Metallia syövä maa

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
toope
Metallinetsijä

Metallia syövä maa

Viesti Kirjoittaja toope »

Voisiko olla niin että riittävän hapan maa kerta kaikkiaan tuhoaa metalliesineet noin sadassa vuodessa? Kävin eilen metsässä, vanhimmat löydöt oli kaksi 1920-luvun markkaa, molemmat niin huonossa kunnossa että paljain käsin olisi voinut murentaa.

Kun menin metsän reunaan, peltojen takana näkyi paikka missä oli ollut keskiaikainen kylä. Metsästä ei kuitenkaan löytynyt edes yhtä hevosenkenkänaulaa. Puolukoita löysin niin että mättäät oli punaisenaan, eivät vain olleet vielä aivan kypsiä. Luulisi että metsään olisi hukattu vaikka mitä, erilaisia polkuja ja ehkä teitäkin on kulkenut sen läpi.

Maaperä oli hienoa hiekkaa ohuen sammaleen alla. Onko tuollainen sitten niin hapanta että kaikki metalli tuhoutuu alle sadassa vuodessa?
Niksu
Kunniajäsen

Re: Metallia syövä maa

Viesti Kirjoittaja Niksu »

Minä luulen että syy siihen, että tavaraa ei löydy, on se että tavaraa ei ole hukattu niin paljon kuin arvelet ja mahdollisesti laitteestasi loppuu etsintäsyvyys. Varsinkin kun jos heiluttelet puolukanvarpujen yläpuolella, niin siinähän on helposti 10-15 senttiä ilmaa ennen maankamaraa.

En oikein usko, että mikään metalli syöpyy täysin maaperässä. Jostain muistan lukeeni, että kun metalli syöpyy maaperässä, niin syöpymisessä syntyvä ruoste tai muu patina toimii "terveen metallin" suojakuorena eli syöpyminen pysähtyy. Kun sitten kohde kaivetaan ylös, niin patina helposti vaurioituu ja syöpyminen sitten jatkuu suuremmalla vauhdilla kun prosessi saa lisää happea.

Minua viisaammat osaa varmasti kertoa asian tarkemmin. Ainakin korjata asiavirheet. :)
Niksu
Garrett AT Pro: 8,5x11" ja NEL Big&Snake sekä ACE250
Garrett Pro-Pointer
Vanhin löydetty kolikko: 1 ör vuodelta 17?? ja 2 kopeekka vuodelta 1810
jarpat
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja jarpat »

Joku joka tietää - vois tosiaan valottaa asiaa - että mikä on säilyvyyden kannalta paras ja pahin maa. Hiekka kai ei oo hapanta kuitenkaan..? Onko se se "happi", mikä metallia syö? Suossa ainakin ihmisraadot kai säilyy suht hyvin..?
Väline; Fischer F22, "porkkana", reppu ja rautalapio. Vanhin löytö; 1 öre 1627-1631
toope
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja toope »

[quote="Niksu"]Minä luulen että syy siihen, että tavaraa ei löydy, on se että tavaraa ei ole hukattu niin paljon kuin arvelet ja mahdollisesti laitteestasi loppuu etsintäsyvyys. Varsinkin kun jos heiluttelet puolukanvarpujen yläpuolella, niin siinähän on helposti 10-15 senttiä ilmaa ennen maankamaraa.

En usko että esineet painuvat soran sisään metsässä, luulisin että ne jää aika pysyvästi sammaleen ja soran väliin. Hyvinkin vanhojen esineiden pitäisi löytyä aika helposti paitsi jos ne on tarkoituksella haudattu. Toisaalta tuolla metsässä maaperä oli monessa paikassa hienoa hiekkaa joten onko se sitten sellaista että tavarat uppoaa.
Bruin
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Bruin »

Täälläpäin metsämaat ovat pääsääntöisesti multaa.
Helposti ovat 1600-1700 luvun kolikot yli 15cm syvyydessä, ompahan niitä kaivettu varmaan 30:stä sentistäkin varsinkin lehtipuumetsistä.
Vastaa Viestiin