Tästä pinpointer asiasta on tullut jo monta kertaa sellainen juupas-eipäs väittely, että en mielelläni ota asiaan kantaa, mutta otan kuitenkin
Olen itsekin harrastanut n.20 vuotta tätä jaloa lajia ja olen kyllä tullut mainiosti toimeen ilman pinpointeriakin. Etenkin, kun en ole koskaan kaivellut esim. puistoalueilla, joissa täytyy olla huomattavasti tarkempi ja "siistimpi" noiden kaivantojen kanssa.
Pellolla kun tarvitsee vain koukata lapiolla maakokkare sivuun ja multaa kouraan ja kokeilee, milloin esine on kädessä. Olen ollut useinkin tilanteessa, jossa vierellä etsii pinpointerin omistaja ja silti olen löytänyt nopeammin esineen kuin vierellä touhuava "pointtaaja".
Olisihan se ko. tarvike silloin hyvä olemassa, kun maa on erityisen märkää, jolloin hanska pysyisi siistimmässä kunnossa, kun ei tarvitsisi rapaa käsitellä niin paljon, joten ei ole suinkaan poissuljettu asia, ettenkö joskus hommaa ko. tarviketta, vaikka hyvin olen tullut toimeen ilmankin.
Ts. jokainen tekee niinkuin hyvältä tuntuu, eikä tässäkään asiassa ole sitä ainoaa oikeaa tapaa.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.