Ennen ensimmäistä lapion iskua...

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Tapjo

Ennen ensimmäistä lapion iskua...

Viesti Kirjoittaja Tapjo »

Löysin sivut muutama ilta sitten ja useamman hetken sen jälkeen viettänyt selaillen kaikkien löytöjä ja etsiskellen tietoja harrastuksesta.

Metallinpaljastinta olen tähän asti käyttänyt itse eläissäni vain kerran: Tulin suutuspäissäni paiskanneeksi kihlasormukseni parvekkeelta (5.kerros), minkä sitten seuraavana päivänä etsin lainakoneella. :) Pitäisi varmasti laittaa siitäkin kuva sivuille.

Olen pienen ikäni kuunnellut isoisäni juttuja, kuinka hän nuorempana hevosella peltoja kyntäessä nyppi käännön päälle nousevia kolikoita taskuihinsa. Vähän itsekin silmiä pyöritellyt noita kuunnellessa. Nyt kuitenkin erinäisten vaiheiden jälkeen sain käsiini ja omistukseeni muutaman rasian... joiden löytämisen riemun jakamiseen tämä voisi olla oikea foorumi.

Kuva

Kuva

...eikä noissa vielä ole isoisäni löytökolikoita mukana. Noistakin kuitenkin iso osa on pelloilta NOUKITTUJA, 60+ vuotta sitten! Rasioita on näiden lisäksi useampia, sekä "irtokolikoita" useampia kourallisia. Olen luvannut lähteä käymään näitä kaikkia läpi isoisäni kanssa, minkä lisäksi pitää ilmeisesti sama läpikäynti tehdä museon kanssa. Kuvien ulkopuolisissa kolikoissa muutamia kolikoita 1600-luvulta esti. Tarkempia kuvia ja selvityksia voin laittaa sivustolle, kunhan saan kuvia otetuksi. (-Ja jos sivuston puolesta kukaan ei tykkää kyttyrää, vaikka näitä en varsinaisesti ole itse löytänytkään. Aarteena kuitenkin maan alla on iso osa noista viettänyt, odotellen löytäjiään)

Uskomatonta ajatella että aikojen saatossa tuollainenkin määrä rahaa vain levinnyt pitkin maita ja mantuja... Ja julmettu kutina päästä itse samoille apajille etsimen kanssa... (Luvat luultavasti saatavissa, toivottavasti... ehkä)

Mutta tästä se lähtee :P

(edit -muutama typo)
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Voi ristus! :shock: :shock: :shock:

Ymmärsinköhän nyt oikein?
Siis kymmenittäin tai ehkä jopa sadoittain on löytynyt kolikoita samalta pellolta kääntöhommien yhteydessä ihan paljaalla silmällä ilman metallinetsintä?! Ja vielä noin hyvä kuntoisia, kuin kuvissa???

Tuntuu kovin uskomattomalta. :?

Sinne kun pääsis piippailemaan... :shock: :D
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Aikamoinen rahakätkö,tuonne kun pääsis piipparoimaan garretilla. :lol:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Schaza
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Onhan noita kolikoita löydetty kautta aikain paljain silmin ilman piippareita, mutta ei nyt ihan noin että noukitaan kuin puolukoita konsanaan.

Liekö joku saanut kauan sitten saman aatteen kuin minä aloittaessani rahojen keräämisen. Kokoelma on tarkoitus jättää perinnöksi, mutta jos:

Jos ei jälkipolvista löydy kokoelman jatkajaa, ja alkaa näyttää siltä että sitä halutaan vaihtaa äkkiä rahaksi... hautaan sen metsään kun joskus alkaa siltä tuntumaan että kohta huoku lähtee.

Ehkä järjestän elokuvista kuuluisan arvoitusleikin joka johtaa kätkölle kymmenien kummallisten arvoitusten ensin ratkettua. Saavat sitten harrastaa aarteenmetsästystä oikein olan takaa... voin kuvitella jo kun sitä mennään pitkin metsiä kiroillen, ja manataan erakkoukkoa kun meni moisen tempun tekemään. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Antaakohan Suomen laki ottaa esineitä mukaan hautaansa?
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Schaza kirjoitti:Ehkä järjestän elokuvista kuuluisan arvoitusleikin joka johtaa kätkölle kymmenien kummallisten arvoitusten ensin ratkettua. Saavat sitten harrastaa aarteenmetsästystä oikein olan takaa... voin kuvitella jo kun sitä mennään pitkin metsiä kiroillen, ja manataan erakkoukkoa kun meni moisen tempun tekemään. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Hahah! :lol:
Kiva idea. Täytyy vaan sitten huolehtia, että hautaa semmoiseen paikkaan, jossa kätkö säilyy mahdollisimman pitkään (kymmeniä vai peräti satoja vuosia?). Tonnekkun menee johki metsään ja löytää hyvän paikan, niin kymmenen vuoden päästä siinä saatta ollakki puoli tusinaa kerrostaloja... Ellei sitten ihmiset kuole sukupuuttoon zombi pandemiassa tms... Vaikea on ennustaa tulevaisuutta.

