Öhkömönkijä kirjoitti:
NÄÄTÄ, ei taida GM3:kään sinne kultamaille soveltua, vaikka tuo manuaalinen maahäiriön poisto saattaa avittaa ainakin tuon mineralisoituneen maan kanssa - tiettyyn rajaan asti. Laughing
Mulla on Blisstoolissa myös manuaalinen maahäiriön poisto. Se toimii ihan OK, mutta huomasin lapin mailla, että jos maaperässä on kiveä, isompaa ja pienempää, niin mineralisaatio muuttuu jatkuvasti ja voimakkaasti. Ei pysynyt Blisstool mukana. TS. Jatkuvasti saa säätää, eikä siltikään tahdo helpottaa. Jos maaperä on tasainen, eli esim. hiekkaa, on tilanne parempi. Tällaisessa voisi ehkä hippua löytääkin. Taajuus saisi sitten olla vain suurempi ja kela pienempi, että löytää nuo pienemmätkin hiput.
Nuo hirmuhiput, mitä noissa linkeissä tuli, saa kyllä unohtaa. Suurin osa on löytynyt todella syvältä, eli 2-7 metriä, koneellisessa kaivuussa. Tietystihän tuuri voi käydä ja löytö tulla pintamaistakin. Olen kuullut piipparilla löytyneen n. 20g hipun ja se on jo ISO.
Olen käynyt kaivuuhomissa itsekin ja mielenkiintoinen on ajatus, että etsisi piipparilla kultaa. Inarissa Kutturantien seutuja voisi olla hyväkin piipparoida, sillä maasto on aikalailla hiekkaa. Hippuahan siellä on jokapaikassa, mutta se on suurimmaksi osaksi hienoa pölyä. Jos laite pystyy havaitsemaan tuollaisen nuppineulan nupin kokoisen hipun, niin voisi lähteä jo koittamaan. Kelahan on yleensä aina vesitiivis, joten noita purojen pohjiahan kannattaisi piippailla.