Metallinetsin aloittelijalle

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Metallinetsin aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Tällä palstalla on hyvin usein aloittelijoiden kysymyksiä siitä mikä olisi sopiva etsin aloittelijalle. Ja vastauksia tulee kuin apteekin hyllystä.
Haluaisin kuitenkin kertoa omasta kokemuksesta että jos on tällainen täysin epämusikaalinen henkilö kuin minä (viiva laulussa ennnen äänenmurrosta) , niin pitää olla näytöllinen laite. En koskaan ole oppinut tulkitsemaan noita eri ääniä mitä etsimet päästelevät vaan aina katson viisarista että missä mennään.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Paljos sä sait sitten äänenmurroksen jälkeen, ruksin?

Äänilaitteista aloittelijalle sopii vain sellaiset, joissa on vain kaksi ääntä: PIIP hyville ja PRÖÖT huonoille tai diskriminaation kanssa pelkkä PIIP. Äänien eri vivahduksia ei tarvitse kuunnella ja opetella vaan riittää kun kaivaa kun piippaa. Esim. halvat Black Bullit on tällaisia

Muuten olen kanssasi täysin samaa mieltä.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Ekomasteri
Kunniajäsen
Viestit: 1606
Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29

Re: Metallinetsin aloittelijalle

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

ilkkap kirjoitti:Tällä palstalla on hyvin usein aloittelijoiden kysymyksiä siitä mikä olisi sopiva etsin aloittelijalle. Ja vastauksia tulee kuin apteekin hyllystä.
Haluaisin kuitenkin kertoa omasta kokemuksesta että jos on tällainen täysin epämusikaalinen henkilö kuin minä (viiva laulussa ennnen äänenmurrosta) , niin pitää olla näytöllinen laite. En koskaan ole oppinut tulkitsemaan noita eri ääniä mitä etsimet päästelevät vaan aina katson viisarista että missä mennään.
Tuo olikin hyvä pointti ilkkap :shock: Äkkiseltään ei tule asiaa ajateltua tuolta kannalta. Onhan näytöstä toki paljon muutakin hyötyä säätöjä ajatellen (valmiit tehdas ohjelmat) toki löytyyhän näitä tietty potikakoneistakin.
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kyllä ilkkap puhuu ihan asiaa. Kaikilla ei tosiaan ole samanlainen "sävelkorva". Huonommalla kyvyllä erottaa äänistä eri vivahteita näytöllinen laite kyllä puolustaa hyvin paikkansa kuten se tekee myös paikoissa missä on paljo roskaa. Tietysti sitäkin pitää oppia tulkitsemaan eikä aina vaan sokeasti luottaa siihen mitä näyttö sanoo mutta sen kyllä oppii kokemuksesta.

Näytöttömän kaksiäänisen laitteen etu alottelijalle on mun mielestä sen yksinkertaisuus. Jos se sanoo beep niin kaivetaan ja jos se sanoo proot niin ei ei sit kaiveta. Varsinkin jos joku kokeneempi on sanonu mihin kohtaan se disci säädetään.

Makuja on monia ja siks onki hyvä että on vaihtoehtoja. Kuten useimmat varmaan ovat huomanneet itse suosin ns. äänilaitteita mutta en todellakaan katso nurjasti myöskään näytöllisiä laitteita. Onhan mulla itselläki sellanen :lol: Sellasen asian olen kyllä havainnut että ne jotka alottavat äänilaitteilla ja omaavat sellasen sävelkorvan että voivat oppia sen käytön, he saavat enemmän irti myös näytöllisen laitteen kertomasta. Ovathan nekin myös äänilaitteita aika usein. (meninköhän kaiveleen nyt muurahaispesään :oops: )
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Keseppa kirjoitti:Sellasen asian olen kyllä havainnut että ne jotka alottavat äänilaitteilla ja omaavat sellasen sävelkorvan että voivat oppia sen käytön, he saavat enemmän irti myös näytöllisen laitteen kertomasta. Ovathan nekin myös äänilaitteita aika usein. (meninköhän kaiveleen nyt muurahaispesään :oops: )
Tuskin menit (tai sitten menit, koska mäkin vastaan tähän ;)). Ainakin mulla ID-näytöllisellä laitteella aloittaneena käyttäjänä on jäänyt hyvin pitkälti tuon ääni-informaation, etenkin niiden hiljaisempien signaalien huomioonottaminen lapsenkenkiin. Jos laite näyttää kuvaa ja sanoo ääntä niin "diskriminoimalla" äänet korvilla saat vain 50% informaatiosta. Olen varma, että äänilaitteella olisin kaivanut monen monta signaalia enemmän per etsintäkerta, etenkin ne "kaivanko vai enkö kaiva" signaalit.

Eli kyllä sä mun mielestä olet oikeassa.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Jedward
Raavas Tonkija
Viestit: 976
Liittynyt: 13 Syys 2008, 10:41
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Jedward »

patti kirjoitti:
Keseppa kirjoitti:Sellasen asian olen kyllä havainnut että ne jotka alottavat äänilaitteilla ja omaavat sellasen sävelkorvan että voivat oppia sen käytön, he saavat enemmän irti myös näytöllisen laitteen kertomasta. Ovathan nekin myös äänilaitteita aika usein. (meninköhän kaiveleen nyt muurahaispesään :oops: )
Tuskin menit (tai sitten menit, koska mäkin vastaan tähän ;)). Ainakin mulla ID-näytöllisellä laitteella aloittaneena käyttäjänä on jäänyt hyvin pitkälti tuon ääni-informaation, etenkin niiden hiljaisempien signaalien huomioonottaminen lapsenkenkiin. Jos laite näyttää kuvaa ja sanoo ääntä niin "diskriminoimalla" äänet korvilla saat vain 50% informaatiosta. Olen varma, että äänilaitteella olisin kaivanut monen monta signaalia enemmän per etsintäkerta, etenkin ne "kaivanko vai enkö kaiva" signaalit.

Eli kyllä sä mun mielestä olet oikeassa.

t. patti
Fisher F70:ssä olen tykännyt siitä, että laitteen singaali ei muutu kohteen syvyyden mukana heikommaksi. Minulla ei ole ollut juuri koskaan tarvetta seurailla laitteen ID-lukemia.
F70:n ääniasetuksina olen tottunut käyttämään pelkästään DELTA PICHIÄ (The higher the ID, the higher the pitch).

Tekneticsissä ääni heikkenee kohteen syvyyden mukaan, joten siinä on näytölläkin minulle enemmän merkitystä.

Oma mielipiteeni on, että näytöllä varustettu laite on kyllä aloittelijalle paras vaihtoehto.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Vastaa Viestiin