Itse löysin samantyyppisen läpyskän Kainuusta pari viikko sitten.
Halkaisija myös 30mm ja muoto muutenkin kolikkomainen, mutta kuitenkin varsin epätasainen. Ei tullut ison koon ja tasaisuuden takia tuo nappi vaihtoehto mieleen
jbro kirjoitti: ↑31 Heinä 2022, 12:41
Halkaisija myös 30mm ja muoto muutenkin kolikkomainen, mutta kuitenkin varsin epätasainen. Ei tullut ison koon ja tasaisuuden takia tuo nappi vaihtoehto mieleen
Penskana laitettiin junaradalle kolikoita, tuli tuon nakoisia... mutta tuo ankkurilapyskan kuvio on liian selkea niin ei varmaan ole siita kyse.
jbro kirjoitti: ↑31 Heinä 2022, 12:41
Katohan niitä on enemmänkin.
Ajattelin ensin että voisko olla jonkun itse tekemä kolikko, mutta jos niitä on useampikin, niin tuskinpa. Tuommoista litteää ankkurinappia en ole kyllä löytänyt netistä.
Onko sinulla takapuolella mitään jälkiä napin kiinnikkeestä? Paljonko halkaisija leveimmästä kohdasta?
-Nokta Makro Legend
-Vanhin löytö varmuudella kampariipus 1100-1300-luvulta.
-Vanhin kolikko Juhana III 2 äyriä 1573 (2kpl)
Täällä päin on myös löytynyt vastaavia ohuen kolikon tapaisia pyörylöitä. Osassa saattaa nippa nappa olla jotain kuviotakin nähtävissä. En tiedä mitä ovat mutta lähin veikkaus voisi olla jetoneita.
Jotain ankkuri-jetoneitakin näkyy olevan maailmalla