Olipa kerran sormus joka löytyi

Oletko kadottanut kallisarvoisen korusi tai tippuiko esim. työkoneestasi vaikeasti saatava osa. Vai muistatko jo vuosia sitten kadottaneesi jonkin metalliesineen jonnekkin, mistä et koskaan enää kuvitellut sen löytyvän. Kirjoita tälle foorumille ja kysy jos joku aarremaanalla.comin jäsenistä osaisi auttaa.
n00b
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Touko 2012, 22:08

Olipa kerran sormus joka löytyi

Viesti Kirjoittaja n00b »

Tässä teille aloittelijan onnistumistarina, joka toivottavasti toimii kannustimena arvoesineensä hukanneille muille metallinetsintäharrastuksesta tietämättömille :)

Hukkasin vihkisormukseni (hevos)tallilla viime viikon lopulla. Sormus pääsi putoamaan taskusta huomaamattani - itse asiassa en ollut edes tiennyt laittaneeni sormuksia taskuun, sen verran tiedostamatta niiden riisuminen oli käynyt. Löysin vasta lähtiessä kihlasormukseni yksikseen takin taskusta, ja aavistin pahinta. Palasin paikalle etsimään, haravoiden ja silmämääräisesti etsien, mutta mitään ei löytynyt oletetulta hukkumispaikalta eikä myöskään autosta. "Sinne meni", ajattelin, ja mietin jo miten säästää rahat uuden sormuksen ostamiseen.

Isäni kuitenkin hoksasi, että metallinpaljastimellahan tuon voisi vielä löytää. Tämä ei ollut tullut mieleeni alkuunkaan, koska mitään vastaavaa en ollut koskaan aiemmin käyttänyt. Siispä aloin googlailla metallinpaljastimia vuokraavia liikkeitä, ja sitä kautta löysin myös tälle foorumille. Oli lohduttavaa tietää, että on olemassa innokkaita harrastajia, jotka voisivat tulla auttamaan!

Koska olen kuitenkin hieman itsepäinen ja mielelläni opiskelen uusia asioita, päätin ensin vuokrata laitteen ja yrittää itse etsiä sormusta, ja vasta sitten tukeutua keskustelupalstan apuun. Aloin tavallaan jo innostua etsintäideasta. Minusta oli jotenkin aivan uskomatonta, miten porukka oli löytänyt vanhoja kolikoitakin - miksipä siis minä en löytäisi sormustani!

Vuokrasin laitteen mallia perus (White's Beachcomber) lähimmästä rakennuskonevuokraamosta. Siellä minua varoiteltiin, että aika harva löytää etsimäänsä, varsinkaan näin pientä esinettä, ja että varmaa etsintälaitetta ei ole. Innostus pääsi vähän laskemaan, mikä oli ehkä ihan hyvä liikojen odotusten kannalta, mutta lähdin silti jännittyneenä hommiin. Etsittävää oli aika paljon: heti alkuun n. 8x30m kokoinen hiekkakenttäalue (muistikuvieni mukaan rajattu alue ratsastuskentästä), sitten vielä sama laajennettuna mikäli ensin ei löytyisi, plus tiet ynnä muut sen ympärillä, missä vain hevosen kanssa olin liikkunut. Vaikutti neulan etsimiseltä heinäsuovasta, niin paljon lääniä oli. Lisäksi välissä hiekkakenttä oli lanattu, sillä oli liikkunut useita hevosia, ja taivaaltakin oli tullut muutaman kerran vettä. Varauduin parin päivän uurastukseen.

Koska metallinpaljastinta oli kutsuttu minulle miinaharavaksi, mieleeni juolahti, että voisin alkaa tutkia tuota hiekkakenttää aluksi ruudukkona, jotta tietäisin mitä olen tutkinut ja välttäisin turhaa työtä. Alku oli turhauttava: laite surisi erilaisilla äänillä riippuen, kuinka kaukana maasta se oli, ja jouduinkin useaan kertaan "ottamaan mallia" toisella sormuksella, miltä äänen pitäisi esineen löytyessä kuulostaa.

