Fisher F5 testejä

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
patti
Kunniajäsen

Fisher F5 testejä

Viesti Kirjoittaja patti »

Kun kerran muillakin on niin pattikin aloittaa oman F5 testithreadin. Siirrän nuo videoni tuolta GM3 - X-terra testiketjusta tänne.

---

video #1

Noniin, tässä olisi sitten patin eka Youtube video ever. Arvostella saa testisetuppia maahäiriön puuttumisesta ja siitä että on vaan kaksi kolikkoa mutta en viitsinyt lähteä tuonne ulos kahlaamaan loskaan. Väite tulee kuitenkin todistettua oikeaksi. Ehkä joku päivä sitten enemmän kolikoita maapohjalla...

Fisher F5 2 pennin kolikkoa 2 cm toisistaan

http://www.youtube.com/watch?v=uCPqJOjZsmg

t. patti
Viimeksi muokannut patti, 25 Tammi 2011, 21:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
patti
Kunniajäsen

Video #2:

4 kpl kuparipennejä 2 cm etäisyydellä toisistaan maata vasten. Tässä tulokset. Jos Deus kerran pystyy tuohon niin täytyy olla erittäin tyytyväinen tähän halpis Fisheriin :roll:

Fisher F5, 11" DD-kela, 1 pennin kuparikolikot 2 cm päässä toisistaan:
http://www.youtube.com/watch?v=9ScN4K3SLb8

Tuo riittää kyllä mun euroetsintään erottelunopeudeksi.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

hoyla
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja hoyla »

Hyvin näyttää Fisher toimivan ja äänet kuulosti myös
hyvältä. :D
XP GoldMaxx Power V4 +WS1,
Gator digger.
patti
Kunniajäsen

hoyla kirjoitti:Hyvin näyttää Fisher toimivan ja äänet kuulosti myös
hyvältä. :D
Ihan hyvin tuo joo selviytyi tuosta testistä. Tuossa laitteessa on aina hyvät äänet, koska ne ei muutu kohteen mukaan. Tuo oli tehty 4 äänen moodissa joista tuo kuultu ääni oli toiseksi korkein.

Voisinpa tehdä pienen testipätkän F5:n kaljapullonkorkki vs. hopeakolikko käyttäytymisestä, kunhan tuo keli vähän lämpenee. Nyt on turhan kylmä mennä ulos LCD-näytöllisen laitteen kanssa.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

patti
Kunniajäsen

Noniin, Etsijä82:n standardoima naulatestipaketti saapui tänään pikakuriirilla perille. Eli nyt on Tampereellakin testimatskua. Tänään illemmalla sitten testataan F5:n rautanaulakolikkotestiä.

Palaamisiin,

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

patti kirjoitti:Noniin, Etsijä82:n standardoima naulatestipaketti saapui tänään pikakuriirilla perille. Eli nyt on Tampereellakin testimatskua. Tänään illemmalla sitten testataan F5:n rautanaulakolikkotestiä.

Palaamisiin,

t. patti
Pitäähän sitä miestä mäessä jelppiä, ettei nyt tarvitse erikseen mennä rautakaupasta nauloja hakemaan, saattaisi pian tulla hintaa ihan tarpeeksi.

Vielä kun ruostuttelet niitä nauloja jollain ilveellä vielä lisää, niin aina vaan parempi kokeen kannalta, mutta ei niinkään etsimen..mutta käyhän suorittamassa testi, niin päästään sitä katselemaan. :roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
patti
Kunniajäsen

Etsijä82 kirjoitti: Vielä kun ruostuttelet niitä nauloja jollain ilveellä vielä lisää, niin aina vaan parempi kokeen kannalta, mutta ei niinkään etsimen..mutta käyhän suorittamassa testi, niin päästään sitä katselemaan. :roll:
Mä tässä jo mietinkin, että millä niitä pikaruostuttaisi oikein kunnolla. Suolaa ja vettä ja lämpimään paikkaan pariksi päiväksi?

