Tällä palstalla on hyvin usein aloittelijoiden kysymyksiä siitä mikä olisi sopiva etsin aloittelijalle. Ja vastauksia tulee kuin apteekin hyllystä.
Haluaisin kuitenkin kertoa omasta kokemuksesta että jos on tällainen täysin epämusikaalinen henkilö kuin minä (viiva laulussa ennnen äänenmurrosta) , niin pitää olla näytöllinen laite. En koskaan ole oppinut tulkitsemaan noita eri ääniä mitä etsimet päästelevät vaan aina katson viisarista että missä mennään.
Metallinetsin aloittelijalle
Paljos sä sait sitten äänenmurroksen jälkeen, ruksin?
Äänilaitteista aloittelijalle sopii vain sellaiset, joissa on vain kaksi ääntä: PIIP hyville ja PRÖÖT huonoille tai diskriminaation kanssa pelkkä PIIP. Äänien eri vivahduksia ei tarvitse kuunnella ja opetella vaan riittää kun kaivaa kun piippaa. Esim. halvat Black Bullit on tällaisia
Muuten olen kanssasi täysin samaa mieltä.
t. patti
Äänilaitteista aloittelijalle sopii vain sellaiset, joissa on vain kaksi ääntä: PIIP hyville ja PRÖÖT huonoille tai diskriminaation kanssa pelkkä PIIP. Äänien eri vivahduksia ei tarvitse kuunnella ja opetella vaan riittää kun kaivaa kun piippaa. Esim. halvat Black Bullit on tällaisia
Muuten olen kanssasi täysin samaa mieltä.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
-
Ekomasteri
- Kunniajäsen
- Viestit: 1606
- Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29
Re: Metallinetsin aloittelijalle
Tuo olikin hyvä pointti ilkkapilkkap kirjoitti:Tällä palstalla on hyvin usein aloittelijoiden kysymyksiä siitä mikä olisi sopiva etsin aloittelijalle. Ja vastauksia tulee kuin apteekin hyllystä.
Haluaisin kuitenkin kertoa omasta kokemuksesta että jos on tällainen täysin epämusikaalinen henkilö kuin minä (viiva laulussa ennnen äänenmurrosta) , niin pitää olla näytöllinen laite. En koskaan ole oppinut tulkitsemaan noita eri ääniä mitä etsimet päästelevät vaan aina katson viisarista että missä mennään.
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Kyllä ilkkap puhuu ihan asiaa. Kaikilla ei tosiaan ole samanlainen "sävelkorva". Huonommalla kyvyllä erottaa äänistä eri vivahteita näytöllinen laite kyllä puolustaa hyvin paikkansa kuten se tekee myös paikoissa missä on paljo roskaa. Tietysti sitäkin pitää oppia tulkitsemaan eikä aina vaan sokeasti luottaa siihen mitä näyttö sanoo mutta sen kyllä oppii kokemuksesta.
Näytöttömän kaksiäänisen laitteen etu alottelijalle on mun mielestä sen yksinkertaisuus. Jos se sanoo beep niin kaivetaan ja jos se sanoo proot niin ei ei sit kaiveta. Varsinkin jos joku kokeneempi on sanonu mihin kohtaan se disci säädetään.
Makuja on monia ja siks onki hyvä että on vaihtoehtoja. Kuten useimmat varmaan ovat huomanneet itse suosin ns. äänilaitteita mutta en todellakaan katso nurjasti myöskään näytöllisiä laitteita. Onhan mulla itselläki sellanen
Sellasen asian olen kyllä havainnut että ne jotka alottavat äänilaitteilla ja omaavat sellasen sävelkorvan että voivat oppia sen käytön, he saavat enemmän irti myös näytöllisen laitteen kertomasta. Ovathan nekin myös äänilaitteita aika usein. (meninköhän kaiveleen nyt muurahaispesään
)
Näytöttömän kaksiäänisen laitteen etu alottelijalle on mun mielestä sen yksinkertaisuus. Jos se sanoo beep niin kaivetaan ja jos se sanoo proot niin ei ei sit kaiveta. Varsinkin jos joku kokeneempi on sanonu mihin kohtaan se disci säädetään.
Makuja on monia ja siks onki hyvä että on vaihtoehtoja. Kuten useimmat varmaan ovat huomanneet itse suosin ns. äänilaitteita mutta en todellakaan katso nurjasti myöskään näytöllisiä laitteita. Onhan mulla itselläki sellanen
Tuskin menit (tai sitten menit, koska mäkin vastaan tähänKeseppa kirjoitti:Sellasen asian olen kyllä havainnut että ne jotka alottavat äänilaitteilla ja omaavat sellasen sävelkorvan että voivat oppia sen käytön, he saavat enemmän irti myös näytöllisen laitteen kertomasta. Ovathan nekin myös äänilaitteita aika usein. (meninköhän kaiveleen nyt muurahaispesään)
Eli kyllä sä mun mielestä olet oikeassa.
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Fisher F70:ssä olen tykännyt siitä, että laitteen singaali ei muutu kohteen syvyyden mukana heikommaksi. Minulla ei ole ollut juuri koskaan tarvetta seurailla laitteen ID-lukemia.patti kirjoitti:Tuskin menit (tai sitten menit, koska mäkin vastaan tähänKeseppa kirjoitti:Sellasen asian olen kyllä havainnut että ne jotka alottavat äänilaitteilla ja omaavat sellasen sävelkorvan että voivat oppia sen käytön, he saavat enemmän irti myös näytöllisen laitteen kertomasta. Ovathan nekin myös äänilaitteita aika usein. (meninköhän kaiveleen nyt muurahaispesään)
). Ainakin mulla ID-näytöllisellä laitteella aloittaneena käyttäjänä on jäänyt hyvin pitkälti tuon ääni-informaation, etenkin niiden hiljaisempien signaalien huomioonottaminen lapsenkenkiin. Jos laite näyttää kuvaa ja sanoo ääntä niin "diskriminoimalla" äänet korvilla saat vain 50% informaatiosta. Olen varma, että äänilaitteella olisin kaivanut monen monta signaalia enemmän per etsintäkerta, etenkin ne "kaivanko vai enkö kaiva" signaalit.
Eli kyllä sä mun mielestä olet oikeassa.
t. patti
F70:n ääniasetuksina olen tottunut käyttämään pelkästään DELTA PICHIÄ (The higher the ID, the higher the pitch).
Tekneticsissä ääni heikkenee kohteen syvyyden mukaan, joten siinä on näytölläkin minulle enemmän merkitystä.
Oma mielipiteeni on, että näytöllä varustettu laite on kyllä aloittelijalle paras vaihtoehto.
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.
Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
