Miten etsiä ja mistä?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
ode0

Miten etsiä ja mistä?

Viesti Kirjoittaja ode0 »

Moikka!
Eli olen uusi täällä ja tilasin tänään Garrett ace 150.
Niin joo aiheeseen millaisia paikkoja kannataa tutkia?
Olisko pellot josta on menny joskus aikoja sitten joku tie.
Ketokaa te lisää :D
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
iipe
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja iipe »

Tervetuloa foorumille! Hyvän harrastuksen pariin olet "eksynyt"! :)

Mistäs päin sä olet ja mikä sua kiinnostais? Sotaromu, kultasormukset vai mahd. vanha tavara? Vai mikä?
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Kätkäläinen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Tervetuloa vaan :D Missä on liikkunut ihmisiä sieltä löytää aina jotain, jos on liikkunut satoja vuosia niin aina parempi :wink:
ode0

iipe kirjoitti:Tervetuloa foorumille! Hyvän harrastuksen pariin olet "eksynyt"! :)

Mistäs päin sä olet ja mikä sua kiinnostais? Sotaromu, kultasormukset vai mahd. vanha tavara? Vai mikä?

Kiitos!
Olen täältä Etelä-Suomesta päin.
Kiinnostaa näin aluks hieukan kaikki tavara. :lol:
rauski
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja rauski »

Tervetuloa! :)

Uimarannoilta löydät pääasiassa markkoja ja euroja,koruja ja roskia.

Pelloilta löydät pääasiassa vanhempaa tavaraa, kolikoita,solkia,nappeja,sinettejä ja ihan mitä vain, jopa sellaista mitä ei mitenkään uskoisi sieltä löytyvän :wink:

Puistoista löydät niinikään koruja ja kolikoita.

Itse harrastan kaikkia noita paikkoja.

Muista perehtyä tarkasti sääntöihin että missä ja miten saat kaivaa.
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

ode0 kirjoitti:
iipe kirjoitti:Tervetuloa foorumille! Hyvän harrastuksen pariin olet "eksynyt"! :)

Kiitos!
Olen täältä Etelä-Suomesta päin.
Kiinnostaa näin aluks hieukan kaikki tavara. :lol:
Jos asia on näin niin luulisin että on hauskinta aloittaa uimarannoilta.

Siellä on vain kaivettava monta kuoppaa korkkien takia ennen kuin tulee sormus tai muuta mielenkiintoista.
Karba

Viesti Kirjoittaja Karba »

Ja muista kerätä roskatkin talteen!
ode0

Juu kiitos paikkojen neuvonnasta.Aatelin alottaa ekaksi pellolta.
Ja roskat kerään tietenkin ja roskiin kaikki turha.
rauski
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja rauski »

Suosittelen sellaistakin että, kun tulet pellolta ja olet putsannut löytösi, niin laita ne kaikki samaan laatikkoon/pussiin. Jos joskus pitäisi tietää mistä mikäkin esine on niin tuolla tavoin se on helppo selvittää. Minä en näin tehnyt ja nytten olenkin sitten helisemässä kun museo kaipaa löytötietoja. Heille kun tuo tieto on jopa tärkeämpää kuin itse esine.
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Toro
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Toro »

Etenkin teinien suosimista puistoista, missä mietoa juomaa nautitaan, löytyy ihan kivasti kolikkoa ja joskus korujakin. "Mäyräkoiran nahat" on hyvä merkki. Nuoriso ripottelee nuo kolikot painiessaan ja kisaillessaan ja enempi ammattimaisesti ryyppäävät pudottavat kolikkonsa samaan kasaan nukkuessaan. (Noin ihan itse kehitetty teoria).

