Teme75 kausi 2012

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
teme75
Metallinetsijä

Teme75 kausi 2012

Viesti Kirjoittaja teme75 »

Olipas pitkä talvi odotella että pääsee pellolle ulkoiluttamaan At Prota mutta koittihan se päivä vihdoin.
Kausi alkoi samasta paikasta kuin viime keväänäkin eli keskeltä kirkonkylää.
Kaudella 2011 ehdin koluta paikkaa vain muutaman tunnin ennen kuin maajussi tuli kylvämään siemenensä vakoon ja keskeytti minun kolojen raapimisen pahasti...
Mutta löydöt olivat silloin mielestäni upeita tykinkuulaa,vanhaa nappia,musketin kuulaa...
Joten odotukset olivat korkealla löytöjen suhteen varsinkin kun kyseisellä pellolla on ollut monenlaista toimintaa ainakin +400 vuotta.

Kuva

Tästä se minun piipparointiuran II kausi sitten lähti käyntiin.Kyseisellä paikalla on joskus vuonna miekka ja kivi ollut kappeli sekä kylän ensimmäisiä asutuksia.
Odotukset olivat korkealla koska edellisenä vuotena löysin mäeltä kaikea mukavaa ja vanhaa.

Kuva

Odotukset olivat ehkä pikkusen liian korkealla...
Reilu 2 tuntia piipparointia pitkin poikin peltoa ja parhainpana löytönä pieni musketinkuula ja tölkki josta saa pullonpalautuksesta 0.15€ :lol:
Muut löydöt olivatkin sitten korkkeja sekä muuta sekalaista metalliroinaa...
Vanhin löytynyt raha 1/4 Öre vm1635

Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
Patapataa tukkupakkaus...
Korkkeja voi kerätä juomallakin...
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Näyttää ja kuulostaa ylemmän kuvan perusteella erittäin otolliselta paikalta :wink:
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
P.Aholainen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Komppaan tuota Leijonaa eli hyvän näköinen pelto.
Paljon voi olla roskaa mutta varmasti on väinämöinenkin siellä ollut : )

Jatkahan tuon alueen tutkimista vielä.
moderaattori
teme75
Metallinetsijä

Väinämöisen kamoja ei vielä ole ehtinyt etsimään entisen kappelin nurkilta mutta piipparoimaan on ehtinyt muutamana iltana 3:lle eri pellolle.
Jonkun verran on tullut löytöjäkin mutta ei vielä mitään kovin ihmeellistä.
Piippailun tehokkuus on kasvanut tuplasti kun hanipupuliini heiluttelee minun muuten tyhjän panttina ollutta vehjettä (Ace 250) :wink:
Pellot tulee tutkittua näin kylvöjen edellä nopeammin kahdestaan eikä tarvitse enään yksin pitää hallussa kylähullun mainetta :lol:

Kuva

Siinä muutaman tunnin piippailun kamat kolmelta eri pellolta ei paljon mutta jotakin sentään.
Voi kyllä johtua Hanipupuliinistakin joka ruoputtaa samoilla pelloilla ja vie osan saaliista.

Kuva
Kuva
Kolikko löydöt pelloilta vasemmalta lukien...
1 Kolikko: 1/4 tai 1/6 Öre Vm 1600 jotain ?
2 Kolikko: Öre Vm 1719
3 Kolikko: 5 Penniä Vm 1866

Kuulin isännältä että joku uusi setä olisi käynyt piippailemassa täällä Alavudella samoilla peltoaukeilla kuin minä mahtaako löytyä herra tältä foorumilta ?

Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
McSeeker
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

teme75 kirjoitti: Kuulin isännältä että joku uusi setä olisi käynyt piippailemassa täällä Alavudella samoilla peltoaukeilla kuin minä mahtaako löytyä herra tältä foorumilta ?
Kiinnostaisi tietää että lorviiko täällä foorumilla piipparoijia jotka eivät mitenkään osallistu foorumin toimintaan vaan vakoilevat hyviä paikkoja piippailla..
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
teme75
Metallinetsijä

McSeeker kirjoitti:
teme75 kirjoitti: Kuulin isännältä että joku uusi setä olisi käynyt piippailemassa täällä Alavudella samoilla peltoaukeilla kuin minä mahtaako löytyä herra tältä foorumilta ?
Kiinnostaisi tietää että lorviiko täällä foorumilla piipparoijia jotka eivät mitenkään osallistu foorumin toimintaan vaan vakoilevat hyviä paikkoja piippailla..
Minä en ole mustasukkainen piipparointipaikoista täällä tuota peltoa ja metsää piisaa tutkittavaksi pitkäksi aikaa.
Kunhan vain eivät mene ilman lupia mestoille tämä herra oli asiallisesti kysynyt kaivelu lupia isännältä pelloille ja sattu olemaan vaan sama 1000:n hehtaarin peltoalue jossa minä käyn.
Lähinnä vain kiinnosti kun isäntä meinasi että oli aloitteleva piippailija.

Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
McSeeker
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

teme75 kirjoitti:
McSeeker kirjoitti:
Minä en ole mustasukkainen piipparointipaikoista täällä tuota peltoa ja metsää piisaa tutkittavaksi pitkäksi aikaa.
Kunhan vain eivät mene ilman lupia mestoille tämä herra oli asiallisesti kysynyt kaivelu lupia isännältä pelloille ja sattu olemaan vaan sama 1000:n hehtaarin peltoalue jossa minä käyn.
Lähinnä vain kiinnosti kun isäntä meinasi että oli aloitteleva piippailija.
Joo eihän siinä mitään kun asiallisesti kysellään luvat sun muut.
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
teme75
Metallinetsijä

Pitkästä aikaa ehtii tännekkin päivittelemään löytöjä.
Kappelin pelto jäi taas tältä keväältä tutkimatta kunnolla kun maanviljelijä kylvi siemenensä niin nopeasti vakoon...
Ehkä sitten taas syksyllä kun puinti on ohitse pääsee sinnekkin kuokkimaan pullonkorkkeja sun muuta romua ylös tuosta muka Väinämöisen makuupaikasta.
Parilla peltoalueella on tullut muutaman kerran käytyä Hanipupuliinin kanssa ja löytöjäkin on tullut kummallekkin :lol:
Tässä nyt olisi minun "ammattitaidolla" ottamia kuvia löydöistä joita sitten Hanipupuliini pikkusen muokkaili kun minä olen niin kädetön konehommissa...

Siinä kaikki samassa läjässä suurinosa kolikoista löytyi rahapellosta jota tutkin viime kaudella.

Kuva

Ja tässä kolikot sievästi aseteltuna.

Kuva
Kuva

Kolikko 1. 2 Öre vm1763
Kolikko 2. 2 Öre vm17??
Kolikko 3. Kopeekka ? vm1841
Kolikko 4. 1/4 tai 1/6 Öre vm16??
Kolikko 5. 1/6 Öre vm16??
Kolikko 6. Öre vm????
Kolikko 7. 1/6 Öre vm1666
Kolikko 8. Öre vm????
Kolikko 9. Öre vm????
Kolikko 10. Öre vm????
Kolikko 11. 1/24 Riksdaler vm1778
Kolikko 12. Joku kolikko mutta ei mitään hajua ?

Ja lopuksi epämääräisiä härpäkkeitä joista ei tiedä onko romua vai ei ?

Kuva

1) Musketin kuulia
2) Nappeja
3) Solki vai jotain romua vaan ?
4) Naula :lol:
5) Mistähän koneesta ?
6) Joku ruuvaus juttu jostain...
7) Ihme putkilo näitä löydettiin Hanipupuliinin kanssa muutama pellosta mitä lienevät ?
8) Jotain sulanutta mössö...

Siinä ne löydökset tällä kertaa eikun uutta matoa koukkuun =)

Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
Leijona

Alimman kuvan nro. 5: Huuliharpun sisälmyksiä. Nro. 6: Öljylampun säätöpyörä.
Onko nro. 3:ssa kuvioita?
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
teme75
Metallinetsijä

Ei näy mitään kuvioita kun on niin vahva kerros kökköä tai patinaa päällä.
Ajattelin että olisi solki kun olen nähnyt vastaavan näköisen kapineen jollain solkisivulla.

Ja sitten vallan unohdin tuon 1/24 Riksdaler vm1778 hopea kolikon !!!
Aiheutti pellolla piipparoitsija kaverissa lievää kateutta syytettiin jopa että olen tahallani antanut huonon vehkeen käyttöön kun ei löydy samanlaista :lol:
Vaikka minulla oli siihen kateuteen pikkusen aihetta kun löytyi ihme sydänsolkia sun muuta...

Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
Leijona

Tuli vaan mieleen, että tuo nro. 3 muistuttaa tätä, jonka löysin viime kesänä.
Lähti Museovirastolle rautakautisena hihnanpäänä/vyön koriste-osana. Vierestä löytyi rautakautinen vyön koristehela:

Kuva

Kuva
Toiselta puolelta.
teme75
Metallinetsijä

Vesipiippailu kausikin lähti käyntiin kun alkaa pellot olemaan isännillä kylvettynä.
Parilla rannalla tuli käytyä kuoputtamassa pohjamutia ja jotain sieltä löytyikin kotiin mukaan otettavaksi ja kuvattavaksi.
Tässä nyt muutamia kuvia:

Mikä "Niksi Pirkka" juttu tähän kuvaan liittyy ?

Kuva

Tämmönen ranta oli muuten melko nopeasti syvenevää ja todella likaista vettä...

Kuva

Kovasti yritin uskoa että kultaa löytyy tai edes hopeaa mutta ei...

Kuva

Noin 4 tuntia ankaraa vesihuispausta 4,25€ edestä nykyistä valuuttaa ja 12,50mk vanhaa mummoa.
Kesän hopea ja kulta ei vielä noussut ainoastaan jotain rihkamasormuksia sekä 23 hiuspinniä...
Harmi kun on tuo tukka malli sama kun Kekkosella niin ei ole pinneille käyttöä :lol:
Mutta muuten oli todella mukava vesikauden aloitus tuli testailtua uusia vehkeitä tositoimissa Sea Huntteri toimi mainiosti ja oli mukava käyttää sekä iso kiitos Ukrainan pojalle loistavasta scoopista MONSTRIK-10 pelittää hienosti !!!

Kuva

"Niksi Pirkka" kokeilussa käytettiin eläinkoetta ja täytyy sanoa että toimi mainiosti !!!
Koe-elukkana oli Hanipupuliinin sakemanni Avatar.
Kokeesta ei aiheutunut mitään näkyviä vammoja tai traumoja koiralle tai omistajalle :lol:

Garrett At Pro
Garrett Sea Hunter MKII
Ace 250
Garrett Pro-Pointer
Fiskarssin kenttälapio
Mares Dual 7mm märkäpuku
Scooppi MONSTRIK-10
Vastaa Viestiin