Oon mä joskus itsekkin aatellut tehdä jonkinlaisen "aikakapselin" vai mikä se nyt oli. Eli jossai purkissa jotain roinaa, joka saattaisi olla vuosikymmenten/-satojen päästä mielenkiintoista. Sitten purkki jonnekkin hyvään mestaan.

Jos kiinnostaa ratkaista arvoituksia ja etsiä sitten kätköä pitkin metsiä, niin suosittelen lämpimästi geokätköilyä! :wink:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Schaza
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Mc_Mursu kirjoitti:Hahah! :lol:
Kiva idea. Täytyy vaan sitten huolehtia, että hautaa semmoiseen paikkaan, jossa kätkö säilyy mahdollisimman pitkään (kymmeniä vai peräti satoja vuosia?). Tonnekkun menee johki metsään ja löytää hyvän paikan, niin kymmenen vuoden päästä siinä saatta ollakki puoli tusinaa kerrostaloja... Ellei sitten ihmiset kuole sukupuuttoon zombi pandemiassa tms... Vaikea on ennustaa tulevaisuutta.

Oon mä joskus itsekkin aatellut tehdä jonkinlaisen "aikakapselin" vai mikä se nyt oli. Eli jossai purkissa jotain roinaa, joka saattaisi olla vuosikymmenten/-satojen päästä mielenkiintoista. Sitten purkki jonnekkin hyvään mestaan.

Jos kiinnostaa ratkaista arvoituksia ja etsiä sitten kätköä pitkin metsiä, niin suosittelen lämpimästi geokätköilyä! :wink:
Heh, palautit mieleeni tuon vanhan aikakapseli-ideankin. Mietin tuota juttua joskus yläasteiässä kun samoilin kalareissuilla pitkin koskemattomia metsälampia joilla tuskin käy ihmisiä edes vuosittainkaan. Olin vain jo unohtanut koko vision.

Tuumasin joskus, että noita voisi tehdä johonkin rakennuksiin mitä tuskin ollaan purkamassa ihan lähivuosikymmeninä. Vika vain oli siinä, etten tuolloin keksinyt mitään paikkaa johon ei joku keksisi katsoa. Erääseen useamman kerrostalon pommisuojien yhdyskäytävään jätin aikanaan lasipurkin jossa oli lappu mihin kirjoitin päivämäärän, ja sepostuksen miksi siellä oli lasipurkissa lappu. :mrgreen: Kun itse löysin käytävän, siellä tuskin oli heti vuosikymmeneen käyty. Oli hämähäkinseittiä meinaan kun Indiana Jones-leffoissa konsanaan.

Nyt omistan itse pikku maatilan josta olen itse löytänyt, kuin aikakapselista konsanaan, kaikenmoista käyttötavaraa aina 1900-luvun alkupäästä asti. Löydöistä voi lukea täältä http://www.pk-numismaatikot.fi/forum/vi ... f=6&t=2045. Tavaraa löytyy aitan vintistä eristepurujen seasta, pihalta vanhoista lehtikasoista, ja joitakin tavaroita on jo ennestään "löydetty" ja laitettu aittaan eräänlaiseen varastokomeroon.

Olen miettinyt tuossa, että piilottelen jotain tänäpäivänä arvottomia asioita tuonne eristepuruihin edelleen, kuten sanomalehtiä ja tämän päivän jotain käyttöesineitä. Ehkä joitakin kolikkojakin eri vuosikymmeniltä. Täytyy vain laittaa herkemmät esineet lasipurkkeihin, ettei kosteus tee tuhojaan ajan mittaa.
worderror
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja worderror »

Itse olen työnpuolesta löytänyt 3 markkaa vuodelta 73. Kaikki olivat yhden ikkunalaudan alla , talo rakennettu vuonna -70. Ikkunoita purkaessa katsoin tälläkertaa tarkemmin mitä siellä välissä onkaan , ja kas kummaa 3 markan kolikkoa näytti pölyn seassa olevan. Ne markat olivatkin ainoat mitä löytyi ikkunoita vaihtaessa.
Piristivät työpäivää kivasti.

Ettei ihan ohi mene ,niin tuonne pellolle olisi mahtavaa päästä piippailemaan. Ainakin tuon kolikkomäärän mukaan kaivamista voisi olla melkosen runsaasti.
Niin ja todella vaikuttavat kolikko löydöt :P
Vastaa Viestiin