Kausi 2013 aluilla- kaikennäköstä.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

16.6.2013 Sallassa
Tuli käytyä taasen pellolle etsinnöissä
Ensiksi sateli vettä reippaasti, sitten se jo selkenikin.

2 tunnin reissun mainittava saalis:
Kuva
Hopeinen 25 penniä vuodelta 1909, kolhun saanut siellä kivikkoisessa pellossa, neljännes löytämäni hopiaraha :D
Kuva
Kuva
Kuva

Täikampa jostain 1800-1900-luvuilta.
Kuva
Kuva

Hylsyjä tuli kasapäin, jätin ne sinne.
Viimeksi muokannut nikodeemus97, 16 Kesä 2013, 19:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
kardaani
Kunniajäsen
Viestit: 1018
Liittynyt: 03 Marras 2010, 09:28
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Onneksi olkoon hopeisesta jälleen! Täikampakin on mukava löytö :)
Ei muuta kuin uutta matua koukkuun.
Xp Deus
Vanhin kolikkolöytö: Dietrich II von Katlenburg, penninki, Gittelde 1056-1085.
Suurin hippulöytö: 1,7gr
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Juu, täälä kaivattaisiin nyt niitä 1600-1700-lukulaisia :)
Kyllä se raha kuin raha aina lämmittää.
Se on vaan tässä hommassa, että näläkä kasvaa syyvessä :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

En näe täikammassa valmistajan merkkiä. Mikäli sitä ei ole niin voi olla hyvinkin vanha.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Niin no 1800-lukua korkeintaan. Tästä ei löyvy leimoja. Löysin vasta prikuulleen samanlaisen samankokosen kamman, johon oli leimattu kirjaimet AA...

Yhteen aikoinani löytämään leimaamattomaan täikampaan oli kaiverrettu puumerkki:
Kuva
Kattelin minä nuista sukukirjoista sun muista tuota kyseistä puumerkkiä, tuloksetta. Pitäs päässä itte asiakirjoihin käsiksi, varmasti löytyisi. Oli niin samanlaisia vänkkyröitä. Paikallisen kampa se tämä on :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

1.-13.7.2013 Sallassa.

Hei taasen.
Elikkäs ensiksi peltolöytöjä, kranaatin varsi yksinään metsämaalta:
Kuva
Kuva
Kuva

Jess! Norjan 2 Ørea 1893, elikkäs kuulunee "Top Ulkomaalaiset kolikot yli 100v vanhat(ei fin,swe,russia)" :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja sitten isompaa sotarompetta:
Kuva
Kuva
Kuva

Harmi kun on moukaroitu :(
Kuva
Kuva
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10636
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Onpas hyväkuntoisia kolikoita ja kammasta ei puutu yhtään piikkiä :shock: :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Kiitoksia kiitoksia :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Päivitetty 29.7.2013 Rovaniemellä-
Hei taas.
Alkaa olla jo viikonpäivät viime kaivuureissusta.
Jotenka korkia aika päivittää 8)

Tämmöstä maastosta:
Kuva
Kuva
Puukko:
Kuva

Suomi-konepistoolin täysi lipas :)
Kuva
Kuva
Srapnellin kuulia, ja löytyipä itse tyhjä "ammuskuorikin".
Kuva
Pistimiä löytyi kaksin kappalein, malli 91 ja malli 31. Joista edellä mainittu tuppineen päivineen.
Pistimen vedettyä tupesta oli se priimakunnossa ja olipa terä vielä aseöljyssäkin.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Sotarompetta. Pellolla en kerennyt käymään.

Huomenna olisi tarkotus lähtiä piipparoimaan, toivon mukaan jotain mainittavaa löytyisi :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

24.8.2013 Rovaniemen liepeillä.
Olin lukenut eräästä vaarasta, että vanha kansa olisi siitä löytänyt rautaisia nuolen- ja keihäänkärkiä. Paikkaa ei löytynyt suojelluista muinaisjäännöksistä.

Elikkäs seuraavan laista, löytyy sitä muinaisuutta lapistakin;
Ensiksi pieniä epämääräisiä raudan kappaleita. Sitten jo innostavampi löytö, heittokeihään kärki (pituus 25 cm).
Kuva
Kuva

Jatkoin haravointia, ja noin sata metriä käveltyäni kuului kivenkolosta piippaus. Kiven nostin pois siitä paikasta ja käsin tongin esineen esille Sehän on putki keihäänkärki (pituus 30 cm) !!
Väännetty, ja huomasin samalla että putkiosa puuttui, no se löytyi noin metrin päästä. Tässä vaiheessa sai jo vähän tuuletella ja ihmetellä :shock:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tuuleteltuani hetken jatkoin etsintää eikä tarvinnu montaa askelta ottaa kun sammaleikossa piippasi. Nyt sai jo kaivaa syvemmälle. Hiekkamaan seasta sain otteen jostain isommasta raudasta...
Voi h*******i!
Partakirveen terä, pituutta sen 15 cm ja painoakin reilusti.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Onkohan lienee vaaran rinteellä joskus sotaa käyty, mene ja tiedä...
Kuva
Kuva
Kuva

