Pinpointterin tarpeellisuus. Siirretty toisesta keskustelust

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Veem kirjoitti:Mikäli jatkat harrastusta yhtään pidemmälle tulet hankkimaan sen pinpointterin joka tapauksessa. GM3+propointer saa siis äänen tältä suunnalta, eikä tarvinnut edes miettiä pitkään.:D

Perus GM3 on jo näyttänyt kykynsä varsin vakuuttavasti, eli mahdollisesta lisäbuustista saatava etu < pinpointerista saatava etu.
20 vuotta harrastanut ilman pinpointteria. Melkein sanoisin että päinvastoin: alussa pinpointer helpottaa etsintää.

Sanokaas muutkin mielipiteenne pinpointterin tarpeellisuudesta, etenkin ne, jotka etsivät joskus ilmankin.
Veem
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Veem »

ilkkap kirjoitti:
Veem kirjoitti:
Perus GM3 on jo näyttänyt kykynsä varsin vakuuttavasti, eli mahdollisesta lisäbuustista saatava etu < pinpointerista saatava etu.
20 vuotta harrastanut ilman pinpointteria. Melkein sanoisin että päinvastoin: alussa pinpointer helpottaa etsintää.

Sanokaas muutkin mielipiteenne pinpointterin tarpeellisuudesta, etenkin ne, jotka etsivät joskus ilmankin.
Olen etsinyt ilmankin, ~15 vuotta harrastusta takana ilman pointteria, ja nyt pari vuotta pinpointterin kanssa. En vaihtaisi enää takaisin. Vuodet eivät tosin vaikuta mitään. Jos tuntimäärissä lasketaan, olen varmasti poikanen ilkkaan ja moneen muuhunkin verrattuna...

Jälleen hyvä esimerkki siitä, että tyylejä harrastaa on about yhtä paljon kuin harrastajiakin. Olisi tosiaan mukava kuulla muidenkin kokemuksia pointterin hyödyllisyydestä.

Oletko muuten samaa mieltä tuosta kirjoittamastani buusti < pinpointer -jutusta?
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tästä pinpointer asiasta on tullut jo monta kertaa sellainen juupas-eipäs väittely, että en mielelläni ota asiaan kantaa, mutta otan kuitenkin :wink:

Olen itsekin harrastanut n.20 vuotta tätä jaloa lajia ja olen kyllä tullut mainiosti toimeen ilman pinpointeriakin. Etenkin, kun en ole koskaan kaivellut esim. puistoalueilla, joissa täytyy olla huomattavasti tarkempi ja "siistimpi" noiden kaivantojen kanssa.
Pellolla kun tarvitsee vain koukata lapiolla maakokkare sivuun ja multaa kouraan ja kokeilee, milloin esine on kädessä. Olen ollut useinkin tilanteessa, jossa vierellä etsii pinpointerin omistaja ja silti olen löytänyt nopeammin esineen kuin vierellä touhuava "pointtaaja".

Olisihan se ko. tarvike silloin hyvä olemassa, kun maa on erityisen märkää, jolloin hanska pysyisi siistimmässä kunnossa, kun ei tarvitsisi rapaa käsitellä niin paljon, joten ei ole suinkaan poissuljettu asia, ettenkö joskus hommaa ko. tarviketta, vaikka hyvin olen tullut toimeen ilmankin.

Ts. jokainen tekee niinkuin hyvältä tuntuu, eikä tässäkään asiassa ole sitä ainoaa oikeaa tapaa.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Keseppa
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Aivan samaa mieltä kuin Leijona.

Itse käytän pointteria ja monessa paikassa siitä on paljo hyötyä. Joskus se taas on vaan edessä. Pitäis vaan oppia millon sitä on paras käyttää ja millon ei. Tuossa asiassa olen itsekkin vielä noviisi. Ratkasevaa on kuitenki se että ilmankin pärjää.

