Taitaa olla turhankin simppeli juttu toisille mutta ehkä syytä kuitenkin varmistaa jos jollakulla oikein tietoa on . Eli : edessäni on pelto jota viljellään vuokrasopimuksen kautta . Kysynkö luvan kaivamiseen edelleen maanomistajalta vai vuokraoikeuden haltijalta ? Itse pidän jälkimmäistä oikeana osoitteena mutta ei vara venettä kaada . Kiitos .
Mä mietin tätä asiaa kun viimeksi selvittelin lupaa yhdelle pellolle. Tulin siihen tulokseen, että vuokralainen voi antaa luvan hallinnassaan olevalla pellolla liikkumiseen ja kaivamiseen (=viljelmien ehdoilla). Omistaja puolestaan antaa luvan omaisuutensa poisviemiseen pellolta (=löydetyt esineet), joten selvintä on pyytää lupa molemmilta niin kumpikaan ei voi valittaa toiminnastasi.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
JK kirjoitti:Itse olen kysynyt luvan maanomistajalta ja sen jälkeen sopinut vuokraajan kanssa siitä milloin pellolle ei mennä.
Tuo muuten kuulostaa fiksulta järjestelyltä! Alanpa itsekin käyttämään tuota niin jää yksi selittely ja perustelukierros vähemmäksi. Kiitos hyvästä vinkistä.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
Mä aloitan nykyään tälleen "moi mä harrastan vanhojen metalliesineiden etsimistä pelloista". Tuo lause kuittaa heti sen, että tämä ei ole ammattimaista metallin (=malmin) etsimistä eikä myöskään saa tätä hommaa kuulostamaan turhan fantastiselta aarteiden etsimiseltä. Sitten kun on päästy positiiviseen keskusteluyhteyteen niin sitten kerron tarkemmin millaisia esineitä sieltä yleensä löytyy (solkia, nappeja, kolikoita, rautaa) ja kerron minkäkokoisia kuoppia ja mitä niille kuopille tapahtuu kaivamisen jälkeen. Jotkut pellonomistajat ovat olleet huolissaan heinän kasvusta kuopan kaivamisen jälkeen jolloin olen luvannut pitää huolen siitä, että kuoppa täytetään niin, että tulpan heinäpuoli jää päällepäin eikä kasvu häiriinny. Noilla on lupia irronnut hyvin paitsi siltä yli ysikymppiseltä sodankäyneeltä kartanonisännältä, jonka mailla ei kuulemma saa edes kävellä jokamiehenoikeudella vaan isäntä ajaa kaikki pois mailtaan. Myöskin "miinaharava" herätti negatiivisia mielikuvia sodankäyneessä miehessä...
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3