Tuota ei museokaan voisi lunastaa. Ens vuonna vastaippe2000 kirjoitti:Löytyyhän näitä, mutta piirongin laatikosta. Nämäkin perimätiedon mukaan tulleet Suomen Petsamosta. Vaimon isoisä kuulema tehnyt jonkinlaista "maakauppaa" saksalaisten kanssa 1940 luvulla. Onhan noita germaanikansojen edustajia tässä maassa pyörinyt jos jonkinmoista ja ihme jos ei jokunen vastaava lantti maaperästämme löytyisi.
Tekijä : Forsström, Oskar Adolf.appenzell kirjoitti:Mielenkiintoinen artikkeli/kirja Raiban. Kehtaatko antaa kirjan nimi? Mielelläni lukisin koko kirjan.
Varmasti on maassa kultakolikoita ja muitakin aarteita. Ja varmasti on joitain aarteeksi lukeutuva löytynytkin. Pitää vaan jatkaa etsimistä
Tämä kyllä pitää vlitettavan hyvin paikkansa. Museovirastoki yrittää kovasti muuttaa asenteita tässä ja niin voidaan mekin. Mahdollisuus siihen että rakentaminen estyy on erittäin pieni. Käytännössä jos on kyseessä yksityinen rakentaja niin virasto tekee pikasesti pelastuskaivauksen tai tulevaisuudessa se voipi olla jopa me jotka sen teemme. Ihan toinen asia on tietysti se ettei haluta luopua löydetyistä esineistä. Kultakolikon tapauksessa uskon että se vois nykyään olla rahallisesti jo kannattavampaa ilmottaa se virastolle kuin että itse yrittää muuttaa se rahaks. Itse ainakin ehdottomasti ilmoittaisin kultakolikon. Sen löytymistä odotellessa voin sit lueskella tätähapi kirjoitti:Tää nyt ei koske suoranaisesti kultarahoja,mutta on varmaan paljon sellaisia löytöjä missä on kesämökkiä tai taloa rakennettaessa löydetty vanhaa esineisteöä,eikä niistä ole ilmoiteltu koska rakennuspuuhat voisi topata siihen.Itse olen ollut puheissa kahden henkilön kanssa joista toinen oli ollut kaivamssa kesämökin tontilla ja oli alkanut nousta maasta tavaraa,kumpikaan näistä ei suostunut kertomaan sen enempää,mutta varmaan on paljon muitakin tapauksia.