Rannalla

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
kalle
Metallinetsijä

Rannalla

Viesti Kirjoittaja kalle »

Ihmisolentohan on perusluonteeltaan utelias. Silmät ymmyrkäisinä olen katsellut foorumilta kun muutamat perusjäsenet kantavat rannoilta sormuksia, riipuksia, korvakoruja, napa ja nenärenkaita sekä kolikoita lähestulkoon selkärepuittain. Eilen kypsyi päätös että pitäähän se tuokin rantahiippailu kokeilla ennenkuin järvet jäätyy. Siispä suuntasin kulkuni tänäaamuna pienelle hiekkarannalle, vain viidentoista minuutin ajomatkan päähän. Perille päästyäni näin että ranta oli kuin aikojen alussa, autio ja tyhjä. Vain sumu liikkui vetten päällä. Siispä asiaan. Kymmenen ylöskaivetun kaljapullon korkin jälkeen vakuutuin että rantahiekasta kohde on hemmetin helppo löytää. Ei kiviä, ei puunjuuria, ei edes itikoita !

Ensimmäinen oikea löytö oli pikkuinen kilpikonnakoru. Rannalla en sitä sen paremmin ryhtynyt tutkimaan, puristelin vain mentaalisesti paikkojani että olisipa se oikeaa hopeaa. (Ei sitten ilmeisesti ollut) Muutama markka-ajan kolikko tarttui mukaan mutta eurosia vain yksi viisikymmensenttinen. Ei siis mikään ihmeellinen alku mutta alku kuitenkin.

Kuva
Carrett Ace 250

Garrett Pro Pointer
Keseppa
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kyllä tuo sun kilppis saattaa olla hopiaa. Olen löytänyt samanlaisen ja siinä on alapuolella heikosti näkyvissä 925 leima. Jos löydän sen jostain rasiasta niin laitan kuvan vertailun vuoks.

Löytyhän se vaikka tiukkaa teki. Tuo on noin 10*10 mm eli aika pieni kilppari. Mun kilpparilla on kyllä vähä eri kuvio kilvessä :lol: Leimat on niin pienet että niitä voi helposti luulla vaan koloiks.

Kuva

Kuva
kalle
Metallinetsijä

No pirskatti :!:

Kolmilla silmillä kilpparin mahaa tutkittiin suurennuslasin läpi ja kyllä siellä vaan taitaa leima löytyä :D Katsotaan jos saan siitä kuvan. Tommonen 10x10 milliä tuo minunkin kilppari suunnilleen on.

Hyvä päivä muutenkin. Kävin vielä iltapäivällä jo tyhjiksi luulemillani talon raunioilla. Kuitenkin löysin vielä 5 pennisen vuodelta 1915. Uusi "ennätys" sekin.

:)
Carrett Ace 250

Garrett Pro Pointer
Keseppa
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Noin pienen leiman näkeminen saatikka kuvaaminen on aika hankalaa :lol:

Kokeile vaikka asetella suurennuslasi kilpparin ylle ja sen läpi ottaa kuva kameran makroasetuksella. Salamaa ei yleensä kannata käyttää vaan riittävästi valoa pitää saada muuten ja ainaki parista suunnasta.

Hyvä että sait muistutuksen siitä että mikään paikka ei ole koskaan tyhjäksi etsitty. Tuo on totuus jota kukaan ei vielä ole kyenny kumoamaan.
kalle
Metallinetsijä

Viimeviikolla tuli tehtyä useampi reissu eri rannoille. Vaikka tunnen enemmän mielenkiintoa vanhoja esineitä kohtaan ja viihdyn paremmin metsissä tai pelloilla niin kyllä rantapiippailussakin oma viehätyksensä on.

Euroja löytyi vajaat 20, ja markkoja noin kympin verran, erityisen paljon "kalansuomu" kymmenpennisiä. Rihkamakoru, messinkisormus ja viiden ruplan kolikko olivat ainoat vähänkään erikoisemmat löydöt.
Kuva

:) -Tiedoksi niille jotka lukevat foorumia mutta eivät itse piipparoi,arvokkaiden esineiden löytäminen on paaaljon vaikeampaa kuin mitä aarremaanalla.com sivuston "päivän löydöt" osiota lukiessa voisi olettaa.

edit. kilpparista ei kunnon lähikuvaa saa. Ei minun pokkarilla/taidoilla :oops:
Carrett Ace 250

Garrett Pro Pointer
Vastaa Viestiin