Koulujen pihoilla ja leikkipuistoissa on kiipeilytelineiden ja keinujen alla usein "turvahiekkaa" tai purua. Helppoja paikkoja hukata ja löytää. Eikä mahdotonta ole sormuksien unohtuminen hiekkalaatikoille. Ja kaikenlaisten terävien esineiden kaivelu lasten leikkipaikoilta talteen on lajille plussaa. Useimmiten leikkipaikalta löytyvä terävä esine, jolle Garrett piippaa on hiusneula. (Suotavaa olisi, jotta äidit liimaisivat pinnit tukkaansa paremmin)
Kauas on pitkä matka - joskus lähellekin
-----------------------------------------------
Fisher F5
(Garrett Euro Ace)
Garrett ProPointer
ode0

Toro kirjoitti:Etenkin teinien suosimista puistoista, missä mietoa juomaa nautitaan, löytyy ihan kivasti kolikkoa ja joskus korujakin. "Mäyräkoiran nahat" on hyvä merkki. Nuoriso ripottelee nuo kolikot painiessaan ja kisaillessaan ja enempi ammattimaisesti ryyppäävät pudottavat kolikkonsa samaan kasaan nukkuessaan. (Noin ihan itse kehitetty teoria).

Koulujen pihoilla ja leikkipuistoissa on kiipeilytelineiden ja keinujen alla usein "turvahiekkaa" tai purua. Helppoja paikkoja hukata ja löytää. Eikä mahdotonta ole sormuksien unohtuminen hiekkalaatikoille. Ja kaikenlaisten terävien esineiden kaivelu lasten leikkipaikoilta talteen on lajille plussaa. Useimmiten leikkipaikalta löytyvä terävä esine, jolle Garrett piippaa on hiusneula. (Suotavaa olisi, jotta äidit liimaisivat pinnit tukkaansa paremmin)

Pittää myös käydä noissa lähipuistoissa.Tulis vaan hyvät kelit nopeesti!
Jussipee

Viesti Kirjoittaja Jussipee »

Itsellä kans aika kovat poltot päästä piippailee ekaa kertaa. Ace 350 tilattu ja nyt näyttäs finndetectorin sivuilla että löytys varastosta. Eile illalla oli että tilapäisesti loppu.
Tanssilavojen pihat ja ympäristöt vois käydä kans piippailee vaik kerran kuussa kesäisin. Täällä syrjässä ei oikein puistoja ole mutta kylän uimaranta voip olla aika neitsyt. Ikinä kuullu että täällä ois piippareita liikkunu. Pari hyvää saartakin ois tiedossa missä vois käydä ym. vanhoja pontikan keittopaikkoja jossa vanhat isännät on pyöriny nenät turpeessa :D
Bansku81
Innostunut Etsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Antakaas vähän vinkkejä, miten ois hyvä alkaa kartoittamaan alueita Rauman seudulla, missä vois alkaa harjoittelemaan piippailua.

Itseä kiinnostaa vanhat esineet, kolikot, korut, ym. Metsissä liikkumista tulee harrastettua muutenkin niin sieltä voisi olla hyvä aloittaa, tiedä sitten miten toi GM4 sinne sopii, sitten ehkä pelloille jossain vaiheessa.

Onko kirjasto oikea paikka hakea vanhoja karttoja, mistä voisi löytyy vanhojen asutusten ja teiden sijainteja ja risteyspaikkoja vai onko noista olemassa sähköisiä tietokantoja?
Korkki
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Korkki »

Itse ajattelin ensi kesänä etsiä junaratojen varsista ja vanhojen asemien pihoista. Keskustojen lumen jättö paikat ja vanhat maapaikat jonne on ajettu vanha maa aines keskustan teistä kun tehty pohjia uusille asvaltti teille ja pihoille. Tanssilavat ja seuraintalot on hyviä paikkoja. Laskettelu rinteet ja ehkä myös pururadat??
Ennen vanhaan ihmiset kulki kavellen ja hevosilla vesistöjen reunoja pitkin kylästä toiseen kun ei ollut vielä kunnon teitä, eli vanhat polut ja metsätiet kannattaa kulkea tarkkaan. Saaret ovat kanssa hyvä tarkistaa.
iipe
Kunniajäsen

Junaraiteiden, mitkä on sähköistetty, lähellä ei oikein pysty piipparoimaan. Ainakin at pro/gold ja deussi sekoilee ja yllättävän kauaskin radasta. Yhden tanssipaikan ympäristöä kolunneena, en sellaseenkaan suosittele. Korkkia ja klipsua on enemmän kuin mun hermoni kesti.