Mutta otetaan ekat tuntumat ilman sen kummempia ruosteita niin saadaan vertailukohta siitä miten ruoste vaikuttaa.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Etsijä82
Kunniajäsen

patti kirjoitti: Mä tässä jo mietinkin, että millä niitä pikaruostuttaisi oikein kunnolla. Suolaa ja vettä ja lämpimään paikkaan pariksi päiväksi?

t. patti
Varmaan voisi hyvin ruostua, kun pistää laakeaan astiaan pikkasen suolaa/etikkaa+vettä ja lisää naulat siihen lillumaan niin, että ne saavat kuitenkin ilmaa. :roll:

Itse olen saanut noita nauloja ruostumaan pikku hiljaa, kun olen vaan ravannut tuon testipaperin kanssa pihalla lumessa ja pistänyt lumineen kaikkineen paperin kuivumaan kylpyhuoneeseen. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

patti
Kunniajäsen

Etsijä82 kirjoitti: Varmaan voisi hyvin ruostua, kun pistää laakeaan astiaan pikkasen suolaa/etikkaa+vettä ja lisää naulat siihen lillumaan niin, että ne saavat kuitenkin ilmaa. :roll:
Joo puoliksi nesteen peitossa on tehokkain. Tulen keväämmällä esittelemään teille yhden 5 sentin kolikon, jolle tapahtui hauskoja, kun se on ollu puoliksi etikkaan upotettuna jonkun aikaa ;)

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

patti
Kunniajäsen

Ikävä tuottaa pettymys koko lukijakunnalle mutta naulatestiä ette vielä tule näkemään F5:llä suoritettuna. Tuo mun 11" DD-kela on nimittäin menossa takuuvaihtoon valmistusvian vuoksi ja tuo kyseinen vika ilmenee juuri tämäntyylisissä tilanteissa missä kelalla on monta isoa esinettä allaan samaan aikaan. Naulatesti tulee sitten, kunhan kela on virheetön. Joo, olen ollu laiska kelan lähettämisessä takuuseen mutta kaikki aikanaan ;) (ja E82, ei naljailla ;))

Sen sijaan kuvasin tuon lupaamani pullonkorkki - kuparikolikko testin. Eli videolla esitellään miten F5:n 11" DD-kelalla voi erottaa korkean ID:n (80) antavan kaljapullonkorkin ja saman ID:n antavan hyvän kohteen (kuparikolikko).

Ensin videolla esitellään miten kaljapullonkorkki käyttäytyy eli keskellä kelaa tulee korkea ääni mutta kelan etu- ja takaosasta tulee rautapörähdys. Samaten nopea heilautus korkin yli tuottaa joko matalan rautaäänen tai ei signaalia ollenkaan.

Toisena kohteena videolla on kuparinen Aleksanterin 5 penninen. Se antaa hyvän signaalin riippumatta siitä missä kohtaa kelaa kohde on tai kuinka nopeasti kelaa heilautetaan. Kaikki hyvät korkean ID:n materiaalit (hopea, kupari) käyttäytyvät F5:llä näin.

Valitan selostuksen puutetta mutta yrittäkää kestää ;)

Niin ja se videokin olisi hyvä liittää tähän viestiin :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=3epFYd-iv7c

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Etsijä82
Kunniajäsen

patti kirjoitti:Ikävä tuottaa pettymys koko lukijakunnalle mutta naulatestiä ette vielä tule näkemään F5:llä suoritettuna. Tuo mun 11" DD-kela on nimittäin menossa takuuvaihtoon valmistusvian vuoksi ja tuo kyseinen vika ilmenee juuri tämäntyylisissä tilanteissa missä kelalla on monta isoa esinettä allaan samaan aikaan. Naulatesti tulee sitten, kunhan kela on virheetön. Joo, olen ollu laiska kelan lähettämisessä takuuseen mutta kaikki aikanaan ;) (ja E82, ei naljailla ;))

Niin ja se videokin olisi hyvä liittää tähän viestiin :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=3epFYd-iv7c

t. patti
Pahuksen pahus, just kun olisin halunnut naljailla tuollekkin asialle.. :twisted:

Taisit kuitenkin kokeilla piruuttasi sitä rautanaulatestiä sillä sinun "viallisella" kelalla. :roll:

Hyvin tuon kaljapullonkorkin saa tunnistettua kelan kärkiosalla tuolla Fisherilla.
Viimeksi muokannut Etsijä82, 27 Tammi 2011, 21:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

patti
Kunniajäsen

Etsijä82 kirjoitti: Pahuksen pahus, just kun olisin halunnut naljailla tuollekkin asialle.. :twisted:
No jos nyt sitten ihan vähän, mutta vaan tosiaan vähän... ;)

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

patti
Kunniajäsen

Etsijä82 kirjoitti: Taisit kuitenkin kokeilla piruuttasi sitä rautanaulatestiä sillä sinun "viallisella" kelalla. :roll:

Hyvin tuon kaljapullonkorkin saa tunnistettua kelan kärkiosalla tuolla Fisherilla.
Joo kyllä mä kokeilin ja totesin, että laite on ihan hiljaa. Tuo valmistusvika on joku kalibrointi tjsp. vika, jonka vuoksi esim. paksut 2 ören kolikot eivät anna mitään signaalia ko. kelalla. Epäilen että tässä testissä on tuo sama ilmiö tai sitten F5 vaan ei suoriudu tuosta testistä. Mutta turha tehdä videota joka ei anna oikeaa kuvaa etsimestä.

