Kauden aloitusta

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Kauden aloitusta

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Mc_Mursu / Yleinen Keskustelu / Lumen paksuus kirjoitti:Äsken kävin pihalla kokeilemassa Garrettia. Yksi selkeä kolikko/kossupullon korkki signaali jäi kaivamatta, kun ei istutuslapiolla päässyt senttiä syvemmäs. Sen verta oli maa jäässä. Viime vuonna pääsi piippailemaan jo 2 vko sitten.
Viikko sitten oli maa jo sen verran sula, että sain kaivettua e.m. kohteen esille. Kausi aloitettiin siis löytämällä 20 centin kolikko! Ei paha. Pihalta tuli kaivettua muutama muukin mitätön kolikko ja roskaa tietenkin. Tästä innostuneena päätin käydä vielä lähimetsässä piippailemassa. Olin aiemmin samana päivänä koiraa ulkoiluttaessani huomannut sulan ja mielenkiintoisen paikan metsän keskellä. Sinne siis! Mutta ei löytöjä lainkaan - tai no yks ruosteinen rautalangan pätkä, mut joo... Olin aika varma, että roskaa on paljon, mutta väärässä olin. Mukana oli videokamera ja sain mielestäni aika hyvää materiaalia, vaikka löytöjä ei päässytkään kuvaamaan. Video ilmestyy yleisölle ehkä tällä viikolla.

Kolmannen keikkani suoritin alueella, jonka olin pistänyt muistiin vanhoja karttoja tutkiessani. Sieltäpä ei löytynytkään mitään mielenkiintoista, joten lähdin hiippailemaan piippailemaan ympäri metsää ihan randomina. Sitten alkoikin löytyä, kun aloin lähestymään läheisen pellon reunaa.

Kuva

TÄSSÄ KUVIA LÖYDÖISTÄ

Ei siis mitään kovin kummoisia löytöjä ole, mutta pääsimpähän ainakin reliikin metsästyksen makuun. Kuvatekstit puhuvat puolestaan.

Minulla ei ole hajuakaan, että mikä toi kolikko voisi olla. Ehkä todella kärsinyt 5 penninen (halk. sopii, mutta 1/4 osaa puuttuu paksuudesta) tai ehkä jotain vanhempaa. On katottu suurennuslasilla, sivuvalossa, märkänä ja väritetty paperin läpi. Jotain koukeroita siinä näkyy ja toisella puolella keskellä kolikkoa mielestäni numero 5 tai 3. Sen päällä näkyi paperille sutatessa aivan kuin kruunu, mutta tästä en todellakaan mene takuuseen. Gurujen mielipiteitä kolikosta siis kaivataan.

Täytyy yrittää uskaltautua kysymään lupia tolle pellolle, niin kävisin etsimässä vähän parempi kuntosen yksilön. :)

Nyt on taas ollut yöpakkasia, joten maa on melko jäässä...
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Kokeileppa suihkauttaa annos wd-40 kolikon päälle,niin jospa siitä erottuisi lisää yksityiskohtia,mutta jos siinä on kruunu,niin veikkaisin sen olevan ruotsalainen kolikko mahdollisesti 1700 luvulta,mutta tämä on tosiaan vain veikkaus. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Tuo kolikko on niin rapistunut, että vähän epäilen saako siitä selvää enää millään. WD-40:ttä ei taida löytyä talosta tällä hetkellä, mutta ehkä akkuvedessä liotus ajaisi saman asian. Tuskin nekään siihen mitään kuviota tyhjästä nyhjäsee.
Olin liian raju tuolle kolikko paralle. Jos olisin jättänyt löytöhetkellä sen sormella hankaamisen ja kotona vesi&hammasharja pesun väliin ja laittanut kolikon sen sijaan vaikka likoomaan, niin ehkä siitä olisi voinut jotain pelastaa. Täytyy käydä etsimässä vielä parempi kuntoisempi..

Jäi sanomatta, että reissu jäi hieman kesken, kun Ace sekosi. Oli varmaan 4. kerta nyt vuoden omistuksen aikana. Alkoi siis kilauttelemaan kaikkia mahdollisia metalleja kamalalla temmolla, vaikka kela olisi ollut kohti taivasta. Ei auttanut restart, reset, patterien hetkellinen poisto saati kelan putsaus. Kelan irroittaminen lopetti sekoilun lähes täysin. Annoin sitten laitteen kilkutella ja kävelin pois etsintäalueeltani. Sitten se yhtäkkiä loppui ihan itsestään. Hiukan pelottaa...toivottavasti ei nyt vaan hajoa. Lähistöllä ei tosiaan ollut mitään voimalinjoja tai muita häiriön aiheuttajia tietääkseni. :(
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Noita vanhoja kolikoita ei kannata mennä mielellään hankaamaan millään hammasharjalla/sormilla,lähtee helposti viimeisetkin merkinnät pois.

Jos löydät tommosen vanhan kolikon pellosta,niin pistä se vaikka oliiviöljyyn killumaan muutamaksi päiväksi ja kokeile irroittaa irti lähtevää savea vaikkapa korvatopsilla/ hammastikulla.

Itse olen todennut kolikoiden ym. esineiden 1-2 päivän ajan liottamisen wd-40 aineessa,erittäin hyväksi tavaksi irroittamaan sitkeää savea pois kolikon pinnalta.

Toki voit ensin kokeilla akkuvedessä uittamista,jonka jälkeen wd-40/oliiviöljy käsittely tarvittaessa. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Yki
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Yki »

Älkää viitsikö tunkea oliiviöljyyn. Ensinnäkin siinä on happoa joten se jatkaa tuhoja vuosien ajan. Toiseksi lanteista tulee rasvaisen näköisiä. Ja jos on aivan pakko niin liotusta pitää tehdä 2-6 kuukautta jos jotain töhkää aikoo saada irti.

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Vastaa Viestiin