Mysteeriksi jääneitä löytöjäni.

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Mysteeriksi jääneitä löytöjäni.

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Katsotaan, jos kukaan osaisi sanoa näistä mitään.

Sinettikö? KUVA 1 KUVA 2

Materiaali: Väittäisin lyijyksi. Suht painavaa, pehmeää (vuolin puukolla reunaa), jättää paperiin harmaata jälkeä. Piippaa Acessa kullan/alumiinin kohdalla.

Löytöpaikka: Metsittynyt pelto.

Muuta: Tekstiä, jota hahmottelin kuvatekstiin. Saksankielinen Ü-kirjain.
Reunassa on yhdessä kohtaa reikä esim. ehkäpä narunpäille. Onkohan vaan wanhan makkarapaketin päätysinetti?

Lyijykuula. Ammusko? KUVA 1 KUVA 2 KUVA 3 KUVA 4

Materiaali: Väitän lyijyksi. Painava. Piippaa Acessa kullan/alumiinin kohdalla.

Löytöpaikka: Metsittynyt pelto.

Muuta: Ei aivan pyöreä. Outo litteä saumantapainen kiertää kuulan. Halkaisija ~9 mm.

Sormustinko?
KUVA 1 KUVA 2

Materiaali: Ehkä messinkiä tai kuparia. Piippaa Acessa kullan/alumiinin kohdalla.

Löytöpaikka: Metsittynyt pelto tai joku sen tapainen. Ilmeisesti paikalla on sijainnut joskus pieni maatila.

Muuta: Ulkoreunaa kiertää kolme uraa. Avoin pää. Sisään sopii vain pikkurilli mun kädestä.

Puolikas musketinkuulako? KUVA 1 KUVA 2 KUVA 3

Materiaali: Väitän lyijyksi. Painava. Piippaa Acessa hyppien kullan/alumiinin - keski kohdalla.

Löytöpaikka: Merenhiekkaranta Pärnussa

Muuta: Halkaisija ~17 mm.

Epämääräisiä metallivalumöykkyjä. Jotain kuonaako vain? KUVA 1 KUVA 2 KUVA 3 KUVA 4

Materiaali: Ei tietoa. Ei kuitenkaan ruostu tai tartu magneettiin. Todella kovaa. Ei väänny. Murtuu poikki, mutta ei käsivoimin. Väri on perushopeanharmaa.. Sisältä todella rakeista, pinnalta melko huokoista. Piippaa Acessa kullan/alumiinin kohdalla.

Löytöpaikka: Pieni kesantopelto.

Kertokaahan jos osaatte sanoa mistään näistä mitään. :roll:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Hannu Hanhi
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Hannu Hanhi »

Oiskohan toi eka plombi eli kangaspakan lyijysinetti?
Ace250+isompi kela.
Minelab Musketeer Advantage 10.
Garret pinpointteri+Fiskarsin taitettava.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

No ohoh! :D
Sellaiseksihan sitä voisi jotenkin kuvitella...
Toivottavasti ehkä ei kuitenkaan mistään keskiajalta, koska tein jo siihen puukolla aika ruman jäljen yrittäessäni selvittää sen materiaalia. :oops:
Garrett Pro-Pointer
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Ensimmäinen näyttää lyijysinetiltä. Jos selvität tuon tekstin niin pääsee pitemmälle tunnistuksessa.
Lyijykuula on se miksi sitä epäilit

Sormustinkuvasta puuttuu mitat mutta voisi olla kävelykepin alahela. Sopisiko mitoiltaan?
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Sinetin tekstistä on todella vaikea saada selvää. Täytyy sitten varmaan vielä kuitenkin yrittää... Taidan ottaa siitä vielä tarkemman kuvaan, niin halukkaat voivat itsekin yrittää sitä tavailla. :)

Minkälaisessa tussarissa tota mun 9 mm saumallista ei täysin pyöreää kuulaa on mahdettu käyttää? :o Joku veikkasi joskus kotiporukoista wanhaksi susiluodiksi tms.

Sormustimen mitat tosiaan ovat: Halkaisija 14 mm, korkeus 17 mm.
Minun ehkä aika normaalikokoiseen miehen käteen sopii tämä vain pikkurilliin. Voisin ottaa tästäkin myöhemmin havainnollistavan kuvan.
Garrett Pro-Pointer
teksako
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja teksako »

Minä veikkaisin sitä haulipyssyn kuulaksi, olen itse löytänyt tuollaisia samoista paikoista kun noita musketinkuulia,siinä näkyy selvä
valusauma ja sellainen pieni nutikka josta se on katkaistu(yleensä).
Sellaisessa teoksessa kun Kustaan sota on maininta että laivasto ainakin on käyttänyt näitä haulipyssyjä se on sellainen lyhyt piippunen lähitaisteluun tarkoitettu peli.Ja onhan niitä tietysti ollut jalkaväelläkin luulisin.Ja halkaisija on noin 9 mm.
Kuva
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Mc_Mursu kirjoitti:Sinetin tekstistä on todella vaikea saada selvää. Täytyy sitten varmaan vielä kuitenkin yrittää... Taidan ottaa siitä vielä tarkemman kuvaan, niin halukkaat voivat itsekin yrittää sitä tavailla. :)

Minkälaisessa tussarissa tota mun 9 mm saumallista ei täysin pyöreää kuulaa on mahdettu käyttää? :o Joku veikkasi joskus kotiporukoista wanhaksi susiluodiksi tms.

Sormustimen mitat tosiaan ovat: Halkaisija 14 mm, korkeus 17 mm.
Minun ehkä aika normaalikokoiseen miehen käteen sopii tämä vain pikkurilliin. Voisin ottaa tästäkin myöhemmin havainnollistavan kuvan.
Minun isoisäni kepin alahelan mitat ovat fii: 20mm ja korkeus 30mm. Näyttää samalta kuin tuo sinun mutta on vain yksi tuommoinen rengas. ja tuota aukkoa ei ole toisessa päässä, on vielä ehjä. Lisäksi se on naulattu yhdellä nupinaulalla sivusta. Eli siis vahvistaa tuota kepin alahelateoriaa.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Kiitoksia tähän asti kertyneistä vastauksista. :)

Kuva
Nyt olis tuosta mahdollisesta plombista parempia kuvia ja vähän teksti hahmotteluakin. Heti 2:n ensimmäisen kuvan jälkeen olevat 7 kuvaa ovat siis uusia. KÄYKÄÄHÄN KAHTOO!
ilkkap kirjoitti: Minun isoisäni kepin alahelan mitat ovat fii: 20mm ja korkeus 30mm. Näyttää samalta kuin tuo sinun mutta on vain yksi tuommoinen rengas. ja tuota aukkoa ei ole toisessa päässä, on vielä ehjä. Lisäksi se on naulattu yhdellä nupinaulalla sivusta. Eli siis vahvistaa tuota kepin alahelateoriaa.
Eli omani ei ole aivan samankokoinen kuin tuo isoisäsi kepin alahela. Lisäksi siinä ei ole naulanreikää kyljessä. Eihän se kuitenkaan sulje mahdollisuutta täysin pois.
Garrett Pro-Pointer
ihis81
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Mä saan kuvia katseltuani tosta tekstistä BAR,ELE... jne.

Ainakin on olemassa nykyään joitain bar,eleven, taitaa olla jotain ravintoloita tms.
En tiiä juontaako jostain kauempaa noidenkin nimet.

Edit: Taitaa se sittenkin olla T eikä pilkku :?
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Vastaa Viestiin