Esittelin tätä ongelmaa porukoille Tampere All Relics review:ssä syksyllä. Arvaa harmittiko, kun syksyllä kävi ilmi, että koko pienen historiani aikana olen huispannut kelalla, joka jättää parhaat yli 90 ID:n osumat ilmoittamatta :(

Mä olen huomannut tuon nopean huispauksen korkin yli vielä paremmaksi tunnistustavaksi rantahommissa, koska itse kohdetta ei tarvitse etsiä tarkkaan. Ja kun on disciä päällä niin tuo kärkiosajuttu ei anna mitään signaalia mistä tunnistaa korkkia, koska raudat discaantuu pois. Useamman hopeasormuksen olen erotellut korkeista tuolla nopealla heilautuksella.

t. patti
Viimeksi muokannut patti, 27 Tammi 2011, 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Etsijä82
Kunniajäsen

patti kirjoitti:
Etsijä82 kirjoitti: Pahuksen pahus, just kun olisin halunnut naljailla tuollekkin asialle.. :twisted:

t. patti
Tietenkin, vielä hyvin hienostuneesti, ettei asianomainen ja muut sitä ollenkaan huomaa. :roll: :twisted:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

patti
Kunniajäsen

Etsijä82 kirjoitti:
patti kirjoitti:

t. patti
Tietenkin, vielä hyvin hienostuneesti, ettei asianomainen ja muut sitä ollenkaan huomaa. :roll: :twisted:
Joo, mä muuten huomasin nuo ""-merkit tuolla yhden viallinen sanan ympärillä ;) Että se siitä hienovaraisuudesta :D

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Etsijä82
Kunniajäsen

patti kirjoitti:
Joo, mä muuten huomasin nuo ""-merkit tuolla yhden viallinen sanan ympärillä ;) Että se siitä hienovaraisuudesta :D

t. patti
Tattista vaan, mutta kokeilitko Fisher F5 vakiokelaa tuolla rautanaula testillä?
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

patti
Kunniajäsen

Etsijä82 kirjoitti: Tattista vaan, mutta kokeilitko Fisher F5 vakiokelaa tuolla rautanaula testillä?
Joo eipä tullut tuo mieleen, kun mun kirjassa se on tuhoon tuomittu testi. Mutta kokeilen tänään jos ehdin, mutta viimeistään ma.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Jedward
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Jedward »

patti kirjoitti:
Etsijä82 kirjoitti: Taisit kuitenkin kokeilla piruuttasi sitä rautanaulatestiä sillä sinun "viallisella" kelalla. :roll:

Joo kyllä mä kokeilin ja totesin, että laite on ihan hiljaa. Tuo valmistusvika on joku kalibrointi tjsp. vika, jonka vuoksi esim. paksut 2 ören kolikot eivät anna mitään signaalia ko. kelalla. Epäilen että tässä testissä on tuo sama ilmiö tai sitten F5 vaan ei suoriudu tuosta testistä. Mutta turha tehdä videota joka ei anna oikeaa kuvaa etsimestä.

Esittelin tätä ongelmaa porukoille Tampere All Relics review:ssä syksyllä. Arvaa harmittiko, kun syksyllä kävi ilmi, että koko pienen historiani aikana olen huispannut kelalla, joka jättää parhaat yli 90 ID:n osumat ilmoittamatta :(

Mä olen huomannut tuon nopean huispauksen korkin yli vielä paremmaksi tunnistustavaksi rantahommissa, koska itse kohdetta ei tarvitse etsiä tarkkaan. Ja kun on disciä päällä niin tuo kärkiosajuttu ei anna mitään signaalia mistä tunnistaa korkkia, koska raudat discaantuu pois. Useamman hopeasormuksen olen erotellut korkeista tuolla nopealla heilautuksella.

t. patti
Omien kokemuksieni mukaan Fisher F70 on melko epeli löytämään varsinkin noita suurehkoja korkean ID:n kuparikolikoita pelloista, joten kyllähän kelassasi varmaankin on vikaa.