Pitää ottaa museoon yhteyttä :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja brosse »

Hienot löydöt, Onnittelut ja kyllä Lapistakin muinaisuutta löytyy :D
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10636
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Mahottoman hyvät löydöt. Isot onnittelut :D
Pienten esineiden ylin voisi olla vaikka nuolenkärjen osa. Sellaisesta, jossa kärki on leveä.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Hienot on löydöt ,saattaapi lähistöllä olla lisää matskua.
Avatar
jore ja pojat
Kunniajäsen
Viestit: 1845
Liittynyt: 13 Loka 2011, 20:26
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja jore ja pojat »

Tosi upeeta nähdä vanhoja rautaisia
löytöjä :D
Hienoja metallilöytöjä muutenkin koko alkuvuoden :P
Mitä syys- sesonki tuokaan tullessaan?
jore ja pojat!
Vanhin löytökolikko: Valens v. 364-378.
Vanhin löytöesine: Kirves pronssikaudelta.
Itärajan ihme
Metallinetsijä
Viestit: 332
Liittynyt: 05 Marras 2011, 09:30
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja Itärajan ihme »

Hienoja löytöjä :)
KAINUUN METALLINETSIJÄT
XP DEUS
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Kahtotaan kahtotaan :)

Samalla sukututkimusta tehdessäni olen haastatteluissani ja kirjallisissa aineistoissani törmännyt lukuisiin perimätietoihin vanhan vihan (n.1580-1613) ja lappalais-aikakausien aikuisiin tapahtumiin. Pari todella lupaavaa paikkaa tiedossa, mm. venäläis-lammeksi kutsuttu lampi, jonka ympäristöön vanha kansa kertoi lappalaisten tuhonneen venäläisen sotajoukon. Mummo oli pikkutyttönä löytänyt sieltä ihmispääkallon ja jotain esineitä 30-luvun alussa.
Sitten on muutama wanhan vihan aikunen piilopirtti tievossa, kestihän wanha viha n. 12 vuotta, että luulisi siinä ajassa ihmisillä puonneen sinne jotain.

Tässä kuva näistä pienemmistä:
Kuva
Kuva
Ei nuo nyt oikein tunnu olevan tunnistettavissa...
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10636
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Keskimmäinen voisi olla joku lukituskiila, kun näyttäisi olevan leveämmässä päässä lyönneistä johtuvaa litistymistä.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

31.8.2013 Sallassa-
Nonniin kerkesin tuossa käväsemään pyörähtämässä pihamaalla.
Kyllähän alusta tympi kun ei löytynyt sen kummosempaa... No ei lannistuttu.
Pitemmän ajan kuluttua antoi laite merkkiä kuparista. Nyt sai kaivaa hiukan syvemmäs.

Jo nohan se raha löytyi, vieläpä pirun vanhakin.
Kolikosta en heti tiennyt sanoa vuosilukua
(selvisi vasta koneella tutkailemalla).

Koko saalis:
Kuva

Fredrik I, 1 Öre 1724. Elikkäs pääsin 1700-luvun alkupuoliskolle:
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva

Aina sitä tapahtuu edistystä :)
Viimeksi muokannut nikodeemus97, 01 Syys 2013, 10:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4251
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja raiban »

Hyviä löytöjä,kyllä se 1600-luvun Christinan 1/4 örekin löytynee :lol:
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Niin toivotaan parasta, katotaan mitä tuleman pitää :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

11.9.2013R Rovaniemellä-
Reippaan tunnin kerkesin heilumaan uudessa paikassa.
Märkä savinen maaperä oli tehnyt tehtävänsä, kuten rahoista huomaa :(
Tämän päivän löydökset.
- Reilusti pullonkorkkeja.
- Jotain sulatuksen yhteydessä syntynyttä kuparikuonaa.
- Vyönsolki.
- Housun nappi, armeijan vihreä väritys.
- Tunnistamattomaksi kulunut kupariraha, koon perusteella voisi olla vuosien 1710-1740 tienoilta.
- 1/3 Skilling Bango vuodelta 1844

Mainittavat kuvassa:
Kuva
Kuva

1/3 Skilling Banco vuodelta 1844:
Kuva
Kuva

Toinen raha syöpynyt täysin piloille, niin ettei sitä voi tunnistaa.
Ihan hyvin näin aluksi, saa nähdä mitä sieltä vielä löytyy :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
jarno75
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Touko 2012, 12:31
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno75 »

Hienot on löydöt.
Vastaa Viestiin