa helposti tehdä. Ei siis olkapäästä tai kyynärpäästä.
Keseppa kirjoitti:
Jos tarkotus on pitää varsi pitkänä niin ei siitä ole juurikaan apua että siirtää kotelon vyötärölle. Se kotelon paino on suunnilleen käden kohdalla eli sen osuus rasituksessa verrattuna pitkän varren päässä olevaan kelaan on olematon. Tärkeämpää ois tehdä jotain tasapainon suhteen. Jos mahdollista niin siirrä kotelo varren päähän kyynärpään takapuolelle ja jopa lisää painoa sinne. Hyöty on huomattavasti suurempi.
...
Ergonomiassa harvemmin on kyse painosta, useimmiten tasapaino ratkasee. Tuo painon taaksepäin vieminen toki lisää tangentiaalisia voimia mitkä vaikeuttaa svingiä mutta kun svingin tekee vartalolla niin sen jaksaa helposti tehdä. Ei siis olkapäästä tai kyynärpäästä.
Nimeni tiedätte ja tapani tulette tuntemaan.... Taisi olla Tuntemattomassa kun noin sanottiin. Tässä tapauksessa se tarkoittaa sitä, että olen totta kai kokeillut sekä kotelo vyöllä että kotelo kyynärpään alla. Arvaa ylläolevan tekstin perusteella kumpi oli mulle miellyttävämpi ja kevyempi huispata
Se mitä kirjoitit tuosta tasapainosta ja tangentiaalisista voimista on kuitenkin ihan totta mutta mun pitkä varsi tyylillä kotelon irroitus tuottaa paremman tuloksen.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
patti kirjoitti:
Nimeni tiedätte ja tapani tulette tuntemaan.... Taisi olla Tuntemattomassa kun noin sanottiin. Tässä tapauksessa se tarkoittaa sitä, että olen totta kai kokeillut sekä kotelo vyöllä että kotelo kyynärpään alla. Arvaa ylläolevan tekstin perusteella kumpi oli mulle miellyttävämpi ja kevyempi huispata
Se mitä kirjoitit tuosta tasapainosta ja tangentiaalisista voimista on kuitenkin ihan totta mutta mun pitkä varsi tyylillä kotelon irroitus tuottaa paremman tuloksen.
t. patti
Odotankin tässä suurella mielenkiinnolla, miten nopeasti tuo sinun boxi vyöllä viritys aiheuttaa johtoon jonkin häiriön.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Etsijä82 kirjoitti:
Odotankin tässä suurella mielenkiinnolla, miten nopeasti tuo sinun boxi vyöllä viritys aiheuttaa johtoon jonkin häiriön.
Yhtä nopeasti kuin kuulokepiuhat kuluu poikki Monetkos olet rikkonu?
Ja ennenkuin pääset sanomaan, että kelan kaapeli ei ole samanlainen kuin kuulokkeiden niin mainitsen, että aion tehdä tuon kelajohto-boksi välikaapelin juuri tuollaisesta kuulokekaapelista ja varmistan, että kelan johto ei pääse liikkumaan, koska sitä ei ole suunniteltu joustamaan eestaas.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Etsijä82 kirjoitti:
Odotankin tässä suurella mielenkiinnolla, miten nopeasti tuo sinun boxi vyöllä viritys aiheuttaa johtoon jonkin häiriön.
Yhtä nopeasti kuin kuulokepiuhat kuluu poikki Monetkos olet rikkonu?
t. patti
En vielä yhtäkään, mutta noista Garrett treasuresound kuulokkeistani on tuosta liittimen päästä tullut jo metallia esille, mutta pistin siihen hieman sähköteippiä, niin hyvin tuo on pelannut..
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Etsijä82 kirjoitti:
En vielä yhtäkään, mutta noista Garrett treasuresound kuulokkeistani on tuosta liittimen päästä tullut jo metallia esille, mutta pistin siihen hieman sähköteippiä, niin hyvin tuo on pelannut..
Tuosta sainkin idean, että laitan noihin kovimmalle joutuviin liittimien kiinnityskohtiin sellaisen tasaisesti ohenevan tukiteippauksen, jottaa kaapeli taipuu lineaarisesti eikä liittimen juureen tule yhtäkkistä epäjatkuvuuskohtaa. Siis liittimissä jo olevan vedon-/taivutuksenpoiston lisäksi. Kiitos vinkistä
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
There are many reasons for not going down this route but the physics back up the reasons for it being the current shape, my father designed and patented the 'lazy s' shape stem back in the 70's, I've been using them for 30+ years but I've also seen some very poorly designed versions also.
If you extend your arm straight out in front of you as though holding a gun, this is a natural angle for your hand to settle, now imagine an armcup, extend a stem forwards to the bottom of you hand, up through the hand and then forward again towards the coil. This handle offers a 'top heavy' feel if the angles are correct, if you simply use a straight shaft it will give a 'bottom heavy' feel because the centre of effort is now below your hand, this will lead to a pendulum moment around your hand causing an upswing or arc at the end of your sweep whilst the 'top heavy' style will cause a slight dip in the leading edge of coil when changing direction this leads to a better detecting technique which is also more efficient.
