24.8.2013 Rovaniemen liepeillä.
Olin lukenut eräästä vaarasta, että vanha kansa olisi siitä löytänyt rautaisia nuolen- ja keihäänkärkiä. Paikkaa ei löytynyt suojelluista muinaisjäännöksistä.
Elikkäs seuraavan laista, löytyy sitä muinaisuutta lapistakin;
Ensiksi pieniä epämääräisiä raudan kappaleita. Sitten jo innostavampi löytö, heittokeihään kärki (pituus 25 cm).
Jatkoin haravointia, ja noin sata metriä käveltyäni kuului kivenkolosta piippaus. Kiven nostin pois siitä paikasta ja käsin tongin esineen esille Sehän on putki keihäänkärki (pituus 30 cm) !!
Väännetty, ja huomasin samalla että putkiosa puuttui, no se löytyi noin metrin päästä. Tässä vaiheessa sai jo vähän tuuletella ja ihmetellä
Tuuleteltuani hetken jatkoin etsintää eikä tarvinnu montaa askelta ottaa kun sammaleikossa piippasi. Nyt sai jo kaivaa syvemmälle. Hiekkamaan seasta sain otteen jostain isommasta raudasta...
Voi h*******i!
Partakirveen terä, pituutta sen 15 cm ja painoakin reilusti.
Onkohan lienee vaaran rinteellä joskus sotaa käyty, mene ja tiedä...
Pitää ottaa museoon yhteyttä

Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.