Tänään tuli käytettyä kunnolla T2:ta pellolla 6 tunnin ajan. Yleisarvosana on hyvä, lähennellen kiitettävää. Ymmärsin siinä vispatessa, että T2 on relic hunterille sopiva laite kahden ominaisuuden ansiosta:
1) T2 löytää pienetkin kohteet syvältä, esim. 1 penni 1867 löytyi helposti 20 cm syvyydestä. Tämä on 15 mm kuparikolikko, joka painaa alle 1,5 grammaa. Vaikea löydettävä, mutta näitäkin löytyi kaksi. Isot kohteet löytyvät tietenkin vielä syvemmältä. Kaivetut kuopat ovat syviä, mutta ikävän helposti myös leveitä.. Miksikö - no siksi, koska:
2) T2:lla pinpointtaaminen on haastavaa. Kyllähän ne pienimmätkin löydöt ennen pitkää löytyvät multakasoja puolittamalla, mutta T2 ei tee asiasta yhtään helpompaa. Samalla kertaa pellolla oli työssä myös Minelab Excalibur II, jonka pienellä kelalla kolikot sai pinpointattua parin sentin tarkkuudella heti, aikaa tuhlaamatta.
Joten jos etsit kolikkoa suurempia esineitä (etkä tarvitse pinpointia, joka paljastaa pienimmätkin esineet heti), ja arvostat syvyyttä: T2 on hyvä valinta. Täydellisyyttä hipovan yhdistelmän voisi tietenkin saada hankkimalla T2:n rinnalle esim. Vibra-Proben (tosin proben all metal -toiminta voi hankaloittaa toimintaa roskaisessa maastossa).
TID toimi pellolla hyvin. Herkkyyttä saattoi pitää 85:ssa, ja diskrimoinnin karusti jopa 60:ssa. Tällöin vanhat kuparikolikot antoivat hyviä, tasaisia signaaleita asteikolla 75-80. Poikkeuksena kuitenkin hirvittävän suuret rautaesineet, jotka onnistuvat useinmiten huijaamaan etsintä kuin etsintä, ja ehkä myös etsimen käyttäjää.
Pikkuharmina huomasin, että jos etsin tipahtaa pystyasennosta maahan, se saattaa resetoitua. En tiedä miksi - voisiko olla esim. paristojen heilahdus syypäänä. Jostain muistan lukeneeni, että T2:n paristokotelon jouset olisivat vähän löysänpuoleiset, mutta itse en ole vielä tätä havaintoa tehnyt paristoja asentaessani.
Lisätään vielä, että etsin on ominaisuuksiltaan todella hyvä pelto- ja rantakäyttöön. Diskriminointi tuntuu palautuvan raudasta nopeasti, kelan pinta-ala on hyvä laajojen alueiden läpikäymiseen, ja etsin on miellyttävän kevyt heiluteltava. Sillä saa paikallistettua siis nopeasti hyviä kohteita. Niiden esiin kaivaminen vaan voi olla toisinaan vähän hidasta..
Teknetics T2
Hep http://www.findmall.com/read.php?58,723892Hannu kirjoitti:Pikkuharmina huomasin, että jos etsin tipahtaa pystyasennosta maahan, se saattaa resetoitua. En tiedä miksi - voisiko olla esim. paristojen heilahdus syypäänä. Jostain muistan lukeneeni, että T2:n paristokotelon jouset olisivat vähän löysänpuoleiset, mutta itse en ole vielä tätä havaintoa tehnyt paristoja asentaessani.
Muistinkin sanoneeni tässä ketjussa joskus näin, ja piti tulla korjaamaan: kyllä se pinpointaaminen T2:lla on helppoa, kun sen vain jaksaa opetella. Hienona ominaisuutena on pinpointtauksen jatkuva tarkentaminen päästämällä välillä pinpoint-liipasimesta irti. Tarkkuus on parin sentin luokkaa suht' pinnassa oleville kohteille, ja monesti löydöt tulevat esiin vain vähän multapaakkua lapiolla "raottamalla".Hannu kirjoitti:2) T2:lla pinpointtaaminen on haastavaa. Kyllähän ne pienimmätkin löydöt ennen pitkää löytyvät multakasoja puolittamalla, mutta T2 ei tee asiasta yhtään helpompaa.
Teknetics T2, Vibra-Probe 570
-
henkiin herättely taas...
Herättelen ketjua taas koska hommasin kyseisen laitteen ja minusta ainakaan ei ole yhtään liikaa kehuttu! En tiedä miksi tämä ei täällä saa suosiota, kuten muualla päin tellusta. Laite on uskomattoman tarkka ja löytää pienetkin kohteet syvältä ja hyvin. Pro pointer on hyvä apuväline varsinkin pellolla, kun välillä saa kaivaa todella syvälle. Pari kertaa on käynyt sillein, että on kaivanut hieman ohi, kun on yritttänyt tehdä mahd. kapean reiän niin kohde on jäänyt kolon sivuun ja härnäilee siellä
Pinpointtauksessa kun oppii käyttämään ääni ja discriminoinnin yhdistelmää niin hyvä tulee ja mielestäni jokainen voi itse kokeilemalla saada mieleiset asetukset. Kannattaa haudata esineitä multaan sekä hiekkaan ja tehdä kokeiluja eri säädöillä. Jos joku lukee vielä tätä ketjua ja omistaa/on omistanut kys. etsimen olisi kiva kuulla ja vaihtaa kokemuksia. Itse esim. rannalla olen käyttänyt sens. 80 disc 50 ja tone 3. Kolikot kulta ja hopea piippaa nasakasti ja klipsit yms. päästää korkean äänen. Ruosteinen pullonkorkki saattaa hämätä joskus... 

Etsivä löytää!! Ainakin pullonkorkkeja
Garret Ace 250
Tecnetics T2 ja teroitetut lapiot.
Garret THD pinpointer
Garret Ace 250
Garret THD pinpointer
Itse pelloilla piippailen ja asetuksina 75-85 , 10-50, tone 2+ . Aluksi oli atpro mutta tämä pesee sen mennen tullen ja löytyy äänensäätö + kuuloke plugi .
Todella tarkka vehje. Suosittelen vaikka vanha mutta varmaksi koettua tekniikkaa ja paristot muuten kestää tosi kauan ja helpot vaihtaa.
Pinpinttaus aluksi vaikeampaa kuin atprolla mutta kun oppii niin kyllä se keskikohta löytyy.
Kallishan tämä etsin mutta mielestäni laadukas ja ergonomia huippua, ei paina käsivarsia paljon. Tasapainoinen ,minkä huomaa heti atprohon käyttjä. Tuntuu ero kuin yöllä ja päivällä.
Nopea palautuminen. En osaa vieläkään itse kalibroida vaan käytän automaattia .
Todella tarkka vehje. Suosittelen vaikka vanha mutta varmaksi koettua tekniikkaa ja paristot muuten kestää tosi kauan ja helpot vaihtaa.
Pinpinttaus aluksi vaikeampaa kuin atprolla mutta kun oppii niin kyllä se keskikohta löytyy.
Kallishan tämä etsin mutta mielestäni laadukas ja ergonomia huippua, ei paina käsivarsia paljon. Tasapainoinen ,minkä huomaa heti atprohon käyttjä. Tuntuu ero kuin yöllä ja päivällä.
Nopea palautuminen. En osaa vieläkään itse kalibroida vaan käytän automaattia .
Pelloilla lähinnä piippailen ja asetuksina 80-85, 10 ja tone 2+. Pahan paikan tullen lasken herkkyyttä reilustikin.
Pinpointtaus on mielestäni erittäin hyvä, ainakin verrattuna Deeptech Smartiin ja Minelab Exploreriin. Tosin harvemmin käytän pinpointtausta, yleensä pelkkä heiluttelu eri suunnista ajaa saman asian.
Pinpointtaus on mielestäni erittäin hyvä, ainakin verrattuna Deeptech Smartiin ja Minelab Exploreriin. Tosin harvemmin käytän pinpointtausta, yleensä pelkkä heiluttelu eri suunnista ajaa saman asian.
Minelab Explorer SE pro, Teknetics T2, Deeptech Vista Smart
T2
Samoilla asetuksilla suunnilleen menen itsekkin. Pellolla 2+ tone on ollut parempi. Epäilen että en osaa vielä erotella tarpeeksi huvin. Oletteko saaneet kullalle säädettyä asetuksia niin että olisi todella selvä singaali. Pull tab ja repäisykorkki hämää vielä useasti, jos kohteet on syvällä.
Olen kuullut huhun että etsimen saa säädettyä pelkälle kullalle, jos esim "15" kelalla etsii kultahippuja...?? Omistan myös kyseisen kelan ja se on todella herkkä!!! Vain kerran olen kokeillut sitä. Oma maailmansa kokonaan. Onko tällaisia erikoisuutta kullalle olemassa?
Pinpoittauksessa itsellenikin riittää usein pelkkä heiluttelu. Todella pienetkin esineet on kyllä löytynyt aina. Esimerkkinä olematon pullonkorkin kappale hiekassa viikonlopulla 50cm syvällä hiekassa. Korvakorun kiilto silmissä olihan se nuohottava ylös!
Mutta syvälle mentäessä, johon tällä laitteella usein joutuu, pointteri olisi hyvä, koska kohde voi jäädä reunalle varsinkin puistossa jolloin kuopan halkaisijaa yrittää pitää mahdollisimman pienenä.
Olen kuullut huhun että etsimen saa säädettyä pelkälle kullalle, jos esim "15" kelalla etsii kultahippuja...?? Omistan myös kyseisen kelan ja se on todella herkkä!!! Vain kerran olen kokeillut sitä. Oma maailmansa kokonaan. Onko tällaisia erikoisuutta kullalle olemassa?
Pinpoittauksessa itsellenikin riittää usein pelkkä heiluttelu. Todella pienetkin esineet on kyllä löytynyt aina. Esimerkkinä olematon pullonkorkin kappale hiekassa viikonlopulla 50cm syvällä hiekassa. Korvakorun kiilto silmissä olihan se nuohottava ylös!

Garret Ace 250
Garret THD pinpointer
Garret Ace 250
Garret THD pinpointer
T2
Huomasin, että oli jäänyt huomaamatta taajuuden säätö kokonaan
Liipaisinta eteenpäin ja menu näppäintä yhtä aikaa kun painaa niin saa valita 7 eri taajuutta. 13khz on kuulemma kullan luonnollinen taajuus etc. Mitähän tästä vielä löytyy 

Garret Ace 250
Garret THD pinpointer
Garret Ace 250
Garret THD pinpointer