Now, using the straight shaft example again, extend the stem so that it's longer than designed, we see alot of people out in the field with stems set too long, they do this to cover more ground than with a shorter stem. Think on........ if you cover more ground with each sweep you are also sweeping faster, doesn't that defeat the object of efficient detecting ?
Look at most people (not all) who use straight shafts & I'll bet you they also swing fast and wide, just stop and look next time your on the field with others. Food for thought......
Tuossa nyt pääasiassa puhutaan suorasta varresta mutta parissa viimesessä kappaleessa puhutaan etsimisestä pitkällä varrella. Kirjoittaja on Nigel Regtonilta joka on jo 80 luvulla suunnitellu varsia piippareihin.
Kylläpä sitä nyt etsimällä etsitään huonoja puolia mun tekniikasta
Nopeus riippuu huispauksen nopeudesta, ei varren pituudesta. Jos tuota ei huomioi tarkoituksella niin nopeutta tulee helposti lisää mutta jos siitä on tietoinen niin näin ei käy. Ja lisäksi pitkän varren päässä oleva kela aiheuttaa enemmän hitausmomenttia liikkeeseen kuin lyhyemmän varren päässä oleva, joten se eliminoi liikaa nopeutta
Mä olen siihen (=tekniikkaani) tyytyväinen ja löydän sillä sitä mitä haluankin (euroja ja koruja nurmikoilta), joten se siitä
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Sovitaan näin ja kukin tyylillään. Eihän tää nyt sentään mitään patistamista ole. Kunhan heittelen ilmoille näkökantoja. Itse vaan ole huomannut että liian nopealla huispauksella menettää aika paljo (vähä hätänen luonne joskus), jopa deussilla. Varsinkin syvemmät kohteet jää löytämättä. Pinnalla (lähellä pintaa) olevat kolikot ym. toki kilahtaa nopsasti kukkaroon.
Pääasia että olet tietonen asiasta. Mehän kuitenki kaikki päätetään mitä ja miten tehään
Keseppa kirjoitti:Sovitaan näin ja kukin tyylillään. Eihän tää nyt sentään mitään patistamista ole. Kunhan heittelen ilmoille näkökantoja. Itse vaan ole huomannut että liian nopealla huispauksella menettää aika paljo (vähä hätänen luonne joskus), jopa deussilla. Varsinkin syvemmät kohteet jää löytämättä. Pinnalla (lähellä pintaa) olevat kolikot ym. toki kilahtaa nopsasti kukkaroon.
Joo, aina näitä tekniikoita ja tyylejä miettiessään täytyy pitää mielessä mitä halutaan löytää ja millainen laite on käytössä. Niinku aiemmin jo sanoinki, niin tämä tekniikka on vaan pintakolikoihin ja koruihin ja niille se toimii. En edes odottele muuta, kun nämä nurmikot mistä mä täällä etsin on ladattu eurokolikoilla tuohon 2-3 tuumaan saakka. Siitä syvyydestä mun tekniikka löytää ja se riittää tähän hommaan. Pitkällä varrella saa ison alan etsittyä nopeasti, joten €€€ kilisee pussiin. Pellot on sitten ihan eri asia tai jos vaikka haluaisin löytää noilta nurmikoiltakin jotain tosi vanhaa ja syvältä. Tosin noilla yleisillä nurmikoilla ei kehtaa kaivaa isoja kuoppia vaan vain pieniä ja huomaamattomia.
Ja ihan hyviä näkökantoja tässä on tullut esille. Siinä riittää kaikille pohdittavaa, että mitä pitää ja voi ottaa huomioon ja miten mikäkin osa-alue vaikuttaa. Mäkin tossa äsken tajusin, että nopeampi huispaus eliminoi mun laitteella noita kaljapullonkorkkeja, koska hitaalla huispauksella ne antaa hopea-alueen signaalia mutta nopealla huispauksella ne menee rautasignaaleiksi ja jäävät diskin taa piiloon. Sitten on eri asia että näkeekö mun F5 tuolla nopeudella korkin lähellä olevaa kolikkoa mutta se onkin sitten jo aivan eri keskustelun aihe
t.. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Mulla oli viime kesänä sama idea siirtää boxi vyötärölle. F5:sta en viittinyt lähteä modaamaan mutta ACE 250 sai sitten kelvata. Idea mulla oli, että otetaan patikointiretkelle piippari mukaan mutta Garretin varsi boxeineen olisi liian hankala kuljettaa rinkassa. Sen takia tein siihen myös uuden suoran ylävarren ja siihen puusta kahvaosan. Sen sai siten mukavasti rinkan ulkopuolelle sidottua, eikä se häirinnyt siinä patikointia. Elektroniikkaboxin sai myös vyöklipsin kanssa kätevästi roikkumaan haluamaansa paikkaan. Tuotos toimi ihan hyvin tuollaisena matkapiipparina, tosin Garrettin piuha on aavistuksen liian lyhyt.
Tossa kuva: