Kultaharkkoja meren pohjaan

Kertoiko isovanhempasi tarinoita saareen haudatusta aarteesta? Onko levottomina aikoina kätketty metsiin rahaa? Tarinoita aarteista.
Nasse-setä
Metallinetsijä
Viestit: 345
Liittynyt: 18 Helmi 2011, 21:23
Paikkakunta: Tuusula

Kultaharkkoja meren pohjaan

Viesti Kirjoittaja Nasse-setä »

1. Toukokuuta 1942 rahtilaivoja saatamassa ollut risteilijä Edinbugh uppoaa taistelun seurauksena. Laivassa oli 431kpl kultaharkkoja, joilla Neuvostoliitto halusi maksaa Isolle-Britanialle ja Yhdysvalloille sotatoimituksia.
Nasse-setä nyt harvinaisen selvinpäin.
Laiteet:
Garrett Sea Hunter MKII, Gm3, fiskars, Garrett Pro-Pointer ja sandscoop

Tulevat: Odotellaan sopivaa.)

Vanhin löytö:
5 penniä 1899 (Tunnistettu vuosiluku.)
Avatar
Lepanovski
Metallinetsijä
Viestit: 261
Liittynyt: 21 Marras 2010, 14:52
Paikkakunta: Pirkkala City

Viesti Kirjoittaja Lepanovski »

No, poijjaathan on ton takia tehny märkäpuku hankintoja
(reenailevat uimarannoilla),
taitavat tietää oikeen sijainninkin :lol:
Avatar
Hannu Hanhi
Metallinetsijä
Viestit: 208
Liittynyt: 16 Tammi 2007, 15:43
Paikkakunta: Tampere

Re: Kultaharkkoja meren pohjaan

Viesti Kirjoittaja Hannu Hanhi »

Nasse-setä kirjoitti:1. Toukokuuta 1942 rahtilaivoja saatamassa ollut risteilijä Edinbugh uppoaa taistelun seurauksena. Laivassa oli 431kpl kultaharkkoja, joilla Neuvostoliitto halusi maksaa Isolle-Britanialle ja Yhdysvalloille sotatoimituksia.
http://toolserver.org/~geohack/geohack. ... =72_N_35_E_

The cargo of gold

At the time of Edinburgh's sinking she was carrying a 4.5-long-ton (4,570 kg) consignment of gold bullion, which formed part of Stalin's payment for the supplies that the Allies were shipping to the USSR. The 465 gold ingots, carried in ninety-three wooden boxes, were being transported in the armoured bomb-rooms situated on the starboard side of the vessel, not far from the original torpedo's impact point. At the time, the estimated worth of the bullion was somewhere in the region of £1,547,080 sterling.
In 1954, the British Government offered the salvage rights to the Edinburgh to Risdon Beazley Ltd., a salvage company operating out of the UK, but the project was put on hold, due to strained political relations between the West and the Soviet Union. In 1957, the wreck was designated as a war grave, which complicated any salvage attempts still further.
In the late 1970s, interest in the Edinburgh was reawakened, and the British Government was becoming increasingly anxious to recover the gold. This was not only because it would provide further valuable revenue for the Exchequer, but because there was also a growing fear of the wreck being pirated by unscrupulous salvagers, or, worse, salvaged by the Soviet Union, in whose waters it lay.
In the early 1980s, a company called Jessop Marine, run by seasoned diver Keith Jessop, won the contract for the salvage rights to the wreck of the Edinburgh. Jessop won the contract because his methods, involving complex cutting machinery and divers, were deemed more appropriate for a war grave, compared to the explosives-oriented methods of other companies.
In April 1981, the survey ship Dammtor began searching for the wreck in the Barents Sea, on behalf of Jessop Marine. After only ten days, they discovered the ship's final resting place at an approximate position of 72°N 35°E, at a depth of 245 metres (800 ft). Using specialist camera equipment, the Dammtor took detailed film of the wreck, which allowed Jessop and his divers to carefully plan the salvage operation.
Later that year, on 30 August, the dive-support vessel Stephaniturm journeyed to the site, and salvage operations began in earnest. Several divers were injured during the operation, but on 15 September 1981, a diver finally penetrated the bomb room and recovered a bar of gold. On 7 October, bad weather finally forced the suspension of diving operations, but by that time, 431 of 465 ingots had been recovered, now worth in excess of £43,000,000 sterling. A further 29 bars were recovered in a subsequent operation in 1986, bringing the total to 460, leaving five unaccounted for.

Eli viittä vaille kaikki tallessa.
[5]
Ace250+isompi kela.
Minelab Musketeer Advantage 10.
Garret pinpointteri+Fiskarsin taitettava.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Lepanovski kirjoitti:No, poijjaathan on ton takia tehny märkäpuku hankintoja
(reenailevat uimarannoilla),
taitavat tietää oikeen sijainninkin :lol:
Hys... :roll:
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Öhkömönkijä
Kunniajäsen
Viestit: 1378
Liittynyt: 26 Syys 2010, 19:37
Paikkakunta: Seinäjoki sekä Teuva

Viesti Kirjoittaja Öhkömönkijä »

Saattaas verenalaaspiippari vinkaasta iloosesti kun alla olis muutama tonni kultaa. :lol: Tosin Patin kanssa tultiin tulokseen, että turhaan sitä piipparia hylyn lähistöllä tarvitaan, jos tietää kullan paikan muutenkin... :roll:
Kulunut GM3,
ACE250 ja puhki kaluttu Pro-Pointer
__________________________
Vanhin löytö: Ketjunkantaja
The öre: IR 2ÖR vm. 1573
Parhaimpia: Kultasormus vm. 1905 11,3g (750), vm. -32 5g (969) ja -45 7g (750), Naamahopea, sekä Arabian WC pönttö.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Olen nähnyt muinoin tunnin pätkän robottikameralla kuvattua filmiä Edinburghin tyhjennyksestä. Oli mielenkiintoista katsottavaa.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Vastaa Viestiin