Yks paikka missä pointteri ehdottomasti nopeuttaa hommaa on kuivalla hiekalla etsintä. Paitsi tietysti jos käyttää hyvää scooppia :lol:

Makuasia, vähä paha väitellä tästä :roll:
patti
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja patti »

Leijona kirjoitti: Olen itsekin harrastanut n.20 vuotta tätä jaloa lajia ja olen kyllä tullut mainiosti toimeen ilman pinpointeriakin. Etenkin, kun en ole koskaan kaivellut esim. puistoalueilla, joissa täytyy olla huomattavasti tarkempi ja "siistimpi" noiden kaivantojen kanssa.
Leijonan osui asian ytimeen. Pellolla etsiminen on helppoa ilman pinpointeria kun taas nurmikolla se on ihan ehdoton peli juuri ym. syistä. Eli mieti Nasse mitä aiot etsiä ja osta laitteet sen mukaisesti.

t.patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Samoilla linjoilla miekin.
Joku turha kolo jääny kaivamatta nurmella, kun pointteri on löytäny heti pinnasta. Helpottaa myös metsässä, juurien alta etsimistä.
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Taisi muutama kausi mennä ilman pinpointteria, mutta enää en haluaisi olla ilman ko. värkkiä, on se niin paljon vaivattomampaa/nopeampaa etsiä kohde ja siirtyä sitten seuraavaan. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Hannu Hanhi
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Hannu Hanhi »

Olen tykännyt. Kuin sormi joka osoittaa missä kohde piilee.
Olen käyttänyt pointteria myös etsimenä vintillä ja oli parempi käyttää ahtaissa paikoissa.
Vähemmän kaivamista ja muutenkin siistimpää+helpompaa ulkona.
Ace250+isompi kela.
Minelab Musketeer Advantage 10.
Garret pinpointteri+Fiskarsin taitettava.
Rolle
Metallinetsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Se on totta, että pinpointterin kanssa hommasta tulee helposti hieman näpertelyä. En yhtään ihmettele, jos Leijona saa kohteen pinnalle nopeammin ilman pointteria kuin sen kanssa. Lapiolla kunnon tuppo irti, heilautus kelalla yli, puolitus, puolitus, puolitus ja kohde on kourassa.
Pinpointterin kanssa alkaa helposti turhaan tökkimään ympäristöä, ja roskaisessa maassa discriminoimattomalla pinpointterilla saa kerättyä ämpärillisen nauloja ennen kohteen löytymistä.

Mutta esimerkiksi metsässä pinpointteri on hyvä apuväline. Etsin näyttää, että siellä se aarre on kivikossa tai juurikossa, mutta kovin suuria kuoppia ei juurien väliin helposti kaivetakaan. Pinpointteri säästää hermoja ja parhaimmillaan aarteen turmelemiselta lapiolla.

Keväällä pinpointterista on huomattava etu, koska maa voi olla varjopaikoista ja syvemmältä jäässä. Joku voisi väittää, että kannattaisi odottaa maan sulamista, mutta kyllä siihen kevään ensimmäiseen lumettomaan läikkään on aina pakko päästä piippailemaan :wink: .
Golden Mask 3, Garrett ACE 250
Ekomasteri
Kunniajäsen

pinpointteri

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

Vuosia piippasin ilman pointteria, pärjäsin kun en paremmasta tiennyt. Pinpointterin hyviäpuolia on siisteys (varsinkin märkä savi on paha paikka) Sitten tarkkus on ihan omaa luokkaa vai miten muuten tarkistat jo kaivetun montun kohdalta onko esine reunassa vai keskellä? no tietty kaivamalla isomman montun, mutta metsässä/juurakossa halut vähenee :shock: :lol: Onhan tässä vielä sekin hyväpuoli, että pointteria käyttämällä kädet pysyy puhtaina ja tätäkautta piippari siistinä = parempi kunto= enemmän hilloa myyntitilanteessa :D
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
P.Aholainen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Etsijä82 kirjoitti:Taisi muutama kausi mennä ilman pinpointteria, mutta enää en haluaisi olla ilman ko. värkkiä, on se niin paljon vaivattomampaa/nopeampaa etsiä kohde ja siirtyä sitten seuraavaan. 8)
komppaan tuota etsijää eli elämä tuli helpommaksi kun pointteri tuli perheeseen. 8)
JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Rolle kirjoitti: Pinpointterin kanssa alkaa helposti turhaan tökkimään ympäristöä, ja roskaisessa maassa discriminoimattomalla pinpointterilla saa kerättyä ämpärillisen nauloja ennen kohteen löytymistä.
:shock: Melkoisen vahvasti kärjistetty :roll:
aar1pne
Kunniajäsen

Pinpoitteri.