Teinpä nyt sitten Suomeen palattuani Golden Maskilla ja Fisherillä (huoneessa) sellaisen pikku testin, että laitoin ensin kuluneen 1700-luvun 2 ören kuparikolikon sopivalle alustalle. Sen jälkeen aloin pinota kolikon päälle kirjoja saadakseni selville, että millähän korkeudella molempien laitteiden singaalit alkavat heiketä siinä määrin, että niitä tuskin enää ryhtyisi ylös kaivelemaan.

Golden Mask oli automaatilla, treshold 8-9, disc 4 ja muut off.
Fisherissä oli testin aikana 11" DD-kela, sens 90, disc 1 ja tres -1.
(Molemmissa laitteissa siis samat asetukset joita käytän aina ulkonakin)

Kun kirjapino oli 26,5 cm korkuinen, antoi Fisher vielä varsin kirkkaan ja selvän singaalin (ID-lukema oli 90 paikkeilla), mutta kun kirjapino oli kasvanut 28 cm korkuiseksi, singaali alkoikin jo kadota olemattomiin.

Golden Maskin kohdalla kävi niin, että singaali alkoi häipyä olemattomiin jo siinä vaiheessa, kun kirjapinolla oli korkeutta n. 23cm.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Etsijä82
Kunniajäsen

Jedward kirjoitti: Teinpä nyt sitten Suomeen palattuani Golden Maskilla ja Fisherillä (huoneessa) sellaisen pikku testin, että laitoin ensin kuluneen 1700-luvun 2 ören kuparikolikon sopivalle alustalle. Sen jälkeen aloin pinota kolikon päälle kirjoja saadakseni selville, että millähän korkeudella molempien laitteiden singaalit alkavat heiketä siinä määrin, että niitä tuskin enää ryhtyisi ylös kaivelemaan.

Kun kirjapino oli 26,5 cm korkuinen, antoi Fisher vielä varsin kirkkaan ja selvän singaalin (ID-lukema oli 90 paikkeilla), mutta kun kirjapino oli kasvanut 28 cm korkuiseksi, singaali alkoikin jo kadota olemattomiin.

Golden Maskin kohdalla kävi niin, että singaali alkoi häipyä olemattomiin jo siinä vaiheessa, kun kirjapinolla oli korkeutta n. 23cm.
Se on vaan jännä homma näissä kirjapino ym. vastaavissa testeissä, ettei niitä voi kovin hyvin verrata todelliseen etsintätilanteeseen, koska minulla on tommonen 2 ören kolikko haudattuna 27,5 cm syvyyteen siellä minun testiradalla ja hyvinhän tuo tuntui löytyvän. :roll:

Mutta on tuossa Patin 11" dd kelassa tosiaan kalibroinnit tai jokin muu aika pielessä, kun ei 2 ören kolikkoa tunnista. 8)

Ps. kävin piruuttani ulkona kokeilemassa automaatilla 2 ören kolikolla+kirjapinolla jonka korkeus oli 24cm ja ei mitään ongelmia signaalin vahvuuden kanssa, vaikka nostin kelaa vielä monen monta senttiä kirjapinon päällä, eli missä vika.. :roll:

Jos tulee pienintäkään epäilystä minun sanaani kohtaan, niin onhan minulla nuo videokamerat sitä varten.

Ei kai taas ole käynyt niin, että minulle on kyhätty jokin torstai Golden mask 3 vai olisiko mahdollista että nuo Sanyo eneloopit antaisivat lisäboostia tuohon etsintäsyvyyteen. :?
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

Jedward
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Jedward »

Etsijä82 kirjoitti:
Jedward kirjoitti: Teinpä nyt sitten Suomeen palattuani Golden Maskilla ja Fisherillä (huoneessa) sellaisen pikku testin, että laitoin ensin kuluneen 1700-luvun 2 ören kuparikolikon sopivalle alustalle. Sen jälkeen aloin pinota kolikon päälle kirjoja saadakseni selville, että millähän korkeudella molempien laitteiden singaalit alkavat heiketä siinä määrin, että niitä tuskin enää ryhtyisi ylös kaivelemaan.