Noin puolen tunnin pedantin heilumisen jälkeen tuli vihdoin kaipaamani särähtävä ääni. En voinut uskoa, kun monesta eri suunnasta kokeiltuna ääni yhä vain pysyi samassa kohdassa! Kaivelin hiekkaa, mutta mitään ei löytynyt. Aloin jo epäillä löytöä virheeksi, mutta skannailin hiekkakasaa vielä uudestaan. Tulos oli edelleen sama. Aloin kaivella tarkemmin. Märkä hiekka piti murustaa käsissä pienemmäksi, mutta kyllä, sieltä sormus vain löytyi! Hihkuin onnesta :) Ymmärsin hyvin, miksi metallinetsintä on koukuttava harrastus. Useampaa puhelua ja keskustelua myöhemmin vannoin, että jos joku vain joskus hukkaa jotain vastaavaa, tulen mielelläni paikalle etsimään. Olihan se vaan kivaa löytää oma sormus takaisin, ja ihan itse! :) :roll:
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

nyt sit vaan miettimään, mistä säästää rahat oman piipittimen hankintaan... :)
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
pee tee
Metallinetsijä
Viestit: 393
Liittynyt: 24 Helmi 2012, 01:15
Paikkakunta: se o hamina

Re: Olipa kerran sormus joka löytyi

Viesti Kirjoittaja pee tee »

n00b kirjoitti: Koska olen kuitenkin hieman itsepäinen ja mielelläni opiskelen uusia asioita, päätin ensin vuokrata laitteen ja yrittää itse etsiä sormusta, ja vasta sitten tukeutua keskustelupalstan apuun.
Arvostan. 8) :lol:

ja hieno homma että sormus löyty.

Tuliko tönginnän sivutuotteena mitää muuta..?
Fisher F2, C.Scope 6mxi (huollettu), Garrett Sea Hunter Mark II (korjattu), Garrett propointer, sekalaiset kaivuuvälineet, FTN-63 magneetti.
Member of Team KRE, Member of SME ry
n00b
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Touko 2012, 22:08

Re: Olipa kerran sormus joka löytyi

Viesti Kirjoittaja n00b »

Ei tullut, joten ei tarvinnut kerätä säkeittäin romua, kuten näköjään jotkut ovat tehneet :) Se oli kyllä pelkästään hyvä asia, koska en ollut varma laitteen äänistä muutenkaan. Jos pikkuesineitä tai muuta taustahälyä aiheuttavaa metallia olisi maassa ollut, en välttämättä olisi sormusta löytänytkään.
Avatar
VeeVee
Raavas Tonkija
Viestit: 505
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 01:37
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa, Oulu & ympäristö

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

Itsellänikin on anopin sormuksen putoamispaikka tiedossa mutta eipä sitä ole vielä löytynyt, vaikka olen haravoinut aluetta useampaan otteeseen... Voi toki olla, että joku on sen jo löytänyt ja pistänyt omaan taskuunsa mutta aina minä vaan jaksan mennä uudestaan ja uudestaan aluetta katsastamaan :D
Pihaa, jolle sormus on tippunut, on kynnetty ja äestetty, sekä talvisin lingottu luntakin, joten jos sormus on edelleen mullan alla, se voi olla kulkeutunut aivan toiselle reunalle pihaa....

Sitkeästi vaan eteenpäin. Tähän mennessä alueelta on löytynyt puolen litran minigrippipussillinen kolikoita :D :D
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
Avatar
S.o.F.
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Huhti 2010, 22:40
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja S.o.F. »

Hienoa, että löytyi! :)

Työkaverini - tai paremminkin hänen siippansa - on hukannut vihkisormuksensa joskus ´72 tai ´73. Kyseli, että tulenko koittamaan, että löytyykö... Tottahan toki kun kesän sato on korjattu pois tieltä. Siihen mennessä pitäisi oppia F2:sta käyttämään ihan oikeastikin. Ja ei, en usko, että tämä sormus löytyy - paikalla on viljelty koko ajan perunaa, joten maata on myllätty rajusti rapiat 40 vuotta... :roll: Kun aika koittaa niin laitetaan raporttia tulemaan. :)
Fisher F2, Garrett Pro-Pointer
BW kenttälapio & sekalaisia kaivuuvälineitä 8)
-----------------------------------------------------------
Vanhin löytö: Nuolen kärki, rautakautinen tai viimeistään keskiaikainen
Ekomasteri
Kunniajäsen
Viestit: 1606
Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

Löytyy varmasti jos ei joku ole jo aikaisemmin sitä löytänyt :wink:
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
spwaw
Metallinetsijä
Viestit: 482
Liittynyt: 17 Syys 2010, 20:01

Viesti Kirjoittaja spwaw »

Onneksi olkoon!
Vastaa Viestiin