Viesti Kirjoittaja aar1pne »

R.1:sen oma pin-poit on mainiosti riittänyt,vielä kun käytän pientä kelaa ei tarvi vierestä kaivaa.
C.SCOPE Newforce R1(veteraani)
Fisher F75 SE
Paras löytö. Hannin aarre(64 hopearahaa ja kullattu hopeavyö)
Muuta. Mineraalien etsintää vuosikymmeniä, jalometallit-malmit ja muut mineraalit.
Rolle
Metallinetsijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rolle »

JK kirjoitti:
Rolle kirjoitti: Pinpointterin kanssa alkaa helposti turhaan tökkimään ympäristöä, ja roskaisessa maassa discriminoimattomalla pinpointterilla saa kerättyä ämpärillisen nauloja ennen kohteen löytymistä.
:shock: Melkoisen vahvasti kärjistetty :roll:
No on :wink: , mutta olen kyllä useamman kerran kerännyt roskaisella pellolla pinpointerilla monta varsinaisen etsimen discriminoimaa naulaa ennen kohteen löytymistä. Menee äkkiä kauemmin kuin ilman pinpointteria. Varsinkin, kun nauloista saa pinpointerilla usein paremman signaalin kuin pienistä kolikoista.
Golden Mask 3, Garrett ACE 250
TAZ
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja TAZ »

Komppaan edellisiä mielipiteitä.

Ranta- ja puistonurmikoilla pinpointteri on jokseenkin erinomainen varuste. Monesti ei tarvitse kaivaa monttua ollenkaan, kun pointti näkee kohteen jo pinnalta. Riittää kun vääntää ruuvimeisselillä löydön ylös tai tekee yhden pienen viillon nurmikkoon.

Pellolla pointilla ei ole niinkään väliä. kohde löytyy suhteellisen nopeasti tuolla kasan puolitustaktiikallakin. Itse en tosin pellollakaan ilman pointteria kaivele. Mielestäni se nopeuttaa hommaa sielläkin ja tekee kaivelun siistimmäksi, kun ei tarvitse käsin puolitella rapapaakkuja niin paljon.

Eli yhteenvetona, pointteri on hyvä peli, mutta ilmankin pärjää. Eniten hyötyä pointterista saa siellä missä pitää kaivaa jälkiä jättämättä.

-TAZ-
E-TRAC, AT-PRO, ACE 250.
TAZPOINT 1.0 (Home-made pinpointer), Pro pointer
Joku merkitön pikkulapio, TAZSCOOP 1.0
patti
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja patti »

TAZ kirjoitti: Ranta- ja puistonurmikoilla pinpointteri on jokseenkin erinomainen varuste. Monesti ei tarvitse kaivaa monttua ollenkaan, kun pointti näkee kohteen jo pinnalta. Riittää kun vääntää ruuvimeisselillä löydön ylös tai tekee yhden pienen viillon nurmikkoon.
Pitikin jo aiemmin kirjoittaa tästä ruuvarista tuolla nurmikoilla mutta unohtui. Kun pääsee oman laitteensa pinpointin kanssa sinuiksi niin sen omalla pinpointilla saa paikannettua kolikon niin tarkasti, että kun työntää ruuvarin maahan niin se kopsahtaa suoraan kolikkoon. Eli pinpointteri ei ole ihan välttämätön tässäkään mutta kyllähän se alkuvaiheessa helpottaa.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Vastaa Viestiin