Apua! En tiedä metallinpaljastimista mitään, mutta se taitaa olla viimeinen oljenkorteni. Anteeksi jos seikkailen väärällä foorumilla, mutta ajattelin, että täällä voisi olla joku joka osaisi auttaa. Kadotin sormuksen metsään, tiedän suunnilleen minne mutta silmäpelillä en sitä löydä. Sormus on minulle hyvin tärkeä ja olen epätoivoinen! Onko kellään vinkkejä mistä tuollaisia paljastimia saisi, tietysti mahdollisimman edullisesti, lainaan? Löysin netistä jonkun paikan joka vuokraa viikoksi, olikohan n. 40e, mutta minä tarvitsisin vain päiväksi tai kahdeksi, ja vaikka sormus on tärkeä mietin onko mitään järkeä investoida noin paljon - jo itse matka kadotuspaikalle maksaa jonkin verran ja sormus on hopeaa eli ei sinänsä rahallisesti kovin arvokas.. mutta olisin ikionnellinen jos saisin sen takaisin!
Olisin myös kiitollinen, jos joku asiasta tietävä voisi vastata minulle. Onko minulla toivoa? Ja niin, voiko hopeasormuksen löytää metallinpaljastimella siinä missä kultasormuksenkin (useissa yhteyksissä puhutaan kultasormuksen etsimisestä - onko tämä siksi että ne ovat yleisesti ottaen arvokkaampia vai miksi?)? Entä osaako kukaan sanoa painuuko sormus ajan mittaan syvemmälle maahan, eli toisin sanoen kuinka kiire minulla on?!
Helsingissä asun ja pohjoisemmassa lymyää sormus.
Mistä metallinpaljastin lainaan?
Re: Mistä metallinpaljastin lainaan?
Hopea löytyy metallinetsimellä kaikista metalleista parhaiten ja jos maata ei muokata, niin esineen painuminen maahan kestää todella kauan, eli ei mikään kiire ainakaan etsinnän kannalta ole.tiu kirjoitti: Olisin myös kiitollinen, jos joku asiasta tietävä voisi vastata minulle. Onko minulla toivoa? Ja niin, voiko hopeasormuksen löytää metallinpaljastimella siinä missä kultasormuksenkin (useissa yhteyksissä puhutaan kultasormuksen etsimisestä - onko tämä siksi että ne ovat yleisesti ottaen arvokkaampia vai miksi?)? Entä osaako kukaan sanoa painuuko sormus ajan mittaan syvemmälle maahan, eli toisin sanoen kuinka kiire minulla on?!
Helsingissä asun ja pohjoisemmassa lymyää sormus.
Jos tiedät sormuksen suht tarkan sijainnin, niin kyllä sormus voi löytyä hyvinkin helposti metallinetsimellä, eli ei toivoa ole suinkaan menetetty.

Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Hopeasormus löytyy tosiaan paljon helpommin kuin kultasormus, johtuen hopean paremmasta sähkönjohtavuudesta. Eli tämä on piipparille yksi helpommista tapauksista. Normaali hopeasormus pitäisi löytyä laitteella kuin laitteella 10-15 cm:n syvyydestä ja paremmilla koneilla syvemmältäkin
Sormuksen painumien taas riippuu maaperästä, mutta karkeasti ottaen sormus painuu näkymättömiin 1-2 cm hyvinkin nopeasti, mutta sitten painuminen hidastuu. Eli jos se sormus ei ihan suonsilmässä ole, niin aikaa löytämiseen on kyllä useampi vuosi.
Helpoimmalla varmaan pääset, kun kerrot missä päin (kunnan tarkkuudella) sormus sijaitsee ja kyselet sitten täältä kadotettu/löydetty palstalta, josko lähistöltä löytyisi sopivaan aikaan auttava käsi ja piippari.
-TAZ-
Sormuksen painumien taas riippuu maaperästä, mutta karkeasti ottaen sormus painuu näkymättömiin 1-2 cm hyvinkin nopeasti, mutta sitten painuminen hidastuu. Eli jos se sormus ei ihan suonsilmässä ole, niin aikaa löytämiseen on kyllä useampi vuosi.
Helpoimmalla varmaan pääset, kun kerrot missä päin (kunnan tarkkuudella) sormus sijaitsee ja kyselet sitten täältä kadotettu/löydetty palstalta, josko lähistöltä löytyisi sopivaan aikaan auttava käsi ja piippari.
-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
Ihania uutisia, suurkiitos nopeista vastauksista!! Huomasinkin hätäpäissäni viestittyäni, että oli vielä tuollainen kadotettu/löydetty -palsta, ehkäpä kyselen sieltä. Ja siellä joku näytti myös kertovan, että esim. Ramirentilta saa laitteita vuokrattua kohtuuhintaan. Ihana yllätys, että hopea löytyykin helpommin; tuo tieto olisi varmasti ollut löydettävissä, mutta jostain syystä en tältä etsimältä saanut selville, enemmän tosiaan puhutaan luonnollisestikin kullan etsinnästä. Mutta kiva, että on apua tarjolla, toivo heräsi! (suosilmässä ei pitäisi olla, mutta niin, se maaperän muokkaus - tuurillani siellä on alkamassa juuri vuosituhannen hurjimmat metsänhakkuut..!)