Se on vaan jännä homma näissä kirjapino ym. vastaavissa testeissä, ettei niitä voi kovin hyvin verrata todelliseen etsintätilanteeseen, koska minulla on tommonen 2 ören kolikko haudattuna 27,5 cm syvyyteen siellä minun testiradalla ja hyvinhän tuo tuntui löytyvän. :roll:

Mutta on tuossa Patin 11" dd kelassa tosiaan kalibroinnit tai jokin muu aika pielessä, kun ei 2 ören kolikkoa tunnista. 8)

Ps. kävin piruuttani ulkona kokeilemassa automaatilla 2 ören kolikolla+kirjapinolla jonka korkeus oli 24cm ja ei mitään ongelmia signaalin vahvuuden kanssa, vaikka nostin kelaa vielä monen monta senttiä kirjapinon päällä, eli missä vika.. :roll: ja jos tulee pienintäkään epäilystä minun sanaani kohtaan, niin onhan minulla nuo videokamerat sitä varten. :P
Eihän tällaisia testejä tietenkään voi verrata todelliseen etsintätilanteeseen, mutta ne ovat silti suuntaa antavia.
Pidän Fisheriä kyllä erittäin hyvänä peltokoneena, mutta sen myönnän, että laitteen kanssa voi olla joskus pikku ongemia maaperän mineralisaation suhteen.
Omassa testissäni 23 cm oli sisäolosuhteissa Golden Maskille todellakin maksimi.
Pitää vissiin käydä Maskin ja kirjapinon kanssa vielä ulkonakin kunhan vaan ennättää.
Pattihan voisi myös tehdä samanlaisen kirjatestin molemmilla laitteillaan, niin nähtäisiin millaisia tuloksia hän saa aikaiseksi.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
patti
Kunniajäsen

Teepäs Jedward tuo naulatesti tuolla Fisher F70:llä niin nähdään mihin se pystyy. Olisi mielenkiintoista verrata Fisherin iso- ja pikkuveljen suoritusta toisiinsa.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

tykkäsin tuossa Jedwardin testissä siitä, että kelat olivat mahdollisimman paljon toistensa kaltaisia, eli erot syntyivät itse laitteista.
Jos samanlaisen laitteen tulokset useammmassa samanlaisessa testissä poikkeavat paljon toisistaan, niin eikös se kerro vaihtelevasta laadusta :shock:
Etsijä82
Kunniajäsen

JK kirjoitti:tykkäsin tuossa Jedwardin testissä siitä, että kelat olivat mahdollisimman paljon toistensa kaltaisia, eli erot syntyivät itse laitteista.
Jos samanlaisen laitteen tulokset useammmassa samanlaisessa testissä poikkeavat paljon toisistaan, niin eikös se kerro vaihtelevasta laadusta :shock:

Tiedä hänen laadun vaihteluista, kun minä testasin kirjapinoa ulkona ja jedward sisällä, niin tottakai ulkona ei ole kaikenmaailman laitteista tulevia häiriöitä sotkemassa laitetta.

Itsehhän en voi kirjapinoa oikein testata sisällä, kun lattiat on täynnä raudoitusta ja muutenkin miksi testaisin vaikka pystyisinkin.:roll:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

patti
Kunniajäsen

patti kirjoitti:
Etsijä82 kirjoitti: Tattista vaan, mutta kokeilitko Fisher F5 vakiokelaa tuolla rautanaula testillä?
Joo eipä tullut tuo mieleen, kun mun kirjassa se on tuhoon tuomittu testi. Mutta kokeilen tänään jos ehdin, mutta viimeistään ma.

t. patti
Kokeilin pikaisesti tuota testiä vakiokelalla ja tulos oli se, että vain kolikko (10 c) ykkösasennossa ja kela ykkössuunnassa liikkuen laite löysi kolikon. Muuta en vakiokelalta kyllä odottanutkaan. Videoita en tästä ehtinyt kuvailla ja testikin oli aika hätäinen enkä ehtinyt juuri kokeilemaan kuin yhdet asetukset. Mutta enpä usko paljoa tuota parempaa tulosta saatavan.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

patti
Kunniajäsen

Etsijä82 kirjoitti: Itsehhän en voi kirjapinoa oikein testata sisällä, kun lattiat on täynnä raudoitusta ja muutenkin miksi testaisin vaikka pystyisinkin.:roll:
Mä ainakin testailen sisällä laiskuuttani ja koska ulkona on kylymä... :shock:
E ihän sillä totuutta saa mutta onpahan tekemistä.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Vastaa Viestiin