Niistä kaivuuluvista ...

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Miihcali
Metallinetsijä

Niistä kaivuuluvista ...

Viesti Kirjoittaja Miihcali »

Taitaa olla turhankin simppeli juttu toisille mutta ehkä syytä kuitenkin varmistaa jos jollakulla oikein tietoa on . :shock: Eli : edessäni on pelto jota viljellään vuokrasopimuksen kautta . Kysynkö luvan kaivamiseen edelleen maanomistajalta vai vuokraoikeuden haltijalta ? Itse pidän jälkimmäistä oikeana osoitteena mutta ei vara venettä kaada . :roll: Kiitos .
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Kysy kummaltakin lupa, niin on ainakin asia kunnossa sitten kerralla. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
patti
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja patti »

Mä mietin tätä asiaa kun viimeksi selvittelin lupaa yhdelle pellolle. Tulin siihen tulokseen, että vuokralainen voi antaa luvan hallinnassaan olevalla pellolla liikkumiseen ja kaivamiseen (=viljelmien ehdoilla). Omistaja puolestaan antaa luvan omaisuutensa poisviemiseen pellolta (=löydetyt esineet), joten selvintä on pyytää lupa molemmilta niin kumpikaan ei voi valittaa toiminnastasi.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Itse olen kysynyt luvan maanomistajalta ja sen jälkeen sopinut vuokraajan kanssa siitä milloin pellolle ei mennä.
Suomen Metallinetsijät Ry
patti
Kunniajäsen

JK kirjoitti:Itse olen kysynyt luvan maanomistajalta ja sen jälkeen sopinut vuokraajan kanssa siitä milloin pellolle ei mennä.
Tuo muuten kuulostaa fiksulta järjestelyltä! Alanpa itsekin käyttämään tuota niin jää yksi selittely ja perustelukierros vähemmäksi. Kiitos hyvästä vinkistä.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Kiitos kiitoksista, Patti ymmärsi heti jutun jujun. :wink:
Suomen Metallinetsijät Ry
P.Aholainen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Miten esitätte asian kun kyselette lupia pelloille?

Tuossa olen miettinyt mitä pellon omistajalle sanoisi että saisi luvan kaivella.
moderaattori
patti
Kunniajäsen

Mä aloitan nykyään tälleen "moi mä harrastan vanhojen metalliesineiden etsimistä pelloista". Tuo lause kuittaa heti sen, että tämä ei ole ammattimaista metallin (=malmin) etsimistä eikä myöskään saa tätä hommaa kuulostamaan turhan fantastiselta aarteiden etsimiseltä. Sitten kun on päästy positiiviseen keskusteluyhteyteen niin sitten kerron tarkemmin millaisia esineitä sieltä yleensä löytyy (solkia, nappeja, kolikoita, rautaa) ja kerron minkäkokoisia kuoppia ja mitä niille kuopille tapahtuu kaivamisen jälkeen. Jotkut pellonomistajat ovat olleet huolissaan heinän kasvusta kuopan kaivamisen jälkeen jolloin olen luvannut pitää huolen siitä, että kuoppa täytetään niin, että tulpan heinäpuoli jää päällepäin eikä kasvu häiriinny. Noilla on lupia irronnut hyvin paitsi siltä yli ysikymppiseltä sodankäyneeltä kartanonisännältä, jonka mailla ei kuulemma saa edes kävellä jokamiehenoikeudella vaan isäntä ajaa kaikki pois mailtaan. Myöskin "miinaharava" herätti negatiivisia mielikuvia sodankäyneessä miehessä...

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Muutaman vanhan kolikon ja puukonterän tms. näyttäminen selvittää asiaa kummasti :wink:
patti
Kunniajäsen

JK kirjoitti:Muutaman vanhan kolikon ja puukonterän tms. näyttäminen selvittää asiaa kummasti :wink:
No jos ei puheet auta niin sitten voin eka yrittää lahjoa ja jos sekään ei auta niin sitten uhkaillaan joo puukolla ;)

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Vastaa Viestiin