Vesistöjen varsilta on mun parhaat löytöni tulleet...
moderaattori
iipe
Kunniajäsen

http://fba.evvk.com/geo/kulttuuriymparisto

Tuoltahan näkee rauhoitusalueet.

Niihinhän ei tietenkään saa mennä, mutta lähelle saa ja helpoiten tekee tulosta...
Eriasia on kuinka mielekästä tämä toiminta on. Itse saan enemmän, löytäessäni jonkin entuudestaan tuntemattoman jutun. Vanhan kyläpohjan, tai vaikkapa vain yhden talon paikan.
moderaattori
Bansku81
Innostunut Etsijä
Viesti:

Tässä kun muutaman päivän olen miettinyt mistä haluan ensi kesänä käydä onneani kokeilemassa niin paikkoja on alkanut kertymään aika paljon.

Mites tuollaiset korkeat kalliot ym. maastosta erottuvat kohdat, onko sellaisten lähistöltä havaittu enemmän löytöjä kuin ympäristöstä?
patti
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja patti »

Bansku81 kirjoitti:Mites tuollaiset korkeat kalliot ym. maastosta erottuvat kohdat, onko sellaisten lähistöltä havaittu enemmän löytöjä kuin ympäristöstä?
Nuo tuollaiset näköalapaikat ovat olleet suosittuja ajanviettopaikkoja kautta aikojen. Siellä on väki istunut iltojaan aikana ennen telkkaria ja pleikkareita eli sinne äkkiä, voit hyvinkin yllättyä löydöistä.
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Korkki
Innostunut Etsijä

iipe kirjoitti:Junaraiteiden, mitkä on sähköistetty, lähellä ei oikein pysty piipparoimaan. Ainakin at pro/gold ja deussi sekoilee ja yllättävän kauaskin radasta. Yhden tanssipaikan ympäristöä kolunneena, en sellaseenkaan suosittele. Korkkia ja klipsua on enemmän kuin mun hermoni kesti.

Juu ei sähköistettyjen varsille kannata mennä. Suomesta löytyy paljon raiteita joita on lakkautettu lännestä itään päin eli poikkitaisia raiteita. Joskus kyselin syytä tähän ja vastaus oli suurpiirteinen eli ymmärsin näin -: sodan jälkeinen varautuminen siihen ettei kukaan hyökkäisi venäjälle rautateitse suomen yli tai toiste päin. Haapamäeltä - Poriin päin on raidetta joka lopetettu. Ei taida yksi kesä riittää miehelle :lol:
Bansku81
Innostunut Etsijä
Viesti:

Korkki kirjoitti:
iipe kirjoitti:Junaraiteiden, mitkä on sähköistetty, lähellä ei oikein pysty piipparoimaan. Ainakin at pro/gold ja deussi sekoilee ja yllättävän kauaskin radasta. Yhden tanssipaikan ympäristöä kolunneena, en sellaseenkaan suosittele. Korkkia ja klipsua on enemmän kuin mun hermoni kesti.

Juu ei sähköistettyjen varsille kannata mennä. Suomesta löytyy paljon raiteita joita on lakkautettu lännestä itään päin eli poikkitaisia raiteita. Joskus kyselin syytä tähän ja vastaus oli suurpiirteinen eli ymmärsin näin -: sodan jälkeinen varautuminen siihen ettei kukaan hyökkäisi venäjälle rautateitse suomen yli tai toiste päin. Haapamäeltä - Poriin päin on raidetta joka lopetettu. Ei taida yksi kesä riittää miehelle :lol:
Taitaa olla jo ratakin kerätty ainakin osittain pois niin ei pääse matkaamaan resiinallakaan :)
Korkki
Innostunut Etsijä

Bansku81 kirjoitti:
Korkki kirjoitti:

Taitaa olla jo ratakin kerätty ainakin osittain pois niin ei pääse matkaamaan resiinallakaan :)
Joo sieltä on katkaistu ja kadonnut rataa mutta muutama vuosi sitten vielä porukka meni resiinalla. Moottorikelkka porukka on pitänyt huolen ettei kasvusto ole päässyt yllättään liikaa :)
Vastaa Viestiin