Komiat kuolaimet. Minäkin löysin viime kesänä pieneltä alueelta hirmuisen määrän tuollaisia hylsyjä, jotka oli litistetty
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Leijona kirjoitti:Komiat kuolaimet. Minäkin löysin viime kesänä pieneltä alueelta hirmuisen määrän tuollaisia hylsyjä, jotka oli litistetty
Onkohan ne oikeasti litistetty tarkoituksella vai onko vain routa kiristänyt ne vuosien mittaan? Mä olen pohtinut tätä jonkun aikaa, kun lähes kaikki maasta löytyvät purkit yms. ontot esineet on lytyssä enkä usko että kaikkia puristellaan kasaan poisheitettäessä. Mitä olette mieltä, onko routa syypää näihin kasaanpuristumisiin?
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Ainakin minun löytämäni hylsyt oli puristettu tarkoituksella, kun jokaisessa litistys oli täsmälleen samanmittainen ja muistelen, että päähän oli tehty vielä lyhyempi taitos, joka oli myös erittäin tiivis, eikä lyöntijälkiä näkynyt missään.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Leijona kirjoitti:Ainakin minun löytämäni hylsyt oli puristettu tarkoituksella, kun jokaisessa litistys oli täsmälleen samanmittainen ja muistelen, että päähän oli tehty vielä lyhyempi taitos, joka oli myös erittäin tiivis, eikä lyöntijälkiä näkynyt missään.
Olisiko joku tehnyt kovista patruunoista räkäpäitä?
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
Leijona kirjoitti:Ainakin minun löytämäni hylsyt oli puristettu tarkoituksella, kun jokaisessa litistys oli täsmälleen samanmittainen ja muistelen, että päähän oli tehty vielä lyhyempi taitos, joka oli myös erittäin tiivis, eikä lyöntijälkiä näkynyt missään.
Olisiko joku tehnyt kovista patruunoista räkäpäitä?
Tuolleen litistettynä ne tuskin mahtuvat patruunapesään.
Ehkä lasten juttuja. Tuosta nallista näkyisi onko iskuri vai joku muu laukaissut nallin.
Ja tuo pieni näyttää ihan piekkarin hylsyltä.
Poikasten paukkukokeiluja. Otettiin hylsy ja täytettiin se tulitikkujen "rikillä".
(oli aiemmin eri koostumus,kuin nykyään) Litistettiin kuten kuvassa näkyy ja sitten asetettiin kiveä vasten ja toisella kivellä päälle. Hyvin lähti. Myös nuotiossa noita posauteltiin. Avaappa yksi ehjä. ja katso,mitä siellä on sisällä
TK-mies kirjoitti:Poikasten paukkukokeiluja. Otettiin hylsy ja täytettiin se tulitikkujen "rikillä".
(oli aiemmin eri koostumus,kuin nykyään) Litistettiin kuten kuvassa näkyy ja sitten asetettiin kiveä vasten ja toisella kivellä päälle. Hyvin lähti. Myös nuotiossa noita posauteltiin. Avaappa yksi ehjä. ja katso,mitä siellä on sisällä
omasta kokemuksesta vai mututuntumaa, lähde?
suht tasaisesti prässätty jokainen poikien tekeleeksi.
Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
Myöhemmin tuli kuvioon ruuti paukkupommeista ja parhaimmillaan kiväärin ruuti tulilangalla. Ihme että sitä on hengissä. Nuo hylsyt oli aika sopivia koteloiks pommeille.
TK-mies kirjoitti:Poikasten paukkukokeiluja. Otettiin hylsy ja täytettiin se tulitikkujen "rikillä".
Itse asiassa nyt kun mainitset tuon, niin muistan isäni kertoneen tehneensä samaa joskus pojannatiaisena 40-luvulla. Voi hyvinkin olla niitä.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
komppaan TK miestä eli tuollaisia poikasena väsäiltiin.
Yhden hylsyn avasin. Tyhjää täynnä. Noista viidestä hylsystä kahdessa ei ole nallia ollenkaan ja kolmessa nalli näyttää käyttämättömältä. Voivat olla poikien pommitekeleitäkin mutta mulla tuli mieleen että olisiko kuitenkin kyseessä jotain joka liittyy hylsyjen uudelleenlataukseen
Avasin loputkin hylsyt ja tyhjiä kaikki. Huonot on olleet pojilla pommit, jos ne niitä on.
Uudelleenlataushommelilla ajattelin sitä että jospa noissa hylsyissä on ollut jotain vikaa ja ne on haluttu selvästi merkitä käyttökelvottomiksi litistämällä pää. Katselin joutessani hylsyjä ja ainoa vika oli, että niiden ulkohalkaisija oli keskikohdalta puolisen milliä pienempi kuin tyvestä. Ampuminen levittää hylsyä, mutta kohdistuuko leviäminen ensisijaisesti hylsyn tyveen, sitä en tiedä.
Jk. Aamupäivä kului samoilla raunioilla piipparin kanssa. Paras löytö oli markka vuodelta 1928. 1800-luku, täältä tullaan