Niin miten?
Täälläpäin on metsäteiden varsilla paljon tommoisia metsään raivattuja suorakaiteen muotoisia tontteja, joissa kasvaa rikkaruohoa/sammalta ja suurina puina yksinomaan koivuja. Maaperä näillä palstoilla on normi metsämaasta poiketen multaa ja savea, mikä viittaisi peltoon, mutta koivut hieman vaikuttavat istutetuilta. Lisäksi tontteja halkoo pituussuunnassa useampi oja n. 5 - 10 metrin välein. Raja metsän ja näiden plänttien välillä on niin tiukka, että luonnon työtä nämä eivät ole.
Omituisuutena joka ikinen koivu on juuresta käyrä, ja juuria menee paljon maan pinnalla - liekö sade huuhtonut maata pois?
Laitan kamerakännykän kuvia vielä tänään kun pääsen kotiin.
Miten tunnistan entisen peltopläntin metsässä
- Crimsomnia
- Metallinetsijä
Miten tunnistan entisen peltopläntin metsässä
Garrett AT Pro
CS770XD
Garrett Pro-Pointer
Kukkalapio
CS770XD
Garrett Pro-Pointer
Kukkalapio
Käsittääkseni on ihan yleistä, että pelloille joita ei enää viljellä, istutetaan metsää.
Itse olen pitänyt entisinä peltoina juuri tuollaisia paikkoja, joissa puut ovat pitkälti samaa ikä/koko luokkaa ja kasvavat suorissa riveissä, maa on ojitettu järjestelmällisesti ja maa-aines melko kivetöntä savea tai muuta vastaavaa. Alue loppuu teräväreunaisesti.
Vanhoja karttoja katselemalla saa epäilyksilleen vastauksen.
Itse olen pitänyt entisinä peltoina juuri tuollaisia paikkoja, joissa puut ovat pitkälti samaa ikä/koko luokkaa ja kasvavat suorissa riveissä, maa on ojitettu järjestelmällisesti ja maa-aines melko kivetöntä savea tai muuta vastaavaa. Alue loppuu teräväreunaisesti.
Vanhoja karttoja katselemalla saa epäilyksilleen vastauksen.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Re: Miten tunnistan entisen peltopläntin metsässä
Googleta sanalla arkeofyytti ja ala botanistiksi niin tunnistat ne kasvit, joita yleisesti kasvaa ihmisen vaikutuksen alaisuudessa olleilla paikoilla.Crimsomnia kirjoitti:Niin miten?
.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought

- Crimsomnia
- Metallinetsijä
Tällasta siis:

Tässä näkyy hyvin tuo isohko oja keskellä.

Kunnon kamera ei kulje mukana niin nyt on tyytyminen kännykkäkuviin.
E: joo, koitin katsella vanhoista kartoista, mutta vanhempia(1700 - 1800) minä en osaa tulkita että missä on peltoa ja missä metsää, ja tuoreemmissa (1877) kartan reuna kulki just tyhmästi tuon alueen vierestä.

Tässä näkyy hyvin tuo isohko oja keskellä.

Kunnon kamera ei kulje mukana niin nyt on tyytyminen kännykkäkuviin.
E: joo, koitin katsella vanhoista kartoista, mutta vanhempia(1700 - 1800) minä en osaa tulkita että missä on peltoa ja missä metsää, ja tuoreemmissa (1877) kartan reuna kulki just tyhmästi tuon alueen vierestä.
Garrett AT Pro
CS770XD
Garrett Pro-Pointer
Kukkalapio
CS770XD
Garrett Pro-Pointer
Kukkalapio
Kyllä vaikuttaa että vanhaa peltoa on varsinkin toi sarkoihin jako ojien avulla.
Täällä etelä-pohjanmaalla päin ainakin vanhat pellot tunnistaa juuri noista ojituksista sekä koivuista ne ovat vain jääneet viljelyksestä pois jostain syystä jolloin puustoa on alannut kasvamaan aluksi ojiin ja siitä sitten aikojen alussa levinnyt muualle peltoon.

Tässä kuvaa vanhasta pellosta jota olen itse käynyt kaivelemassa pellolle istutettu noin 20 vuotta sitten mäntyä sitä ennen ollut alue täysin koivun valtaamana.
Täällä etelä-pohjanmaalla päin ainakin vanhat pellot tunnistaa juuri noista ojituksista sekä koivuista ne ovat vain jääneet viljelyksestä pois jostain syystä jolloin puustoa on alannut kasvamaan aluksi ojiin ja siitä sitten aikojen alussa levinnyt muualle peltoon.

Tässä kuvaa vanhasta pellosta jota olen itse käynyt kaivelemassa pellolle istutettu noin 20 vuotta sitten mäntyä sitä ennen ollut alue täysin koivun valtaamana.
Vanhin löytynyt raha 1/4 Öre vm1635
Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
Patapataa tukkupakkaus...
Korkkeja voi kerätä juomallakin...
Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
Patapataa tukkupakkaus...
Korkkeja voi kerätä juomallakin...
- Velsku
- Metallinetsijä
Heinävaltainen pohjakasvillisuus kertoo myös vanhat pellot aika hyvin.
Itse otan piipparin ja totean sillä, onko noissa vanhoissa pelloissa potentiaalia. Jos ne on vanhoja peltoja, joita on vieljelty kohtuullisen ajan, niin rautaa kyllä huutaa kohtuu tiheästi, kun taas puhtaassa metsässä todella harvoin. (riippuen metsän käytöstä)
Itse otan piipparin ja totean sillä, onko noissa vanhoissa pelloissa potentiaalia. Jos ne on vanhoja peltoja, joita on vieljelty kohtuullisen ajan, niin rautaa kyllä huutaa kohtuu tiheästi, kun taas puhtaassa metsässä todella harvoin. (riippuen metsän käytöstä)
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop