Hyvä kaivamistekniikka nurmialueella

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Paljastaja

Hyvä kaivamistekniikka nurmialueella

Viesti Kirjoittaja Paljastaja »

Eli kiinnostaa, että miten tehdä siistiä jälkeä, jos etsii esim. puistossa? Tuntuu, että sellainen youtubessa videoissa usein näkyvä nurkin kokoinen nurmiläppä on aika törkeä.

Mitä työkaluja käytätte ja millä tekniikalla kaivatte puistokohteet nurmesta? Miten sellaista digging proben tyylistä meisseliä kannattaa käyttää?
ZyrTech
Kunniajäsen
Viesti:

Re: Hyvä kaivamistekniikka nurmialueella

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Kuva
Niksu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Mitä työkaluja käytätte ja millä tekniikalla kaivatte puistokohteet nurmesta? Miten sellaista digging proben tyylistä meisseliä kannattaa käyttää?
Minä tein tuollaisen proben itse:

http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... ikkokoetin

Sen käyttö menee periaatteessa näin:

1. Pinpointtaa kohde niin tarkasti kuin saat. Erillinen pinpointteri nopeuttaa hommaa.
2. Ala tuollaisella probella tökkimään pystysuoria työntöjä oletetun kohteen keskelle. Jos probe ei kohtaa kohdettaa alle 5 cm:n matkalla maahan, niin silloin probe vedetään ylös ja työnnetään toiseen kohtaan. Etsintä aluetta laajennetaan pikku hiljaa tekemällä pistoja spiraalinmuotoisesti.
3. Kun probe kohtaa kovan kohteen, niin sitä tunnustellaan tekemälä pieniä pistoja siihen eli vähän koputellaan sitä. Kivi tuntuu kiinteämmältä kuin kolikko. Pullonkorkki tuntuu pehmeämmältä kuin kolikko. Kohteet oppii tunnistamaan aika hyvin kun niitä koputtelee probella ja kaivaa ne kuitenkin ylös.
4. Kohde kun kaivetaan ylös, niin parin sentin syvyydellä olevat kohteet olen vääntänyt suoraan tuolla probella ylös. Sitä syvemmät kohteet vaativat pienen viillon tekemistä nurmikkoon ja viillon avaamista.
5. Sitten kun kohde on saatu ylös, niin olen peukalolla painellut kolon tai viillon kiinni. Silloin nurmikosta ei juurikaan näe, että siinä on harrastettu metallinetsintää. Ja roskat tietysti olen ottanut mukaan, enkä pane niitä takaisin maahan niin kuin joillakin on tapana tehdä. :x

Tuo tekniikka ei oikein toimi syvemmille kohteille. Niille täytyy tehdä joko isompi viilto tai kaivaa nurmiläppä. Minä olen puistoissa jättänyt syvemmällä olevat kohteet ihan suosiolla maan sisään. Jos Pro Pointer ei reagoi kohteeseen ja probe ei osu siihen alle 10 sentin syvyydellä, niin silloin kohde on saanut jäädä.
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
Haarukka
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Niksu kirjoitti:Tuo tekniikka ei oikein toimi syvemmille kohteille.
Eikä oikein koruillekkaan, sormuksille ja ketjuille :( Vaikka eipä niitä juuri puistonurmilla ole...
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
iron maden
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Vastaan vain kysyjän otsikkoon, enkä puistoalueisiin, joissa kaivellaaan!
Otsikko kysyi nurmialueista ja niitä peltoja suomessa riittää! Painelen peltojen nurmialueilla pitkävartisella pikkulapiolla, jalalla painaen, n 10-15 senttisen kakun esiin maasta! Ellei kohde ole kakun sisällä niin sitten syvempään tai laajempaan!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
Vastaa Viestiin